Drothemshirden nystartad medeltidsförening

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Anders Lindkvist » 29 oktober 2004, 12:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa vävare</i>

Det spännande med kyrkan är ju att den inte behöver "reenactas", den har en kontinuitet och lever med sitt medeltida arv. Den mässa som vi firar idag har i stort sett samma uppbyggnad som den medeltida. Man kan säga att det mer är "tonen" som är nutida. Väljer man musik från medeltiden, en medeltida kyrka (tyvärr får man stå ut med de senare insatta bänkarna) och väljer rätt ur textilskåpen så kan en helt nutida liturgi få en medeltida gestaltning. Alltså både "riktig andlighet" och skådespel för den som så vill. Det tycker jag är spännande!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bra sagt!

Vi har mycket kvar från det medeltida arvet. Tyvärr har vårt land befläckats med Tegnérlador istället för de ursprungliga medeltidskyrkor men många står ju kvar [:)]
Vi i frikyrkan har ju tyvärr inte alltid tillgång till vackra kyrkor utan bara våra egna arkitektur-monster...men det går ju att hyra in sig eller vara ute i det fria, skogen, borgen, ängen, slagfältet eller härlägret.

Angående andlighet så är det ju upp till var och en att betrakta det som skådespel eller andlighet så som du säger.

Fridens/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Sara Lundström » 29 oktober 2004, 13:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">För oss kommer en andliga biten först för att det ska bli "äkta". När jag pratar om "äkta" är det bara i andlig mening i alla sammanhang där det andlighet har en del. Vi vill ha det på riktigt. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var precis det jag antog. Tack för klargörandet!
Sara Lundström

Inläggav -Varg- » 29 oktober 2004, 16:34

Ha!
Det låter väldigt Gudsfruktigt det, att be Ave Maria innan ni pepprar dom fylla av bly! [}:)]
Jag som blivande pastor får se hurvida jag ska tillåta något "Ave Maria" innan slagen.
Med Guds skydd kanske vi blir oövervinnerliga!
/Varg
-Varg-

Inläggav -Varg- » 29 oktober 2004, 16:42

Ville förtydliga lite av vad vi i Drothemshirden menar med att vi vill ha ett andligt klimat...
Gud i Drothemshirden kommer ha en stor del.
Vi ska ha bön, inte bara för skojs skull, utan för att komma närmare varandra och Gud.
Sen om det kommer ske med gamla former är en annan sak.
Vi är seriösa i vår tro och står för den!

Allt väl /Varg
-Varg-

Inläggav Anders Lindkvist » 29 oktober 2004, 18:47

Nu när jag har fått så mycket önskemål om medeltida mässor och liknande så är det något som vi gärna vill ha och utföra. Vill bara varna om att det kommer börja i det lilla och vi ska bygga upp föreningen först, ha första officella mötet och sådant. Det kommer ta lite tid (nästa år)men så småningom! Misströsta inte, det kommer med!

Tack för allt stöd allaihopa medeltidsfreaks! [:D][:D][:D]

Fridens/
Anders Drothemshirdens ordförande
Anders Lindkvist

Inläggav Arnaud Guillaume » 1 november 2004, 09:54

Jag har ägnat mig en del åt gregoriansk körsång (även om jag inte har haft tid på sistone). Om det är intressant kan jag se om vår körledare har några notsamlingar som ni kan tralla ifrån - en del av dem finns kvar i nutida psalmböcker, men texten är så klart annorlunda.

// Arnaud
Arnaud Guillaume

Inläggav Anders Lindkvist » 1 november 2004, 15:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

Jag har ägnat mig en del åt gregoriansk körsång (även om jag inte har haft tid på sistone). Om det är intressant kan jag se om vår körledare har några notsamlingar som ni kan tralla ifrån - en del av dem finns kvar i nutida psalmböcker, men texten är så klart annorlunda.

// Arnaud

Hej!

Oj, jättegärna! Det är av stort intesse! Den del finns ju kvar i psalmboken, iallafall noterna medans texten är ny eller översatt som du säger. Det skulle vara kul om du hade lite "kompletta" medeltidspsalmer över med texter. Maila över om du kan annars får vi lösa det. Det vore jättesnällt!

Fridens/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav -Varg- » 2 november 2004, 11:53

Det låter ju underbart detta! Gregorians körsång och en massa välsignelser från hela landet! Snart kommer vi vara den festate föreningen i landet.. Eller nåt. :)
All ära åt Er!
/Varg
-Varg-

Inläggav Sara Lundström » 2 november 2004, 12:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Guds välsignelse/

Ett litet etikettstips bara: Nedkalla inga välsignelser över folk som inte bett om det. Flera inom medeltideriet och här på forumet har andra religioner privat och vill välja själva vilka gudar som välsignar dem.
Sara Lundström

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 13:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Guds välsignelse/

Ett litet etikettstips bara: Nedkalla inga välsignelser över folk som inte bett om det. Flera inom medeltideriet och här på forumet har andra religioner privat och vill välja själva vilka gudar som välsignar dem.

Sorry, tänkte inte på det. nu ha jag dragit in det...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Sara Lundström » 2 november 2004, 13:19

Tack för tillmötesgåendet! [:)]
Sara Lundström

Inläggav Sternschild » 2 november 2004, 14:27

En välmenad välsignelse/välgångsönskan skadar ingen eller är det bara jag som är trygg i min ateism o inte får repor i tron av allmänna vänligheter. Talar man med en religionsutövare får man väl vara så respektfull att man låter den uttrycka sig enligt sin kultur o ta det för vad det är menat! Tillhör väl dessutom normal yttrandefrihet att få avsluta sina inlägg enligt egen fason.

E.S.
Sternschild

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 14:30

Förvisso är det så, men man vill ju inte förarga någon. Jag kan ju välsingna alla här på det här forumet utan att säga det till dem. Så då spelar det ju ingen större roll.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Sternschild » 2 november 2004, 14:59

Kul f.ö. att det dyker upp en uttalat religiös medeltidsgrupp, kan ge lite mer o behövlig autenticitet på den andliga biten av medeltideriet. Den kristna delen har varit närmast icke existerande förut till skillnad från asatro o enstaka häxor. Jag kommer säkert att gå i mässan om tilfälle ges tex. i Visbylägret (trots att jag mundant är ateist) om den hålls på period sätt. Mässan i medeltidsanda som hölls i Domkyrkan för några år sedan lämnade ju en annan form av minnen när den kvinnliga prästen började prata om kärnvapenkrig o främlingsfientlighet.....
Sternschild

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 16:56

Det dyker upp många problem om man vill återskapa medeltida mässor och liturgi. Som kvinnliga präster, bruk av latin, kläder (munkar är ju därför praktiska). En del saker är bra som att medeltida gudtjänster är kortare än protestantiska och därför lättare att bygga upp. Mer bestämda mönster ev. Det är många intressanta aspekter att titta på och som sagt det kommer ta ett tag att få in våra medlemars vardagliga kristendom till att bli mer katolsk, mer pater noster, ave maria, bikt, bot och radband. Vi andra med tungotalets gåva får det kanske lite lättare....:-)

Spännande blir det iallafall.

/Anders
Anders Lindkvist

FöregåendeNästa

Återgå till Grupper och personer