Ny Björns presentation...

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Ny Björns presentation...

Inläggav Ny Björn » 27 mars 2003, 20:50

-Jaha, då får väl jag bidra med mitt brottsregister.

Ny Björn Gustafsson var namnet.
Den bästa termen att beskriva mig med torde vara "VIKINGATIDSFANATIKER", det sammanfattar liksom diagnosen.

-Till professionen är jag arkeolog, eller snarare <i>artefakteolog</i> - dvs pryltokig. Jag har pluggat arkeologi i sissodär 5 år, ch läser för närvarande ännu en CD-kurs i ämnet, denna gång med laborativ inriktning (något som kan rekommenderas å det starkaste...). Då det enda stället att göra det är Arkeologiska forskningslaboratoriet i Stockholm så bor jag följaktligen i Stockholm. Mitt huvudintresse är materiell kultur (fikonspråk för "prylar" och deras tillverkning) från ca 500 e.Kr till ca 1130 e.Kr. Förutom arkeologi har jag även div. hantverksutbildningar bakom mig, bl.a. MNT på Bäckedals folkhögskola i Sveg (rekommenderas än mer...). Hantverksmässigt ägnar jag mig åt det som faller mig in, främst under parollen "om man låtsas att man kan något tillräckligt länge så kan man det plötsligt" [;)].

Inom vikingeri-leken så har jag av hävd lekt med Ranerna/Rani i norra Bohuslän, men även med div. andra filurer. Vissa känner mig förmodligen som Mulle - det lystrar jag nämligen också till. Sommartid återfinns jag numer på Björkö å arbetets vägnar, varför jag inte riktigt hinner med att åka på alla marknader & träffar längre - men man kan inte få allt (och dessutom blir det tråkigt i längden med dessa klon-marknader [xx(])....

Så var det

/N B
Ny Björn

Inläggav Halvor » 31 mars 2003, 16:08

Oskar Montelius var en fornuftig fyr, eller rettere, alle arkeologer för krigen hadde noe bra for seg når de stort sett var opptatt av ting, og ikke av höytflyvende teorier om bruken av utmarksressurser i mesolitikum. Takke meg til noe realt hardware.

Men når du sier at ditt interessefelt er 500 f.kr. til 1130 e.kr (hva skjer da, forresten?) du synes selvsagt at sverd fra ca. 1300 e.kr. er fullstendig uinteressant, da? [:D]

Visste ikke at du har lekt med Ranerna? Det har jeg også.

Halvor
Halvor

Inläggav gilyana » 24 januari 2005, 17:08

Hörde att du skulle komma hit till Bäckedal för att föreläsa om reenactment.
Låter väldigt intressant.
Skall även bli kul att få se en forum'are IRL

//sofie
gilyana

Inläggav Ny Björn » 24 januari 2005, 23:09

Det stämmer det - den 17:e februari kommer jag upp till månens baksida igen - det skall bli skoj att återse reservatet!

/N B
Ny Björn

Återgå till Grupper och personer