[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Drothemshirden nystartad medeltidsförening

Drothemshirden nystartad medeltidsförening

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Emoni » 28 oktober 2004, 21:29

Som medlem av Juneborg, Jönköpingsdelen av Nordmark, så vill jag hälsa er hjärtligt välkomna till den jönköpingska medeltiden :-) Jag hoppas och tror att vi kan få ett trevligt utbyte av vår gemensamma hobby.
(Ni råkar händelsevis inte ha en medlem vid namn Mats Brandt?)

Emoni
Emoni

Inläggav Sara Lundström » 28 oktober 2004, 22:06

Jag skulle bara vilja be om ett klargörande: kommer ni att använda tidsenlig katolsk liturgi?
Sara Lundström

Inläggav Anders Lindkvist » 28 oktober 2004, 22:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

I Albrechts bössor går vi aldrig i strid utan att först läsa vår ave maria. I avsaknad av clerker får dock Bössmäster läsa den... så gott han kan.

Sedan kan vi regna guds bly över alla i vår väg med gott samvete. Früschtet Gott, ehret der König!

Så, bra kör hårt. Mer religion i medeltiden.

Dock har jag förstått att många i Svenska kyrkan har lite problem med just Maria och Helgonkulten. Särskilt i gudstjänster. Vad tror ni om detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Johan!

Vi har träffats men jag vet inte om du kommer ihåg mig, vi diskuterade bössor, svärd och kläder på medeltidsmarknaden i Norrköping. Ja fick din e-mail men har inte mailat än...

Bra att ni har Ave Maria, det är medeltid om ngt det... Vi hade ju tänkt att ha bön och dela ut nattvarden till trupperna. Ngn stridande munk får den uppgiften, det finns ju många sådana historiska exempel.

Som det ser ut nu är alla våra ca 10 medlemmar frikyrkliga så jag kan inte tala för svenska kyrkan. Men att ha katolska mässor gör inget...för mig

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anders Lindkvist » 28 oktober 2004, 22:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carrot</i>

Jag och min äkta hälft har länge letat efter en passande förening och verkar ha hittat en...

Jag har riktat in mig på 1250, så det kanske är lite tidigt för er förening, eller när börjar senare hälften av 1200 talet. Med lite ansträngning kan jag nog ändra mig till 1251 för att komma på rätt sida av mittstrecket:-)

Ni har ju en pastor på Öa ovanför er som gärna drar på sig munkadräkten och vi har en egen "huspastor" här uppe i värmlandsskogarna...

Vi väntar ivrigt på mer information...

Hej Carrot! Så mycket frågor kul!

Vi kommer vara flexibla som sagt och är du införstådd i förutsättningarna är du välkommomen 1250 går jättebra. Skicka ett mail till mig så kan vi diskutera mer...[:D]

aha, en pastorsmunk! Det låter mkt intressant, vad är det för filur? Öa menar du då visingsö? Där finns missionkyrkan tror jag...

Värmland är fint! Vad är du för någon?

Om du skickar din mail så kommer jag hålla dig uppdaterad och ge bättre svar!

Fridens/
Anders

/
Anders Lindkvist

Inläggav Martinus Canonicus » 28 oktober 2004, 22:52

Om man "har lite problem med Maria och Helgonkulten" i Svenska kyrkan någonstans, det vet jag inget om. I Visby domkyrka Sancta Maria har vi det inte i alla fall. Maria gjorde sitt "återintåg" i Svenska Kyrkan redan på 1980-talet, men på vissa ställen tar ju trenden längre tid att slå igenom. Vi håller fast vid koncilibeslutet i Efesos 451, Maria är gudsmoder, så det så!

Jag förslår: Låt oss fira den 15 augusti (Assumptio Beatae Mariae Virginis) nästa år i Visby. Den 15 augusti infaller visserligen måndagen efter att Veckan slutat, men jag kan boka Sancta Maria, och jag ställer upp! Alternativt kan vi antecipera och fira en "marieafton" på avslutningssöndagen, i så fall så vi hinner till Gästabudet.

