[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Armborstskytte, licenssnack

Armborstskytte, licenssnack

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Armborstskytte, licenssnack

Inläggav arwid » 5 april 2003, 20:29

Hej Hej

Nån som vet var man kan skjuta armborst i östergötland, gärna nära linköping/norrköping.

Vill nämligen ta licens så jag kan bygga/köpa en att ha på evenemang och skjuta lite med.

Mvh

Arwid
arwid

Inläggav teknist » 5 april 2003, 22:53

Tja Arwid. Jag har inga svar till dig. Men en fråga. Måste man vara medlem i en klubb för att så skjuta/bygga armborst??
teknist

Inläggav Joakim K » 6 april 2003, 09:19

Om jag inte minns helt fel...

Om man inte har ett väldigt svagt armborst så är det vapenlincens som gäller. Det roliga är att amborstet då ska ha ett seriernummer... Vilket är väldigt relevant om man gör ett själv ;-)
Så det enklaste sättet är att vara med i en skytteförening eller nåt liknande...
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 7 april 2003, 23:34

Hej...

Gränsen för licenskrav är en anslagsenergi på 10 Joule. Hur långt efter att bulten lämnat armborstet detta mäts har jag inte i huvudet just nu.

Hur Wiborgs armborstskyttar & andra löser sina evenemang har jag ingen aning om. Det sista jag hörde var att "om du ska skjuta med ett licensbelagt armborst ska det ske på en av polisen godkänd bana, eftersom det är klassat som ett skjutvapen i lagens ögon." (till skillnad från pilbågar som är sportredskap). Denna info kom från vanliga bågskyttar dryga 6 år sedan.

Eftersom jakt inte (än så länge) är tillåtet med någon typ av pilvapen finns det bara en typ av licens, målskyttelicens, samma som pistolskyttar över hela landet tilldelas. På den tiden jag sköt pistol var kravet utöver resultaten att man skulle varit medlem i minst 6 månader i klubben för att ansöka om licens. Kontakta Svenska Armborstunionen för mer info, vill minnas att någon på detta forum var insyltad i armborstskytte.

Ha det...
/Angus, som tränar alldeles för lite bågskytte för att börja med armborst.
Angus Maciomhair

Inläggav Mia » 8 april 2003, 09:26

Här kan man läsa exakt vad som gäller: http://www.polisen.se/static/fap/FAP551 ... 2002_9.pdf se sid 13 och framåt. Orkar man inte det så är det rätt som Angus skriver. Medlem i skytteförening och skjutskicklighetsprov. Man tycker att den vanliga vapenlicensen skulle räcka.. men tyvärr. Annars skulle jag med gärna bygga/köpa en.
/Mia
Mia

Inläggav olafR » 8 april 2003, 12:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Gränsen för licenskrav är en anslagsenergi på 10 Joule. Hur långt efter att bulten lämnat armborstet detta mäts har jag inte i huvudet just nu.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Efter kontakt med tillståndsenheten hos Polisen här så säger dom att det inte spelar någon roll hur kraftigt vapnet är, man måste ändå ha licens, även för att bara inneha tex stocken.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Här kan man läsa exakt vad som gäller: http://www.polisen.se/static/fap/FAP551 ... 2002_9.pdf se sid 13 och framåt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Här har vi [url="http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1996%3A67&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW
"] vapenlagen[/url] vilken som vanligt ger mer frågetecken än svar, i varje fall efter man kontaktat tillståndsmyndigheten (Polisen) och går på vissa punkter stick i stäv med PDF:en ovan, tycker jag iaf.
olafR

Inläggav Micke D » 8 april 2003, 17:02

Angus,

det är nog jag som åsyftas som den på detta forum som är "insyltad i armborstskytte".

Det som redan är sagt stämmer bra.

Minst 6 månaders medlemsskap i godkänd skytteförening ansluten till Svenska Armborst Unionen, däremot så behövs inget skjutskicklighetsprov. Det gäller (nog) bara krutvapen.
Medlemsskap i Svenska Armborst Unionen.
Licens sökes innan vapnet byggts. Annars kan man råka ut för olaga vapeninnehav.

