[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Långsvärd i Örebro?

Långsvärd i Örebro?

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Långsvärd i Örebro?

Inläggav Vargman » 29 augusti 2005, 15:02

Finns det några som sysslar med Långsvärdsträning i Örebro? Min bror bor där och jag tänkte hitta ngt åt honom.

Jag vet att Tvenne Ekar med Ola i spetsen kör där, men 3700 per år är lite väl...

/Uffe
Vargman

Inläggav Mojje » 29 augusti 2005, 15:56

Ledsen att jag inte kan vara tyst i detta.
Ta inte illa vid dig Uffe men jag måste ställa mig bakom Ola här.
3700 kronor per år är i mina ögon en ytterst liten avgift i förhållande till vad du får.

Det finns klubbar och föreningar som har dom priserna per månad.
Se det som en investering i en mycket bra livsförlängare då du med all säkerhet kommer få en mycket bra fysik av Olas träning. Jag talar av egen erfarenhet i detta. Ola kör hårt och mycket bra träningspass.

Allt kan inte vara gratis här i livet och om man vill ha bra tränare..., då får man vara beredd på att det kostar.
Om inte det passar... Börja studera manualerna själv och översätt dem till praktik så som dom som lever på det har gjort.

Ett litet irriterande inlägg...
..jag kunde inte låta bli...

/Mojje
Mojje

Inläggav Vargman » 29 augusti 2005, 17:08

Hej Mojje!

Själklart ska du skriva vad du tycker!

Det var inte jag som skulle börja utan min bror som är student i Örebro. 3700 är mycket pengar för en student. Själv tränar jag med ARMA i Västerås och det har varit gratis under sommaren. Nu till hösten ska vi bilda en klubb och försöka få lokal. Välkomna ni som är sugna!!! Jag vet inte vad det kommer att kosta hos oss, men jag antar att det kommer att handla om att få föreningen att gå runt, men jag vet som sagt var inte.

På GHFS (i Göteborg) kostar det 500kr om året att träna

Med "Blod svett och dårar" (som jag tror är ARMA i Stockholm) kostar det 2000kr per år

Jag tycker att 3700kr är för mycket, men som du säger kostar fritid! Jag antar att det höga priset beror på att Tvenne Ekar är ett företag och att det finns ett litet vinstsyfte. Men jag kan naturligtvis ha fel. Att det kostar 2000kr i Stockholm beror på lokalkostnader (vilka verkar vara billigare i Göteborg).

/Uffe
Vargman

Inläggav Taffy » 29 augusti 2005, 17:29

Vi har haft tur med lokalen, och får stöd för studiecirklarna vi har. Under rätt lång tid hade vi faktiskt gratis lokal, men den tiden är numer förbi, vilket till stor del vägs upp av ökat stöd.

/Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Hej Mojje!

Själklart ska du skriva vad du tycker!

Det var inte jag som skulle börja utan min bror som är student i Örebro. 3700 är mycket pengar för en student. Själv tränar jag med ARMA i Västerås och det har varit gratis under sommaren. Nu till hösten ska vi bilda en klubb och försöka få lokal. Välkomna ni som är sugna!!! Jag vet inte vad det kommer att kosta hos oss, men jag antar att det kommer att handla om att få föreningen att gå runt, men jag vet som sagt var inte.

På GHFS (i Göteborg) kostar det 500kr om året att träna

Med "Blod svett och dårar" (som jag tror är ARMA i Stockholm) kostar det 2000kr per år

Jag tycker att 3700kr är för mycket, men som du säger kostar fritid! Jag antar att det höga priset beror på att Tvenne Ekar är ett företag och att det finns ett litet vinstsyfte. Men jag kan naturligtvis ha fel. Att det kostar 2000kr i Stockholm beror på lokalkostnader (vilka verkar vara billigare i Göteborg).

