[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Strids gissel eller..

Strids gissel eller..

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Carrot » 26 mars 2004, 22:15

En mycket långsökt teori:
http://www.kkart.cz/content/view/obrazek/1419

Tänker man sig att man tittar "ovanifrån" på detta vapen och sedan försöker stilisera det så kanske...

Mitt första intryck från sköldarna var just detta vapen, fast å andra sidan satt jag och putsade ett nästan likadant för bara några minuter sedan så...
Carrot

Inläggav Todd » 29 mars 2004, 12:51

I jakten pa den forunderliga faerlan.

Jag har faktiskt hittat en "modern valdigt disskutabel" bild referens pa en faerla, hur accurate den ar hogst diskuterbart, men efter ha klurat pa vad en faerla ar i nastan ett halv ar sa ar det iallafall trevligt att vapnet dyker upp sa har som gubben i ladan, namligen i Hal Fosters Price Valiant - The Challange, dar Valiant duellerar med Jarl Egil, sa valjar han en Faerla istallet for det "sjungade svardet" (duellen slutar oavgjort btw).

Faerlan ar da ett tra skaft med en lang flatad skinn rem med ett metall huvud i ena enden,inte alltfor olikt de pa vapen skoldarna, den faller val in pa beskrivingen pa den ref. som fick mig att borja denna trad. Givetvis sa vill jag framhalla att Hal Fosters Prins Valiant inte pa nagot satt kan med basta av val vilja framsta som en bra referens, so "The hunt for the illusive faerla is by no means over"

Regards
Todd
Todd

Inläggav Todd » 30 april 2004, 15:55

Jakten pa den forunderliga farlan gar vidare.

Ordet farla ar valdigt likt engelskan Flail, se link http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/MEDflail.htm

Men vad som avses kallas i Svenskan for slaga eller pladjel.

Jag aterkommer sa fort jag har fatt tag i en eftertraktad ordlista fran 1800talet.

Regards
Todd
Todd

Inläggav Peter_Wrede » 23 juni 2004, 21:16

Johan: Min uppfattning om vapen, moderna som uråldriga sammanfattas bäst av Faramirs ord i "The Two Towers": I do not love the sword for it's sharpness, nor the arrow for it's swiftness. Nor do I love the warrior for his glory. I love only what they defend[...]"

Kanske inte ett exakt citat eftersom jag inte orkar hämta min bok, men you get the point.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

I jakten pa den forunderliga faerlan.

Jag har faktiskt hittat en "modern valdigt disskutabel" bild referens pa en faerla, hur accurate den ar hogst diskuterbart, men efter ha klurat pa vad en faerla ar i nastan ett halv ar sa ar det iallafall trevligt att vapnet dyker upp sa har som gubben i ladan, namligen i Hal Fosters Price Valiant - The Challange, dar Valiant duellerar med Jarl Egil, sa valjar han en Faerla istallet for det "sjungade svardet" (duellen slutar oavgjort btw).

Faerlan ar da ett tra skaft med en lang flatad skinn rem med ett metall huvud i ena enden,inte alltfor olikt de pa vapen skoldarna, den faller val in pa beskrivingen pa den ref. som fick mig att borja denna trad. Givetvis sa vill jag framhalla att Hal Fosters Prins Valiant inte pa nagot satt kan med basta av val vilja framsta som en bra referens, so "The hunt for the illusive faerla is by no means over"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe. Prins Valiant är väl kanske inte den bästa historiska referensen även om det är en spännande historia, men jag tror du kan vara något på spåren.
Det vapen du nämner dyker upp rätt ofta i Valiant, när någon vill ha ett lättare krossvapen. Ett kort träskaft med vad som verkar vara en ganska styv läderrem med ett litet "mace"-huvud längst ut.

Jag tror nog på den här lösningen eftersom maces med skivor inte fanns på 1270-talet. Jag ligger nog och svävar mellan dessa två förslag.
Peter_Wrede

Inläggav Filurix » 23 juni 2004, 23:50

Det här svaret är kanske lite sent men strunt samma.[:)]

Johan, jag tycker inte att vapen är häftiga för att man kan lemlästa människor på olika brutala vis. När jag sade att jag tyckte stridsgisslet var häftigt menade jag skapelsen, tekniken och skickligheten för att kunna använda det på rätt sätt. Ta ett vanligt svärd t ex, när jag svingar mitt svärd susar det om klingan. Det är ett behagligt ljud och det går faktiskt att skapa eleganta och balanserade rörelser med ett svärd. Det var det jag menade. Hoppas att det är förståeligt.[8D]
Filurix

Inläggav Johan Käll » 24 juni 2004, 07:34

Mer färlor.

Om man orkar sig till riddarholmskyrkan i Stockholm så kan man där se graven av en viss Herr Färla. Ryktena säger att han skulle ha blivit ihjälslagen just där av ingen mindre än Bo jonsson (Grip) efter att ha vänslats för närgånget med dennes fru.... Det sägs ocks att mordet var sällsamt bestialistk och att gravstenen sedan sprack i så många stycken som Bo jonsson hade lämnat Herr Färla i...