Tyvärr så ligger våran förening Swenska Armborstgillet i stort sett nere.

Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 8 april 2003, 18:23

Mia, av ren nyfikenhet:
Vad menar du med "vanlig vapenlicens" ? Jaktlicens med bakomliggande jägarexamen och hagelprov?

Ja Micke D, det var dig jag syftade på. Har du någon kontaktinfo till Armborstunionen?

Sist men inte minst: Ett skjutprov med armborst anser jag är helt i sin ordning, det visar att du kan hantera ditt vapen på ett säkert sätt. Tyvärr är det inte 100%-igt. När jag i min ungdom sköt pistol fanns det i klubben en herre som sköt riktigt bra och när 6 månader hade gått skaffade han ett eget vapen. Första gången han ställde sig på linjen klickade vapnet och han tittade på det en smula förundrat, kollade säkringen, försökte igen och påkallade skjutledarens uppmärksamhet. Det tog skjutledaren dryga halvsekunden att hitta felet. Han hade glömt att mata in en kula i loppet, detta pga att varje gång han sköt med lånade vapen hade någon annan skjutit med vapnet innan honom. Således var slutstycket upphakat när han fick ett lånevapen i handen men inte när han stod där med sin egna pistol.
Skytten såg alldeles för genuint överraskad ut när han upplystes om mantelrörelsens ädla konst för att det skulle ha rört sig om en spontan hjärnblödning.
Det var vid detta tillfälle jag isåg att det finns saker & ting här i världen som gör det helt OK att vara mörkrädd i vuxen ålder.

Ha det...
/Angus, fortfarande mörkrädd
Angus Maciomhair

Inläggav Micke D » 8 april 2003, 21:04

Hej Angus,

jag har tyvärr ingen kontaktinfo till Armborstunionen så här på rak arm, men jag kan nog hitta det. Vill du att jag ska snoka lite?

Jag håller med om att ett skjutprov inte vore fel, men det kan vara knepigt att få det att fungera i praktiken. Det är för få som håller på någorlunda regelbundet med medeltida armborstskytte, det blir mer hobby än sport om man säger så. Svårt att vara med 6 månader aktivt i en förening där få är aktiva.

Inom pilbågsskyttet så finns det ju tävlingar i stort sett varje helg under en stor del av året. Och då bör man ju helst träna inför tävlingarna också. Den enda tävling vi har är den på gotland, så det blir inte att man tränar så mycket som man egentligen borde.

Är man med i en förening så uppfattar jag inte säkerheten som något stort problem. Problemet är nog större bland "vanligt" folk. Åtskilliga man träffar verkar ha byggt nån typ av armborst när de var yngre.

Glömde en viktig sak, man måste vara minst 18 år också.

Nog med svammel från mig för i kväll,

Micke D
Micke D

Inläggav Mia » 8 april 2003, 21:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Mia, av ren nyfikenhet:
Vad menar du med "vanlig vapenlicens" ? Jaktlicens med bakomliggande jägarexamen och hagelprov?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, det var det jag menade med 'vanlig'. Är den inte vanlig? Det känns som vanligaste [:D]
Mia

Inläggav Angus Maciomhair » 8 april 2003, 23:56

Micke D: Nej, du behöver inte gräva. Jag kan skaffa info via Gutars Bågskyttar/Wiborgs armborstskyttar.
Var håller er avsomnade förening till?

Mia: Jag vet inte vilket som är vanligast av jaktlicens eller sportskyttelicens. I min bekantskapskrets finns väldigt få jägare men en gång i tiden (innan jag vandrade vidare över till bågskytte) fanns en hel del med sportskyttelicens så när folk säger "licens" är det oftast sportskyttet jag tänker på[;)]

Hagelprovet har iofs fördelen att det ingår vapensäkerhet men det känns inte som om Sveriges armborstskyttar kommer bli fler om de tvingas genomgå jägarexamen för att kunna sportskjuta med sitt armborst alt. bygga en kopia av ett historiskt armborst.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Micke D » 9 april 2003, 15:10

Tjena Angus,

vi håller till i Kungliga hufvudstaden, inneboende hos BSK Uven.

Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 03:10

Flytt av inlägg. Dessa inlägg om licensfrågor låg tidigare i tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=487"]Armborst[/url].

Joakim K
Posted - 02 Sep 2003 : 08:30:44

Var det någon här som fick någon bra gällande info på vilka föreningar som gäller om man vill ha licens för armborst?
Har haft allvarliga funderingar på att bygga ett, men vill ordna den lagliga biten först...
Apropos det... Skjutvapen ska ju förvaras enligt vissa regler. Vad är det egentligen som gäller för armborst och liknande?

Angus Maciomhair
Posted - 03 Sep 2003 : 23:07:09

Hej...

Det som brukar anges som licenskrav är att du ska ha varit (aktiv) medlem i en förening ansluten till Svenska Armborstunionen för att söka licens.
Lagstiftningen kan vara en smula snårig, som den återges i "Komplement till Jägarskolan", 16:e uppl., 1999 sid 3-4:
"För att få inneha vapen måste man i regel ha tillstånd. Ansökan ställs till polisen; blanketter finns hos polisen och vapenhandlarna. ... För bl.a. luftgevär finns vissa viktiga undantagsregler. Sådana kolsyre-, luft-, och fjädervapen som är avsedda för målskjutning och har begränsad effekt omfattas nämligen inte av tillståndstvånget, om innehavaren har fyllt 18 år. ... Alla kolsyre-, luft-, och fjädervapen är tillstånsdbelagda om projektilen fyra meter från pipans mynning ger en anslagsenergi av tio (10) joule eller mer. För hel- eller halvautomatiska vapen gäller tillståndsplikt om en enskild projektil ger en anslagsenergi av tre (3) joule eller mer fyra meter från pipans mynning.

Vad som sägs om skjutvapen gäller även för:
...
4. Armborst
...
6. Slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stomar, lådor, trummor till skjutvapen, eller armborststomar med avfyrningsanordningar.
..."

Jag tolkar detta som att det är vapenskåp som gäller för förvaring.
Det bästa tipset jag kan ge dig är att kontakta din lokala polisstation och höra efter.

Lycka till...
/Angus

Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 08:57:50

Undrans hur många som har sina armborst i vapenskåp...
Hmm, där rök den idén... Om inte annat just för att det inte finns plats hemma för ett sånt...

Fast jag ska kolla upp det. Men jag misstänker just att polisen säger "vapenskåp"...
Det tråkiga med det hela är att så som lagen är formulerad går det inte ens att göra ett armborst med samma styrka som ett luftgevär utan licens.

Ny Björn
Posted - 04 Sep 2003 : 09:10:09

Det borde - jag säger inte att det de facto är så - gå att "modifiera" ett armborst så att vital del blir löstagbar från själva armborstet. Sådant förfarande har fungerat med kulvapen tidigare - är själv inte helt uppdaterad, de kan ha roat sig med att göra om reglerna.
/N B

olafR
Posted - 04 Sep 2003 : 09:25:18

Reglerna runt armborst är inte helt klara, om man säger så.
<i><font size="1">Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är
ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning
eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i
förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade
vapen).</font id="size1"></i>

Med detta i tanken så ringde jag vapentillståndsenheten på Umeå polisstation, där kunde dom inte ge mig ett svar om man kunde få använda ett armborst utan licens, precis som med tex luftvapen. Dom kunde inte svara på om armorstens båge räknas som fjäder eller inte bla.

Så dom tyckte att jag skulle kontakta Rikspolisen vilket jag ännu inte gjort, det känns enklare att inte bry sig faktiskt
Mats

Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 10:01:59

Den sista delen är det som stället till det...

"Slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stomar, lådor, trummor till skjutvapen, eller armborststomar med avfyrningsanordningar."

Armborstet är alltså inte licensbelagt, med stommen är det...
Har hört samma info från andra håll tidigare.
Apropos modifiera armborst... Det borde ju faktiskt gå att göra så att man kan ta bort vitala delar. Men hur är det? Är inte reglerna numera så att man MÅSTE förvara skjutvapen i vapenskåp? Tycker mig ha hört nåt sånt...

