hej
Egil Ahlgren heter jag och bor i Malmö. Jag håller på med både vikingatid och medeltid, runt mitten av 1400-talet. Jag håller till i Fotevikens byalag och är med i Skånska Pilbågegillet samt Luntertune Artillericorps.
Det jag sysslar mest med är bågskytte och Glima-brottning. Jag hantverkar lite blandat; syr det mesta av kläderna, gör pilar, strängar, en och annan pilbåge och diverse pryttlar.
Just nu har jag bara 6 pilbågar (stackars mej), det senaste nyförvärv är en idegransbåge av Holmegaardsmodell på 2 meter och 75 pund. Den är riktigt smaskig. eller rättare sagt det smaskar duktigt när pilarna slår i butten...hehe.
Jag provade på vikingeriet då jag gick en bågbyggarkurs i Foteviken 2001 med Alf Björk som handledare. Efter den marknaden var jag helt fast i vikingatiden.
Senare utökades tidsspannet även till medeltid. Inte så konstigt kanske, då något av den bästa musik jag vet är medeltida. Dessutom är det kul med dunder och krutrök, exempelvis med min fina hakebössa eller Luntertunes "små" kanoner (man kan stoppa in hela armen i de största...) [:p]