Martina Petersson heter jag, bor i Växjö och är medlem i Nordrike, Theleborg (lokalförening i Växjö), föreningen Hantverkslägret och så Carnis, som kanske presenterar sig själva någon gång?
Jag startade någon gång -96 med 1700-tal och kom -98 i kontakt med Theleborg och medeltiden. Med utgångspunkten att jag redan visste allt som behövde vetas om medeltidens dräkt (jag hade ju läst fru Sofias mönster!) så satte jag igång att sy. Syr gör jag också fortfarande, men nu med den mer pessimistiska inställningen att jag aldrig kommer att lära mig allt jag behöver veta.
Textil och kläder har blivit min särskilda nisch och 2001-2002 gick jag textillinjen på Bäckedals Folkhögskola, en skola som jag varmt rekommenderar alla som bara har möjlighet att gå där! (Hoppas själv komma in till hösten igen!)
På somrarna hittar man mig på div. marknader där jag säljer nålbundna strumpor och andra bra och ha-grejer (såsom duschskrubbor i tagel)men Hantverkslägret är det projekt jag brinner mest för. Rekommenderas också varmt, är du trött på de "vanliga" marknaderna och vill ha utrymme att experimentera och testa, åk dit!
Jag är mest intresserad utav vikingatid, sent 1400-tal och sent 1300-tal, i den ordningen, utan att tidig- och högmedeltiden samt 1500-talet för den skull skulle vara det minsta tråkiga!
MVH
Martina