Raymund
Posted - 04 Sep 2003 : 10:10:51

En annan armborstrelaterad fråga:
Vad jag förstått så är det avfyrningsmekanismen som är licensbelagd, får man då importera och inneha armborstbågar utan licens? Tittar man på tullbestämmelser står det om pistolpipor och gevärsmekanismer, men inget om stålbågar, som rent tekniskt kan ha andra användningsområden...
/R

Angus Maciomhair
Posted - 04 Sep 2003 : 11:44:23

Problemet som jag ser det ligger inte i om bågen går att skilja från stomen eller ej och vilken del som är licenspliktig eller ej. Så fort jag sätter ihop dem är det ett licenspliktigt vapen. Jag håller dock med om att förvaringsfrågan blir avgjort lättare att lösa i sådant fall, även om lösningen känns lite tandlös IMO.

Av vad jag har hört är armborstlicenser inte något det vimlar av, det söks på samma blankett som för krutvapen och det dyker upp en del problem: Vad skriver man på 'kaliber'? Pildiametern? Dragstyrkan? Hur gör man med serienummer?

Någon därute som vet om ett armborstärende någonsin hamnat i rätten? vore kul att veta om det fanns ett prejudikat eller ej.
Ha det...
/Angus, fortfarande inte advokat (tack och lov)

Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 11:47:25

Seriernummer blir väl enkelt... "1"[:D]

Angus Maciomhair
Posted - 04 Sep 2003 : 12:01:06

"Den lokala insatsstyrkan på Gotland låter idag meddela att man under årets Medeltidsvecka beslagtog inte mindre än 35 armborst i fall där licens saknades, samtliga armborst med serienumret 1"[:)]

Skämt åsido... serienummer är (antar jag) ett ganska modernt påfund så hur gör jag om jag vill ha en replika av ett 1400-talsarmborst? Sätter mitt bomärke på det? Frågan är om det räknas som igenkänningsbart märke på samma sätt som serienummer.

Ha det...
/Angus

Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 12:47:03

Du får be dem ändra i licensdatabasen så den hanterar icke-numeriska symboler![:p]

Uppriktigt sagt.. Om man ska gå efter svenska myndigheter så är det nog något alfanumeriskt som gäller.

Arild Krake
Posted - 04 Sep 2003 : 23:18:55

Jag har varit i kontakt med Norrköpingspolisen (det är de som har hand om vapendelen här i Östergötland) och där fick jag reda på att armborst är undantaget vapenskåps kravet (Detta var vad som gällde i våras). Men man ska i alla fall förvara vapnet säkert ett tips som jag fick var att förvara vapnet och amunitionen sepparat. Jag har dock inget armborst ännu men jag har hört mig för om licenskrav mm.
Ludvig

Joakim K
Posted - 05 Sep 2003 : 07:56:20

Nice... Så man kan alltså välja på att ha armborstet ELLER pilarna på väggen...[8D]

Skämt åsido.
Får du mer info får du gärna återkomma.... Armborst blir väl inte vinterns projekt, men kanske nästa vinters... Och då vore det trevligt att ha allt runtomkring fixat.

En fråga i det sammanhanget... Är det någon som känner till någon förening för armborsskytte i stockholmstraken som inte ligger närmare uppsala än stockholm? Och som inte är helt insomnad...
***slut***
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 03:23

***flyttade inlägg***
Ny Björn
Posted - 05 Sep 2003 : 11:08:07

-Tja, vi får väl starta en om det inte är så...

Jag beställde ett "startpaket" från Unionen vad det gäller pappersexercis för 6 år se'n - det är dessvärre förkommet, men det borde kunna göras igen.
/N B

Angus Maciomhair
Posted - 05 Sep 2003 : 21:06:49

Det är en vacker tanke, frågan är hur genomförbar den är.
Dels är det problemet att hitta bra lokaler/utrymmen till bra priser, sedan så ska dessutom banan inspekteras av polisen då det rör sig om skjutvapen och inte idrottsredskap. Hur petiga de är har jag inte den blekaste aning om men när jag en gång i tiden var ung & grön i KBK hörde jag talas om en f.d. medlem som under en tid hade skjutit armborst i klubben.
Vad jag vet sköt vederbörande endast inomhus och detta på samma buttar som alla andra (hoppressad trätex) och det var inga större problem (annat än det något högre slitaget på buttarna).