/Martin, präst i domkyrkan
Martinus Canonicus

Inläggav Anders Lindkvist » 28 oktober 2004, 22:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Så fort ni har något evenemang där ni bjuder in andra än föreningens medlemmar hoppas jag att ni meddelar det här på forumet. Jag kommer om jag har möjlighet och jag kan nog få med mig ett gäng härifrån Linköping.

Berätta gärna mer om hur föreningen är tänkt att fungera som nätverk för kristna medeltidsintresserade.

Karin

Oj, jättekul, jag kommer från Norrköping från början och där är det inte så mkt medeltid tyvärr, men men. Det vore jättekul om du har några intresserade som vill komma ner till smålands mörka skogar och delta i våra aktiviteter. Du får gärna skicka ett mail om du vill berätta mer [:)]

Vi kommer att lägga upp grejjer här på forumet när det är dags för öppet möte osv. Försöka hålla god kontakt o så. Nätverkets funktion kommer att vara för att veta var alla kristna reenactare o medeltidsfreaks i Sverige håller till. Att vara med i föreningen är ju gratis och då blir man uppdaterad när det händer saker. Även om huvudsätet är i Jönköping så vill vi gärna se andra delar av Sverige och andra föreningars aktiviteter. Drothemshirdens nätverk blir därför ett samordnande organ där medlemarna samlas. Det är redan två medlemmar som inte bor i trakten runt Jönköping...

Hoppas du blev något klokare av det jag skrev.

Fridens/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anders Lindkvist » 28 oktober 2004, 22:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emoni</i>

Som medlem av Juneborg, Jönköpingsdelen av Nordmark, så vill jag hälsa er hjärtligt välkomna till den jönköpingska medeltiden :-) Jag hoppas och tror att vi kan få ett trevligt utbyte av vår gemensamma hobby.
(Ni råkar händelsevis inte ha en medlem vid namn Mats Brandt?)

Emoni

Hej Emoni!

Det blev mkt svar nu men det är bra om ni blir underättade.

Tack så hemskt mycket för välkomnandet till eder vackra stad! Jag hade tänkt att kontakta er om ett utbyte mot våren eftersom vi inte kommer att komma igång förrän kanske sena januari. Jag bor i Falun och gifter mig den 8:e jan så det är mkt annat att planera! Jag kommer självfallet att meddela er så vi kan träffas!

Vi har ingen Mats Brandt men han kanske är en potentiell medlem eller?

Fridens/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anders Lindkvist » 28 oktober 2004, 23:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Jag skulle bara vilja be om ett klargörande: kommer ni att använda tidsenlig katolsk liturgi?

Hej Sara!

Öuhhm, svårt att säga. Vi vill inte ringa in oss som protestanter, huvudsaken är att det blir en riktig andlighet och inget religiöst skådespel ("bara för att det var så på medeltiden"-köret). Men vi kommer försöka att ta lite katolsk även fast min latin är högst vacklande [:)] Helgonkulten behöver ju inte alltid förekomma även fast den är vanlig så finns det mkt material utan sådana saker...vi får börja med små steg i taget. Vi måste komma igång först, hehehe

Fridens/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Lauluna » 29 oktober 2004, 09:07

Emoni: du är minsann inte bara medlem av Juneborg.. du är drots av Gotvik oxå.. inte glömma bort oss..

men som sagt.. händer det saker i jönköping så kan det ju alltid komma en hög härifrån med :)
Lauluna

Inläggav Sara Lundström » 29 oktober 2004, 10:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
huvudsaken är att det blir en riktig andlighet och inget religiöst skådespel ("bara för att det var så på medeltiden"-köret). <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Personligen tycker jag ju tvärtom, då. Att ska det nödvändigt vara riktig andlighet ska den vara tidsenlig till formen. Annars blir det <i>mer</i> "skådespel" av det hela för mig, eftersom det kommer in moment som markant och medvetet bryter av mot tidsenligheten.

