[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - FFx -din vision, vår verklighet...

FFx -din vision, vår verklighet...

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

FFx -din vision, vår verklighet...

Inläggav Håkan_Skara » 6 juli 2004, 10:42

<font size="3"><b>FFx -din vision, vår verklighet...</b></font id="size3">
Falköping Fx startades under hösten 2000 av tre personer med en dröm om att kunna skapa effekter där säkerheten kommer i första hand. Idag är vi ett kooperativ med ett tjugotal medlemmar som arbetar professionellt med audiovisuella effekter.

<font size="3"><b>Schola Gladiatoria</b></font id="size3">
Schola Gladiatorias huvudsakliga inriktning består i historisk scenkamp med och utan vapen.
Man tränar på individuell basis och efter eget intresse.
Håkan_Skara

Inläggav Todd » 7 juli 2004, 13:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Håkan_Skara</i>

<font size="3"><b>FFx -din vision, vår verklighet...</b></font id="size3">
Falköping Fx startades under hösten 2000 av tre personer med en dröm om att kunna skapa effekter där säkerheten kommer i första hand. Idag är vi ett kooperativ med ett tjugotal medlemmar som arbetar professionellt med audiovisuella effekter.

<font size="3"><b>Schola Gladiatoria</b></font id="size3">
Schola Gladiatorias huvudsakliga inriktning består i historisk scenkamp med och utan vapen.
Man tränar på individuell basis och efter eget intresse.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Intressant namn val pa er faktforening.

Jag hoppas att ni ar medvetna om att det finns en fakt forening med detta namn inom Hemac, ARMA associated, etc

http://mysite.wanadoo-members.co.uk/scholagladiatoria/

Fakta Lungt

Cheers
Todd
Todd

Inläggav Mojje » 18 december 2004, 04:08

Vi är väl medvetna om detta.
Vi visste dock inte när vi tog namnet!?

Jag har varit i kontakt med Matt Easton som jag förmodar är en av de ansvariga i orginalet.
Han hade full förståelse och med tanke på att vi inte sysslar med manualfäktning så tyckte han bara att det var kul.

Ha det gott Todd!
Mojje

Inläggav Hafgrimr » 25 januari 2005, 22:37

FFx kan vara lite lurigt ur helt andra perspektiv, då namnet FFX är registrerat som internationellt varumärke utav Squaresoft :)

Final Fantasy 10 (FFX)

Tänkte bara sticka in med den lilla parantesen :)
Tror dock inte att squaresoft kommer att höra av sig och kräva massa pengar.
Hafgrimr

Inläggav Mojje » 26 januari 2005, 03:44

Är i sig inte heller något problem.
Vi har inte för avsikt att skapa ett världsherravälde eller liknande.
Falköping Fx är det korrekta namnet och vi hade tur med webbadressen bara.
Det som är ledigt är ledigt.
Om det hade varit av intresse för Square så hade dom nog köpt upp de domäner de tyckt varit intressanta eller hur.

Ha det gott!!!
Mojje

Inläggav Peter_Wrede » 26 januari 2005, 21:55

Ni verkar ha lagt ned ganska mycket pengar på er utrustning. Kan ni inte spendera några hundralappar extra och ordna skidor till era svärd? Det ser rent ut sagt för jäkligt (och fånigt) med svärd instoppade i bältena...
Peter_Wrede

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 00:04

Ha ha ha!
Det är bra Peter.
Faktum är att vi använder det rent tekniskt för att skapa en tredje arm.
Vi skulle nog påstå att det är dumt att gå med ett öppet vapen om det inte skulle vara för att användas eller hur.

Det är så sällan vi går display. Det blir mest på arenorna vilket gör att vi är "rustade".
Fast det är klart. Hur många är det inte som går omkring med ringbrynjor ute på marknaderna?
Man kan ju tro att det finns en "hotbild" bland alla köpmän som gör att man måste vara rustad till tänderna. Minst sagt lika löjligt enligt min mening.

Vi ska lägga en tanke på det Peter men jag tvivlar på att det blir av. Rent ut sagt. Vi sysslar med Chambarafäktning så vi följer inte riktigt de "regler" som andra gör.
Vi är duktiga på show, inte historiskt korrekta tekniker eller uniformer.
Om vi hade varit det så hade nog även vår heraldik varit korrekt framtagen.
Fast det kanske inte är det första man tänker på när man ser en kämpe på 20 meters håll?
Vad vet jag? :)

Ha det gott Peter.
P.s. Du kanske vet nån som är duktig på att göra svärdsskidor i Sverige? Du själv kanske?
Hör av dig så att vi kan diskutera priser! D.s
Vänligen.

/Mojje
Mojje

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 00:05

Glömde säga det...

Vi är ganska fåniga.

(Tha' biggest smile ever!!!)
/Mojje
Mojje

Inläggav Johan Käll » 27 januari 2005, 00:40

Ja, Mojje jag har ju gjort svärdsskida till ett av era svärd.. Svärdet har för övrigt tjänat mig väl i sommar.
Johan Käll

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 05:52

Tjenare Johan!
Kul att höra, riktigt kul.

Du skulle till Frankrike i somras om inte jag minns fel?
Hoppas att din "Ållebergare" har börjat kallhärdas ordentligt nu efter många bataljer.
Visst var det du som modifierade din klinga och gav den en ny kavel?
Vill minnas att det blev ordentligt snyggt!
Hoppas att vi stöter på varandra i sommar och så.
Hör av dig om du vill jobba! Vi söker med ljus och lykta efter kunniga människor!