Huruvida det hela berodde på att han/hon endast sköt inomhus eller om den lokala polismyndigheten i Bro/Kungsängen inte hade/tog sig tid att faktiskt inspektera det hela har jag idag ingen aning om.

Ha det...
/Angus

Angus Maciomhair
Posted - 10 Sep 2003 : 18:26:05

Egentligen har jag alldeles för lite tid för att ge mig in i följande projekt men det vore synd om det hela skulle stanna vid en god idé.

Ny Björn kastade fram idén/förslaget/möjligheten att vi drar igång en icke-avsomnad-icke-för-nära-Uppsala-armborstskytteförening i stockholmsområdet.
Bara som en enkel fråga innan man ev. går vidare i planeringarna: Hur många är det som är intresserade av detta?

*räcker upp ena näven*

Ha det...
/Angus, som bor i Uppsala men hoppas flytta till storstan snart.

Ny Björn
Posted - 10 Sep 2003 : 19:31:33

Jag är på - och jag vet åtminstonde 3-4 galningar till som torde vara intresserade.
/N B

Joakim K
Posted - 11 Sep 2003 : 07:32:25
Jag är med!

Angus Maciomhair
Posted - 11 Sep 2003 : 15:14:08

Ny Björn och Joakim...
Jag skapade en lista under Yahoo för vidare diskussion & planering. Jag lade automatiskt till de mailadresser ni har registrerat på forumet och gjorde er till moderatorer så att ni själva kan lägga till nya medlemmar.

Om fler som läser detta är intresserade så släng iväg ett mail till mig via forumet.
Ha det...
/Angus

plummer
Posted - 11 Oct 2003 : 18:27:37

"Den lokala insatsstyrkan på Gotland låter idag meddela att man under årets Medeltidsvecka beslagtog inte mindre än 35 armborst i fall där licens saknades, samtliga armborst med serienumret 1"[:)]

Skämt åsido... serienummer är (antar jag) ett ganska modernt påfund så hur gör jag om jag vill ha en replika av ett 1400-talsarmborst? Sätter mitt bomärke på det? Frågan är om det räknas som igenkänningsbart märke på samma sätt som serienummer.

Ha det...
/Angus<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När jag sökte licens på mitt armborst så fick jag ett serienummer utav polisen (Kronobergs län i detta fallet).
någon kaliber var inte aktuell.
För övrigt så var polisens erfarenhet av armborst ganska bristfällig, min ansökan var den första på ca 20 år i kronobergs län.
Det hade varit enklare om jag hade bott i Jönkings län där dom har Huskvarna bågskytte-klubb som just har en armborst sektion.
Så hur enkelt det är att skaffa licens tror jag beror lite på var man bor och hur samarbetsvillig polisen är. Gutarna tex tror jag löser sina licens-frågor ganska smidigt då polisen där vet vad det hela rör sig om. men man löser sin licens i hem-länet om inte polisens rutiner har ändrats där. så att gå med i en klubb på en "smidig" ort tror jag inte lönar sig.
Nåja jobba på med era licens ansökningar och var seriösa i hanteringen med vapnen så går nog det hela bra.

hälsningar:Jonas Furuholm/Nils Dacke.

Angus Maciomhair
Posted - 11 Oct 2003 : 20:28:35

Hej Jonas...