Gravstenen uppvisar också.... två färlor i andreaskors.
Johan Käll

Inläggav Todd » 29 juni 2004, 12:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Mer färlor.

Om man orkar sig till riddarholmskyrkan i Stockholm så kan man där se graven av en viss Herr Färla. Ryktena säger att han skulle ha blivit ihjälslagen just där av ingen mindre än Bo jonsson (Grip) efter att ha vänslats för närgånget med dennes fru.... Det sägs ocks att mordet var sällsamt bestialistk och att gravstenen sedan sprack i så många stycken som Bo jonsson hade lämnat Herr Färla i...

Gravstenen uppvisar också.... två färlor i andreaskors.

Johan,

Jag har last en hel del om Herr Farla, och aven sett hans vapen skold men tyvarr ar bilden valdigt "heradiskt" malad och den ger inte mojlighet till att skaffa sig en uppfattning av langd, materiell osv.

Jag jagar vidare i sokandet.

Tackar for hjalpen,
Todd
Todd

Inläggav Raymund » 22 oktober 2004, 22:06

Läste precis i Kulturens årsbok från 1948 om färlor i barnuppfostringssyfte. Ordet färla kommer av latinets ferula som betyder just käpp för barnaga. Det är helt enkelt en "flugsmälla" i trä som man klappade till barn med på fingrarna. Den ersattes dock av den "humanare" linjalen i skolundervisningen på 1800-talet... Ett par medeltida färlor har återfunnits i Lund, den äldsta från ca 1200.
http://w1.600.telia.com/~u60000007/misc/ferula.jpg

/R
Raymund

Inläggav Jonas Flink » 22 oktober 2004, 22:57

Raymund:

Kan man då utgå ifrån att de färlor som användes på slagfältet var större modeller, kanske med stålförstärkningar med vilka man slog sina motståndare över fingrarna och på så sätt avväpnande dem? [:D]
Jonas Flink

Inläggav Todd » 28 oktober 2004, 14:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Läste precis i Kulturens årsbok från 1948 om färlor i barnuppfostringssyfte. Ordet färla kommer av latinets ferula som betyder just käpp för barnaga. Det är helt enkelt en "flugsmälla" i trä som man klappade till barn med på fingrarna. Den ersattes dock av den "humanare" linjalen i skolundervisningen på 1800-talet... Ett par medeltida färlor har återfunnits i Lund, den äldsta från ca 1200.
http://w1.600.telia.com/~u60000007/misc/ferula.jpg

/R

Tackar Raymund[:D]

Antligen har jag blivit forlost i jakten pa den forunderliga faerlan. Valdigt bra att du hade Kulturens Arsbok 1948 tillhands, sjalv har jag forsokt med att fa tag i ordboker fran 1800 talet men ej lyckats.

Nice one!
Todd[:D]
Todd

Inläggav Johan Käll » 28 oktober 2004, 17:03

Det finns även en 'skolfärla' från medeltid på medeltidsmuseet om jag inte missminner mig.
Johan Käll

Inläggav Patrik_GBG » 2 juni 2007, 23:23

Hej! [:)]
Tänkte man kunde sparka igång den här tråden som jag just hittat
om den där diskformade Färlan eller vad den nu heter,
jag försökte titta på dom upplagda länkarna men dom verkar ha gått ur tiden
så jag undrar såg någon av vapnen på bilderna ut som dom på den nedanför?
Bilden är om Björn Näf (Färla) grav i varnhems kyrka.
[url="http://www.sicutmorisest.se/att/2004.%20066.jpg"]Större bild här[/url]
Bild
Patrik_GBG

Inläggav Todd » 4 juni 2007, 16:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_GBG</i>

Hej! [:)]
Tänkte man kunde sparka igång den här tråden som jag just hittat
om den där diskformade Färlan eller vad den nu heter,
jag försökte titta på dom upplagda länkarna men dom verkar ha gått ur tiden
så jag undrar såg någon av vapnen på bilderna ut som dom på den nedanför?
Bilden är om Björn Näf (Färla) grav i varnhems kyrka.
[url="http://www.sicutmorisest.se/att/2004.%20066.jpg"]Större bild här[/url]
Bild

Patrik,

Tackar för bild ref. Det var denna heraldiska symbol som fick mig att starta denna tråd den 15 Dec 2003,,,

Men som tidigare nämnt så får man inte ut några proportioner av den heraldiska färlan. Dvs hur såg vapnet ut? Vad var det gjort av? etc etc. Så jakten på den försvunna färlan går vidare tills då någon hittar en färla i ngt museum någonstans.

Än så länge så förmodar jag att en färla var ett instrument för tuktande/tortyr snarare än strid. (Kul kille och ha det på sin sköld [;)] )

/Todd
Todd

Inläggav Patrik_GBG » 5 juni 2007, 16:20

Tack Todd!
har du några bilder eller nåt sånt?
Man blir ju väldigt frustrerad när man inte hittar något om dom,
men har du sökt sen 2003 så kan jag nog slappna av som bara har sökt i några dagar,
men dom ser förbaskat coola ut måste jag säga, vad dom än var till. [8D]
Patrik_GBG

Föregående

Återgå till Vapen