/Uffe

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav Xedric » 29 augusti 2005, 17:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

På GHFS (i Göteborg) kostar det 500kr om året att träna<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är numera 600 kr/år för studenter alt. arbetslösa.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>Att det kostar 2000kr i Stockholm beror på lokalkostnader (vilka verkar vara billigare i Göteborg).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att det är så billigt att träna med GHFS beror på att de har en grymt bra kassör! [;)] Så säg till din bror att flytta hit. Vi har många studenter som tränar hos oss.

I en mer seriös ton, ang att starta förening. Behöver ni tips och hjälp så mejla gärna ngn av oss i GHFS. Vår Anders (Taffy på dessa sidor) har mkt kunskap och själv är jag väl heller inte född igår. Har vart med och drivit GHFS ett tag nu...

mvh,
/Niklas
Xedric

Inläggav Xedric » 29 augusti 2005, 17:36

Blä, min post blev inte så rolig nu när Anders hann posta före mig... oh well.
Xedric

Inläggav Vargman » 29 augusti 2005, 17:37

Hmmm... Något säger mig att kassören heter Niklas.

Vi tänkte oxå köra studiecirkelsracet. Vilket förbund använder ni? Sen var det så att kommunen betalade startbidrag till föreningar på den tiden jag sysslade med rollspel. är det så fortfaranden?

/U
Vargman

Inläggav Xedric » 29 augusti 2005, 18:09

Hmmm... Något säger mig att kassören heter Niklas.

Vi tänkte oxå köra studiecirkelsracet. Vilket förbund använder ni? Sen var det så att kommunen betalade startbidrag till föreningar på den tiden jag sysslade med rollspel. är det så fortfaranden?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe. Hur visste du vad vår kassör heter? Ryktet om han sprider sig tydligt raskt... [:I]

Iaf. Jag har kollat runt bland det mesta och slutligen har det blivit ABF som vi går till för bidrag (eftersom det vi utövar inte än klassas som en sport så kan ni inte gå till RF). Chefen för ABF i Göteborg är störtschysst vilket har hjälpt en hel del. När du talar med dem vill du betona att er förening pysslar mkt med att läsa böcker och tolka gamla manuskript. Lyft inte fram det där med att banka på varandra och svettas... Och ta gärna upp ngt specifikt ni vill ha hjälp med. Böcker och lokal är bra exempel. Du kan till och med göra så sedan när du knutit kontakt med ABF att du skickar dem en räkning på sådant du köpt in till föreningen.

Och angående kommun. Kolla med dem. Har du tur hittar du ngn som hjälper dig rätt och det kanske leder till pengar. Fick ni bidrag till er rollspelsförening så var det däremot nog genom Sverok... Själv letade jag en del bidrag hos kommun och kammade noll. Det verkar mest vara för idrottsföreningar eller föreningar med anknytning till handikappade, pensionärer osv.

Lycka till!
Xedric

Inläggav Tehinke » 29 augusti 2005, 19:09

Jag bor ju i Örebro och fäktar långsvärd och jag har flera vänner som pysslar med olika typer av historisk stridskonst. Du kan väl maila mig, jag har adressen:Tehinke@spray.se
Jag försöker dra igång mer av den varan inom den historiska föreningen Stupa, och kan gladeligen tänka mig fler bundsförvanter.
Stupa pysslar även en hel del med hantverk, dans och bågskytte.
Jag tycker också att 3800 (detär två terminsavgifter á 100 kronor) är lite väl i överkant för min ekonomi och jag tror inte det är en helt orimlig gissning att det avskräcker ganska många.
Stupas medlemsavgift är 200 kr per år
Tehinke

Inläggav Mojje » 29 augusti 2005, 19:59

Ordet är taget...., och respekterat!
Jag vet att Ola vill överleva på sin företagsidé.

Visst är studenter fattiga det kan jag hålla med om.
Vi själva har ett system där man betalar 50 kronor varje gång man är med om två timmars träning.
Kör man på det viset så kostar det ungefär 2000 kronor per termin.

