Hej Eric (och alla andra)!
Hm, stav i olika former är ett i det europeiska materialet väldokumenterat vapen. Det finns tekniker beskrivna i källor från Fiore dei Lieri fram till 1800-t engelska sportform. Längden på staven som användes skiftar beroende på vem och var vi tittar på. Men från 180-240 cm i längd. När det gäller en eventuellt kortare stav så finns det material exempelvis Egenolph som beskriver ett dubbelgrepp mitt på staven och användadet av ändarna (lite som i star wars....) det går även med en kortare stav. I princip är det så att alla tekniker kan användas även med en kortare stav. Pilgrimsstaven finns återgiven på många bilder och verkar variera, men det finns även nämnt i samtida källor att staven var avsedd att skydda sig med. Kanske främst mot vilda djur. När det gäller effektivitet så är en rejäl stav mycket svårslagen. Kan du hantera den så är den bättre än en hillebard enär hela staven lätt går att använda, den är väl balanserad och kan lätt skifta sida i greppet. Även detta poängteras av exempelvis Silver. Om du är intresserad så kan jag visa dig lite tekniker när jag kommer till ön i höst. Sedan så kommer jag ut med en bok på Chivalry Bookshelf under hösten/vintern på just den Europeiska staven, tekniker, källor och tolkningar. LIte va varje.
Må gott och hälsa Hytti!
David