Paddel som vapen ?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Paddel som vapen ?

Inläggav Angus Maciomhair » 10 september 2003, 15:02

Jag startar en ny tråd för mina funderingar eftersom de ligger långt ifrån stavslungor där följande postades av Micke D:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag hittade en bild på Firestrykers forum av en stavslunga.
http://www.mediumaevum.com/image/room.jpg
/Micke D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min fråga är nu: Vad 17 är det för tingestar som hänger under stavslungan?
Det ser ut som två hastigt tillyxade paddlar med taskig symmetri på bladen. Bladen ses till vänster mellan harnesken, ovanför väskan. Är det ens ett vapen? Det enda jag kan komma på att det skulle vara är ett mäskroder, men placeringen känns fullständigt fel.

Ha det...
/Angus, konfunderad.
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 10 september 2003, 15:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Min fråga är nu: Vad 17 är det för tingestar som hänger under stavslungan?Det ser ut som två hastigt tillyxade paddlar med taskig symmetri på bladen. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det inte bössor? De har någon mackapär på sig som skulle kunna vara pipor. Såg i en antikhandel för ett tag sedan en gammal indisk luntlåsbössa (med en rent hisklig pipa på minst 2 meter, för övrigt) med en kolv som faktiskt påminde en hel del om de där paddlarna.
Lasse C

Inläggav Henrik » 10 september 2003, 16:11

Skulle kunna vara anledningen till att det hänger ett kruthorn under det nedersta.
Henrik

Inläggav Angus Maciomhair » 10 september 2003, 17:19

Ah, jag tog det för ett vanligt horn, inte ett kruthorn. De "groteska" kolvarna, hur pass förekommande var de och vilket område/tidsperiod härrör de ifrån? Försökte gräva efter mer info från samma site för att få en datering på målningen men kammade noll pga att siten håller på att byggas om [:(]

Tacksam för tips.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Micke D » 10 september 2003, 20:55

Tja Angus,

här har du en länk med liknande bössor:

http://www.geocities.com/yosemite/campg ... earms.html

Fast de bössorna som hänger på väggen på bilden verkar inte vara utrustade med någon mekanism, inte synlig i alla fall.

/Micke D
Micke D

Inläggav Arild Krake » 11 september 2003, 09:10

Datering på bilden borde vara tidigt 1500-tal. Kläderna påminner lite om sent 1400-tal och skorna går inta att ta miste på, det är oxmuleskor och de kommer i början av 1500-talet. Jag såg dock samma bild i en bok 2 dagar innan den las ut här och då var den daterad till tidigt 1400-tal, men det är åt hornpär fel ur dräcktsynpunkt.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Admin » 11 september 2003, 10:01

Håller med Ludvig. Bilden ser ut att härröra från Tyskland tidigast 1490-tal, sannolikt 1500-1510 att döma av de höga midjorna, snittet på jackorna och skorna. Bössorna är sannolikt luntbössor utan mekanism (den brukar sitta på höger sida och syns alltså inte). Hornet är ett kruthorn.

Mycket fin bild, är det någon som vet varifrån den kommer?

/Henrik
Admin

Inläggav Joakim K » 11 september 2003, 10:33

Finns en beskrivning på
http://www.geocities.com/ulfberth/Images.htm

"Lombard fresco, around 1500, castello di Issogne"
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 11 september 2003, 14:25

Tack till alla som upplyst mig i denna fråga.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Återgå till Vapen