av Sarvi » 28 juli 2004, 20:13
Lite gammalt ämne, men så är det när man är oregelbunden besökare... jag hoppas att jag inte gör mig skyldig till någon bumpning.
Om det nu skulle vara så att någon extra kota "bildats", så är den nog att söka i nedre delen av ryggraden. Hos människan består ryggraden av fem kotgrupper, nämligen (uppifrån och ner): sju cervikelkotor, tolv thoraxkotor, fem lumbarkotor, fem sakralkotor och fem caudalkotor. Sacralkotorna och caudalkotorna är intressanta i detta fallet, dessa kotgrupper är nämligen sammanväxta. Caudalkotorna bildar coccyx, vilket på svenska kallas svanskota. Sakralkotorna bildar sacrum, vilket på svenska blir korsbenet. För andra däggdjursarter gäller givetvis andra kotantal, man brukar säga sju cervikelkotor, 10-20 thoraxkotor, 3-7 lumbarkotor, 2-6 sakralkotor och 0- ca 50 svanskotor. Undantag finns givetvis bland obskyra djur i knepiga miljöer (exvis valar, tror jag). Så länge vi rör oss inom en art så är min kvalificerade gissning att det är mycker svårt att avla fram "extra" kotor, dvs öka totala antalet kotor. Sådana förändringar av den anatomiska grundplaner är inte helt lätta att få konsekventa (och funktionsdugliga!). Men det däremot kunde vara möjlighet att omvandla exempelvis översta sakralkotan till en lumbarkota genom att den inte växer ihop med resten av sacralkotorna, eller att omvandla lumbarkotor till thoraxkotor (extra revben). Detta lär ju som sagt vara fallet med vissa av dagens grisar, som har ett extra par revben. Extra revben förekommer dessutom inte helt sällsynt på nötkreatur och vissa hundraser.
Människor föds mycket sällsynt med ett extra (trettonde) revben, som är första lumbarkotans tvärutskott som har växt ut till ett komplett revben. Även halsrevben (på sjunde cervikelkotan) förekommer som medfödd defekt hos människor, vilket botas medelst kirurgi eftersom det annars kan skada nerv- och blodbanor till handen. Extra revben är endast till godo för kreationister dylikt folk, som då kan propagera för Guds skapande av kvinnan medelst kirugiskt surplusmaterial. Det finns en del andra genetiska skador (på kromosom åtta, tror jag det var) som kan ge upphov till extra revben och sammanvuxna/ej sammanvuxna kotor, men i så fall handlar det ofta om fatala åkommer, eller åtminstone svårt handikappande, eftersom hela ryggraden med därvid medhängande nervsystem råkat i olag.