Vi lär i och för sig inte ut historisk fäktning utan ett blivande yrke för våra studenter.
Där av kostar det mer då de i framtiden blir våra konkurrenter.
Det vill säga... Om de blir duktiga nog!

Hos oss handlar det inte om principer att det ska kosta si och så...
Det är en hedersak!

Hoppas ni får igång nåt där uppe och lycka till med träningen.

Vänligen.
/Mojje
Mojje

Inläggav Tehinke » 29 augusti 2005, 22:12

Tja... Det är ju viss skillnad på att lära ut en sport och att lära ut ett yrke. Jag har tidigare pysslat med dykning och betalade 275kr per år för det, inklusive fri luftpåfyllning. Jag tycker inte att man ska behöva ruinera sig bara för att man är intresserad av något.
Jag har nästan inga invändningar mot Olas träningsmetoder, de är faktiskt riktigt bra, men jag har inte råd i längden om jag dessutom vill skaffa mer utrustning.
Tehinke

Inläggav Tehinke » 31 augusti 2005, 08:29

Uffe.
Jag har inte hört nåt, var han intresserad? maila mig så får du mitt nummer så kan vi diskutera lite smidigare.
Tehinke

Inläggav Carl Ryrberg » 31 augusti 2005, 16:52

Jag måste också lägga mig i. Jag är själv fattig student i Örebro och har tränat regelbundet för Ola i några månader och jag upplever inga som helst problem med kostnaden. Tränningen är kanonbra och helt klart värd varenda krona.
Fäktar man långsvärd i Örebro anser jag att man gör sig själv en björntjänst om man inte fäktar med Ola, men det är bara vad jag tycker. Dessutom vore det roligt med lite nytt folk på tränningarna.
Carl Ryrberg

Inläggav Tehinke » 1 september 2005, 08:23

Nu är ju inte pengar den enda anledningen till att jag tar ett uppehåll med Olas träningar, en stor del kommer även från påtryckningar hemifrån och tidsbrist. Jag håller med om att träningen är kanon, men jag tror att Ola biter sig lite i svansen med att ta ut så pass mycket pengar för träningen och att ta 80 kronor för "prova på" dagen och sedan 600 kronor för de första tio träningarna. 680 kronor innan man ens vet om man vill satsa på långsvärdet. Det kan avskräcka många från att börja fastän de är intresserade. Tyvärr!!!
Tehinke

Inläggav Ola Lindén » 1 september 2005, 14:40

Jag vill klargöra några saker vad gäller min träning och de avgifter jag tar ut.

Även om det verkar som om några tror att jag gör feta pengar på att ta ut 300 kr i månaden för min träning så gör jag inte det. Faktum är att jag går ungefär jämt upp när momsen, lokalhyran och bensinpengarna är fråndragna. Ja, just det. På allt jag gör lägger staten på 25%.

Varför jag tar ut 80 kr för ett fyra timmars prova på pass är helt enkelt för att täcka hyran (med moms). Jag har helt enkelt inte råd att hyra lokalen utan att få tillbaka pengarna. Och vad gäller de 600 kr för en nybörjarkurs på 10 pass = 60 kr i veckan. De flesta studenter jag har umgåtts med har lagt ut mycket mer än så i veckan på öl...

Faktum kvarstår. Varför ska jag lära ut mina kunskaper, som inte bara är skapligt omfattande och växande utan också kostar mig mer än 3800 kr per år, utan att åtminstone få mina kostnader täckta?

Alla de pengar jag lägger ut på att lära mig historisk fäktning går till största delen till instruktörer och kurser där jag och alla andra deltagare får lära sig saker som inte går att läsa sig till. Men jag respekterar er som inte kan eller vill delta på mina träningar. Vi gör alla våra val.

/Ola, Tvenne Ekar
Ola Lindén

Nästa

Återgå till Grupper och personer