av Angus Maciomhair » 19 november 2003, 09:15
Jag har inga uppgifter på dalpilar men IIRC så använder man sig på sina ställen ofta av pilar fotade med bambu eller olika typer av vass när man har pilar med tånge. Vitsen med det hela är att vid ev. skadeskjutning av ett djur så arbetar sig pilen + den fotade biten av det övriga pilskaftet. Pilskaft ses i allmänhet som mer arbetsintensivt att tillverka än en ny spets, därav prioriteringen att man vill ha tillbaks skaftet. Det står om detta i TBB, minns inte vilken del dock, samt Hardy's Longbow: A Social and Military History. I skrivande stund har jag inte böckerna i närheten men jag ska försöka hinna kolla upp det i helgen.
Vad gäller själva infästningen av spetsar med tånge har jag sett samma sak som föreg. talare, att man helt sonika lindade dem hårt med t.ex. senor. På en del moderna rekonstruktioner har jag sett små utskott på tången som sticker ut 1 mm eller så utanför skaftets sidor och ger tråden någonting att haka i/hålla emot så att man inte enbart litar till att klämmandet ska orka hålla emot när man drar ut pilen. Hur pass tidsenligt detta är kan jag inte svara på då jag har sett alldeles för få samtida spetsar. De få jag sett har nästan alla varit av asiatiskt ursprung, gjorda i ben och alla har saknat dessa utskott. Det kan dock vara en materialbegränsning som gör att de saknas. De få i metall har varit hejdlöst ansatta av korossion som gjort att det inte gått att avgöra.
Ha det...
/Angus