Det stämmer att man söker licensen där man är bosatt, tyvärr så har den lokala polismyndigheten ally som oftast ganska vaga kunskaper om vad som gäller för armborst och dess skjutbanor. Vi ska dock kontakta pti (polisens tillståndsenhet) i stockholm för att få klarhet i de bitarna. Det kan även vara ganska svårt att få tag på en bågskytteklubb som har förgreningar in på armborstsidan (jag vet inte en enda i Stockholmsområdet, Bålsta är den närmsta) då de flesta bågskyttar jag diskuterat armborst med har varit av åsikten att de sliter något förjävligt på buttarna samt "låter så in i /&¤/#"
Nu ska jag i ärlighetens namn tillägga att jag inte kunnat få ett riktigt rakt svar på frågan hur mycket fortare de nöter ner buttarna samt att jag råkat på en hel del bågskyttar, både recurve och compound, med bågar som skramlat rejält, en båge t.o.m. på gränsen till hörselskydd, och den påstods ha tystats en del efter översyn!

Ha det...
/Angus
***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 03:37

***flyttade inlägg***
plummer
Posted - 11 Oct 2003 : 23:09:01

angående slitage på buttar så är det enligt min åsikt ren nonsens.
Då compound-bågar har mins lika hög anslags-energi om inte högre än armborst. Det är nog bara ett sätt att avfärda obehagliga sidospår i föreningarnas verksamhet.
Vi i swenska armborst gillet hade tillgång eller har tillgång till BSK Uvens skyttelokal och det ska väl sägas att det är inte armborsten som sliter mest på butten. vi lyckas inte ens skjuta igenom butten, vilket en compound skytt ganska enkelt gör.

Ha det.....
/Dacke, swenska armborstgillet, Stockholm

Katt
Posted - 20 Dec 2003 : 20:50:13

Kul med någon mer i Östergötland som håller på med medeltida armborst. Jag håller på att bygga ett och har haft kontakt med vapenavdelningen hos polisen. Just nu håller jag på med att söka licens.
Eftersom det är ett historskt vapen jag bygger och som dessutom ska gå att skjuta med så är det en vapenlicens (du ska alltså registrera vapnet) du ska ha. Kostnad 500 kronor som betelas vid ansökan. Blankett finns på polisens hemsida. Och ja - det är en vanlig vapenlicens du ska ha. Det blir förvisso lite udda att behöva fylla i kaliber och ammunition mm men lycka till ändå! Du blir tilldelad ett serienummer enligt instruktionerna som medflöjer blanketten. Men ID-numret måste du hålla med. Från min tid i Sturarnas Armbosrtklubb fick jag tipset att ett bra ID-nummer är att ange datumet då armborstet blev klart plus ett löpnummer (i fall du bygger fler). T.ex. 20031220-1.
Eftersom jag har varit med i en armborstskytteklubb i minst 6 månader så är det kravet löst. (Sturarnas i Uppsala) Tyvärr tycks det inte som att det finns någon armborstklubb i Linköping där jag bor. Jag vet inte om det finns något i t.ex. Norrköping. Med man behöver inte göra något skytteprov som vid jaktvapen och när du väl fått vapenlicensen så har du den för resten av livet. De vill dessutom ha ritning och beskrivning på armborstet och intyg på att du verkligen är historiskt intresserad, t.ex. karaktärsintyg från någon medeltidsförening du är med i. Kravet att du ska var med i en klubb så länge du har ett armborst är inte aktuellt. Du gör det enklast för dig om du inte lånar ut armborstet utan har det hemma på ett lagligt och säkert sätt. Allt detta referar jag till det samtal jag hade med polisen i Norrköping nu i veckan. Han meddelad dessutom att han kommer att skicka ansökan till RPS (Rikspolisstyrelsen) för bedömning.

Angus Maciomhair
Posted - 21 Dec 2003 : 00:59:59

Frågan om "lagligt och säkert sätt" sätter garanterat myror i huvudet på de ansvariga på tillståndsenheten, åtminstone i Stockholm.

Hur ställde de sig till att du varit/är medlem i en Uppsalaklubb när du bor i Linköping? Avståndet borgar knappast för att du varit särskilt aktiv...om du inte pendlat ruskigt mycket förstås.
Ha det...
/Angus

Arild Krake
Posted - 21 Dec 2003 : 03:09:00

Hej Katt. Det vore trevligt om du kan berätta hur det gått när du får svar av polisen och hur din ansökan såg ut. För jag har funderat på att söka licens och om vi får det båda så kan vi skjuta tillsammans då även jag bor i LKPG. Jag känner två till med armborst och tre till som vill bygga, alla bor i eller strax utanför i Linköping.
Ludvig

Katt
Posted - 24 Dec 2003 : 11:59:10

Frågan om "lagligt och säkert sätt" sätter garanterat myror i huvudet på de ansvariga på tillståndsenheten, åtminstone i Stockholm.