Men det är lite off-topic.
Sara Lundström

Inläggav Anders Lindkvist » 29 oktober 2004, 10:51

Det är nog lite upp till dem som genomför ceremonin. För mig som kristen är det ju självklart att det ska var äkta annars och om man gör det på ett medeltida sätt så är det jättebra. Men det får inte bli krystat om du förstår vad jag menar. Jag tror absolut att det är möjligt att göra en medeltida ceremoni som är äkta och det får man sträva efter.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Sara Lundström » 29 oktober 2004, 11:30

Det jag ville poängtera (kanske lite klumpigt uttryckt, jag är präktigt förkyld) var mest att det finns olika sätt att definiera "äkta." Det finns flera personer som ö h t inte är "andliga" i verkligheten, men som vill ha med religion i medeltidsleken helt enkelt eftersom det var en viktig del av den tiden. Som ett "skådespel", lite grann. Det "äkta" blir då en högre grad av tidsenlighet, med liturgi osv.

Vad gäller er grupp får jag intrycket att religionen snarare är det ni samlas kring, och att ni intresserade av att använda religionen i medeltideriet som ett sätt att visa att ni har denna gemensamma värdegrund även privat. Att det "äkta" för er blir ceremonins andliga innehåll. Stämmer detta?
Sara Lundström

Inläggav Johan Käll » 29 oktober 2004, 11:32

Martinus... Jag grundae mitt påstående på en präst som höll i min vän medeltida bröllop. vi ville så klart ha hela köret med latins mässa och liknande. Men han var inte alls pigg på Ave Maria och helgon. Vi tillskrev det det Lutherska arvet och allt sådant. Men nu ser jag att det snarare var en fråga om personlig tyck o smak hos berörda präst än en linje innom Svenska kyrkan?

Anders: Så det är du, som hade tillverkat den fina damaskenerdolken? Trevligt att råkas igen.
Johan Käll

Inläggav Åsa vävare » 29 oktober 2004, 12:19

Det spännande med kyrkan är ju att den inte behöver "reenactas", den har en kontinuitet och lever med sitt medeltida arv. Den mässa som vi firar idag har i stort sett samma uppbyggnad som den medeltida. Man kan säga att det mer är "tonen" som är nutida. Väljer man musik från medeltiden, en medeltida kyrka (tyvärr får man stå ut med de senare insatta bänkarna) och väljer rätt ur textilskåpen så kan en helt nutida liturgi få en medeltida gestaltning. Alltså både "riktig andlighet" och skådespel för den som så vill. Det tycker jag är spännande!
Åsa vävare

Inläggav Anders Lindkvist » 29 oktober 2004, 12:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Det jag ville poängtera (kanske lite klumpigt uttryckt, jag är präktigt förkyld) var mest att det finns olika sätt att definiera "äkta." Det finns flera personer som ö h t inte är "andliga" i verkligheten, men som vill ha med religion i medeltidsleken helt enkelt eftersom det var en viktig del av den tiden. Som ett "skådespel", lite grann. Det "äkta" blir då en högre grad av tidsenlighet, med liturgi osv.

Vad gäller er grupp får jag intrycket att religionen snarare är det ni samlas kring, och att ni intresserade av att använda religionen i medeltideriet som ett sätt att visa att ni har denna gemensamma värdegrund även privat. Att det "äkta" för er blir ceremonins andliga innehåll. Stämmer detta?

Som kristen är Gud i centrum när det gäller allt. Men vi har alla intressen och vi vill ha Gud med i medeltideriet aldeles riktigt. För oss kommer en andliga biten först för att det ska bli "äkta". När jag pratar om "äkta" är det bara i andlig mening i alla sammanhang där det andlighet har en del. Vi vill ha det på riktigt. Hoppas du förstår, något flummit svar.

Fridens/
Anders
Anders Lindkvist

FöregåendeNästa

Återgå till Grupper och personer