Väl mött!
/Mojje
Mojje

Inläggav Johan Käll » 27 januari 2005, 08:28

Kallhärdningen går väl si å så med. Det får nog gå en sommar till innan den kickar in ordentligt. Fransmännen hade inte en chans när jag gick in med halvsvärd... :)

Jag bytte lindningen och lade till en 'vulst' mitt på kavlen. Men i grunden var hjaltet så välgjort att några större 'förändringar' ansåg jag mig inte behöva göra.
Johan Käll

Inläggav Arild Krake » 27 januari 2005, 09:00

Är inte heraldig till för att man ka känna igen människor på avstånd? Allstå borde man märka heraldik på 20 meters håll.

"Vi är duktiga på show, inte historiskt korrekta tekniker eller uniformer." Av Moje.

Moje. Är det inte du som brukar påstå att ni är minst lika HK som alla andra eller misstar jag mig?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Todd » 27 januari 2005, 10:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Vi sysslar med Chambarafäktning så vi följer inte riktigt de "regler" som andra gör.

Chambrafäktning? Låter intressant, japanskt antar jag? Kan du inte berätta mer om denna företelse?

Ha det gott
Todd
Todd

Inläggav Xedric » 27 januari 2005, 16:36

Vad jag förstått är det en sorts fäktning kommen ur den japanska filmgenren "chambara", dvs fäktfilm. Man vill ha våldsamma fäktscener som ser coola ut på film. Inte helt historiskt korrekt, men man kan ju inte kalla en film en fäktfilm om de aldrig drar svärd. [;)]

Lite googlande för att se om jag kunde hitta ngn som håller med mig gav:

http://www.bestjudo.com/brsecretweaponsofjujutsu.shtml

"As part of my developing obsession with early Japanese culture, I started collecting artifacts from the Edo Period, searching antique stores whenever the opportunity presented itself. For the most part, I was caught up in the fascination with the Japanese samurai sword, the icon of the warrior class, and tried to educate myself as much as possible about the old swordsmiths and the products of their craft. It was part of this activity that I began to read many of the translated writings left by the more educated members of this period. Despite my impression of the dangerous times and stoic individuals who lived back then, I was surprised to find that many held the indiscriminate use of the sword in disdain, preferring much less violent measures whenever possible.

This was definitely in direct opposition to the plot of the many <u>popular samurai shows, called chambara</u>, which were broadcast nearly daily on Japanese television. Like the quick-draw experts featured in the many low-budget westerns I often watched as a child, both the good guys and the bad guys in chambara shows were quick to draw their ever-present sidearm in nearly every confrontation, leaving numerous dead or dying victims strewn about in the street in their wake. I must admit that I was a big fan of chambara shows. While the fast action and drama was definitely the major attraction, though, the frequent swordplay conflicted with much of the actual historical research I found." (jag har lagt till understrykningen)

Ett bra exempel på en chambarafilm är Zatoichi, om den blinde samurajen. Såg själv nyversionen för ett tag sedan och måste säga att den va rätt cool, men skum. Regissören blandar in en hel del bisarr humor och musikal... <kuriosa> Har för mig att Kurosawas dotter var kostymdesigner till Zatoichi. </kuriosa>

/Niklas
Xedric

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 17:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Är inte heraldig till för att man ka känna igen människor på avstånd? Allstå borde man märka heraldik på 20 meters håll.

"Vi är duktiga på show, inte historiskt korrekta tekniker eller uniformer." Av Moje.

Moje. Är det inte du som brukar påstå att ni är minst lika HK som alla andra eller misstar jag mig?

Ludvig

Helt riktigt Luudvig!
Kan inte förstå att en så viktig del undgått mig. Ja ja, det är ju så mycket att hålla reda på så det gör nog inget.[:D]

Ang. huruvida vi pysslar med historiskt korrekta tekniker eller inte lämnar jag hän. Den diskussionen har vi redan haft vilket gör att jag inte förstår ditt syfte med frågan. Den framstår som att ditt syfte är att skapa vrede. Men som svar på din fråga för att du inte ska behöva missta dig mer...

Gentemot andra föreningar så är vi olika mycket historiskt korrekt beroende på vad andra föreningar sysslar med. Vi låter referensen utgöras av betraktaren helt enkelt.
Och om du nu då trots allt inte har förstått så följer här en förklaring.

Vi kan inte kalla oss för historiskt korrekta då vi bara använder vissa tekniker som är det.
Om man jämför oss med till exempel GHFS så är vi det inte då vi inte har till syfte att försöka tolka manualer.
Hoppas att detta gjort allt klart för dig nu Luudvig.[:D]

<b>Till Todd:</b>

Man kan säga att Chambara syftar till att på film och scen skapa explosiva men samtidigt vackra stridscener.

Det är mer ett sammanfattande ord för all form av stagefighting.
Från första början var det en benämning för intensiva svärdsfäktarfilmer från Japan, precis som Xedric beskriver. Men har idag kommit att bli ett ord för nästan all form av scenisk kampkonst.

Ett bra exempel är Pekingoperan där bland annat J. Chan och B. Lee medverkat.

Hoppas att det gav dig lite mer kött på benen.[:)]

Ha det gott "all fäkters"!!

/Mojje

Nästa

Återgå till Grupper och personer