En fråga om skärpa

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

En fråga om skärpa

Inläggav Lasse C » 19 september 2003, 08:40

Den här frågan är kanske urlarvig för er som håller på mycket med vapen och strid, men för mig som har eggslipning som ett specialintresse är den faktiskt rätt intressant.

Vilken skärpa hade man på sina svärd och andra eggvapen?
Det finns ju många olika nivåer av skärpa, för att inte tala om alla olika tvärsnittsgeometrier av bladet/eggen (t ex konkav, konvex, semi-konvex, "angular", med moderna termer), olika eggvinklar, slipfasvinklar, etc, som sammantaget ger olika egenskaper och olika grad av skärpa. Ju högre skärpa, desto bättre skärförmåga, givetvis, men då också ofta (men inte alltid – det var ju det där med geometrier och vinklar [:)]) i motsvarande grad ömtåligare. Även om man t ex försöker parera med bredsidan av ett svärd vid strid så bör ju eggen ta en hel del stryk av hugg mot brynjor och plåtrustningar.

Alltså: Hur skarpa var de olika eggvapen man använde, och hur var eggarna utformade?
Lasse C

Inläggav Micke D » 19 september 2003, 11:55

Hej Lasse!

Enligt den rätt kände svärdsmeden Peter Johnsson så är flertalet av de svärd som är någorlunda bevarade ordentligt vassa fortfarande.
Om sen alla var det är ju svårt att säga något om, men Peter menade att de flesta nog var det när det begav sig.

/Micke D
Micke D

Inläggav Lasse C » 19 september 2003, 12:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Enligt den rätt kände svärdsmeden Peter Johnsson så är flertalet av de svärd som är någorlunda bevarade ordentligt vassa fortfarande... Peter menade att de flesta nog var det när det begav sig.
/Micke D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, det är ju vad de flesta föreställer sig, antar jag. Om man inte hade eggen skarp är det liksom inte så stor vits med att ha den alls! Skall man ändå bara "banka på" går det lika bra med en stång [;)].

Du har inte sett/hört nån fingervisning om hur eggens profil såg ut? Jag har en gissning, baserad på vilken profil som - utifrån det jag vet om eggslipning - <i>borde</i> vara bra, men det är som sagt än så länge en gissning, utan några fakta att stå på.
Lasse C

Inläggav Micke D » 19 september 2003, 14:17

Hej Lasse,

jag har inte en aning om egg profiler.
Jag är mer lagd åt projektilvapen och har först nu börjat snegla lite mer åt eggvapenhållet.

/Micke D
Micke D

Inläggav David Lindholm » 20 september 2003, 01:43

Hej!
Peter har skrivit en artikel i boken "Sigmund Ringecks knightly art of the longsword". Där han diskuterar eggprofiler, historisk skärpa , hur man slipar ett svärd etc. Finns på www.Amazon.com
David
David Lindholm

Återgå till Vapen