<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Kriström</i>
Då det här är min första text på forumet måste jag ta chansen att tacka för en bra plats med trevlig anda.
Så åter till min fundering. Jag står i begrepp att skafta ett dolkblad, triangulärt tvärsnitt och tämligen avlångt, mao typiskt testickeldolk eller rondelldolk. Då jag tänkte ge mig på den förra blir ju trä det naturliga valet men här blir jag lite osäker.
Så långt jag lycktas utröna använde man lite vad man kom åt, huvudsakligen lövträ, ek, ask och så vidare. Nu skulle jag vilja ett lite mörkare handtag och funderar på av man med gott samvete kan ge sig på då.
Sjödränkt ek (så kallad svartek) skulle nog vara estetiskt snyggt för det moderna ögat men föga historiskt.
Valnöt ger rätt färg men känns osäkert vid våra breddgrader om än något troligare i södra England som är ett intesseområde.
Päronträ är lite osäkert som slöjdvirke då det kan vara något sprött och även där finns ju geografiska reservationer.
Slutligen finns ju alternativet att använda ek och sen behandla det med vax/tjära/beck/linolja eller annat lämpligt för att ge en mörkare färg men här ar jag än mindre insatt i vad som faktiskt använts.
Min instinkt säger att valnöt eller ytbehandling är dom troligaste vägarna men jag kan lätt ha missat något viktigt. Tidsperiod jag tänkt mig är sista fjärdedelen av 1400-talet.
Mvh
Johan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tycker att du skall gora som du sjalv foreslar och anvanda dig av valnot, om inte sa ar ask vackert.
Men varfor inte prova horn, kika pa var forenings sida dar kan du fa lite inspiration, det finns en horn skaftad kniv i galleriet
: www.olofsgillet.org/
Om det ar din forsta kniv/dolk som du gor sa rader jag dig att anvanda ett talj vanligt matriell, saleds undvik ek osv.
Mvh Todd