Hur ställde de sig till att du varit/är medlem i en Uppsalaklubb när du bor i Linköping? Avståndet borgar knappast för att du varit särskilt aktiv...om du inte pendlat ruskigt mycket förstås.
Ha det...
/Angus<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad jag kan förstå är att man ska ha varit med i en klubb i 6 mån för att lära sig att hantera armborstet på ett säkert sätt. Det framgår ingenstans att man måste vara med i klubben för att inneha licens - även om klubben är glad för fler medlemmar. Inte heller den polisman jag talade med kunde bestämt bekräfta att klubbtillhörighet var ett måste.

Det råder delade meningar om vad gäller förvaringen. Det tycks vara en ny praxis på gång. Förr skulle ju armborstet hanteras som ett t.ex. jaktvapen dvs i skåp, delat med med vital del på annat ställe, men eftersom det nu handlar om ett historiskt armborst där det i vissa fall kan vara knepigt att dela så instämmer jag i det som sagts tidigare här i forumet. Man ska ha det hemma och man kan ju se till att inte pilarna ligger bredvid.

Den polisman jag talade med var nog ganska skicklig i att inte erkänna sina kunskapsluckor då han i slutet "erkände" att han skulle skicka min licensansökan till RPS för bedömning.

God Jul

Katt
Posted - 29 Dec 2003 : 15:54:16
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Jag känner två till med armborst och tre till som vill bygga, alla bor i eller strax utanför i Linköping.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är ganska insnöad på svenskt 1400-tal. Vilka tidsperioder sysslar ni med? Kanske vi kunde göra något gemensamt? Jag har hör talas om något gille i Linköping som sysslar med 1450-60-t(?). Är det något du känner till?
/Hej

Arild Krake
Posted - 29 Dec 2003 : 23:41:51

Var det inte snarare 1460-70-tal? Eller mins jag fel Tobias? ;p
Ludvig

Angus Maciomhair
Posted - 30 Dec 2003 : 03:05:25
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katt</i>

Vad jag kan förstå är att man ska ha varit med i en klubb i 6 mån för att lära sig att hantera armborstet på ett säkert sätt. Det framgår ingenstans att man måste vara med i klubben för att inneha licens - även om klubben är glad för fler medlemmar. Inte heller den polisman jag talade med kunde bestämt bekräfta att klubbtillhörighet var ett måste.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej, när du väl har en fått en licens finns inga sådana krav, däremot när du söker den för 1:a vapnet och den är formulerad som att man ska vara "aktiv medlem" och det var det jag syftade på.

Lycka till med din ansökan.
/Angus

migrans
Posted - 13 Jan 2004 : 20:48:32

Hej alla glada armborstvänner.
Jag hade velat starta upp en ny armborstförening i Skåne med Hässleholm som centrum ( mitten av skåne ). Således hade det varit ungefär lika långt från de olika större städerna att åka ( ex Lund, Malmö, Helsingborg, Kristianstad) Dessutom är de kollektiva förbindelsena här extra goda med anknytning till hela södra Sverige. Har varit med innan och skjutit men föreningen lades ner pga bristande intresse hos allmännheten (vi var ca 6st). Det måste finnas något sätt att få fler intresserade av armborstskytte?. Har varit inne på diverse tokiga hemsidor där det främst snackas om de s.k jaktarmborsten. Dessa verkar ungdomar tycka vara heltuffa då de är camofärgade och coumpound etc. Det hade ju varit en idé att ha en indelning i klassisk armborstskytte, Jakt (3D) skytte samt ev. armborstpistolskytte i en klubb, men frågan är ju hur man håller borta de galningar som går med enbart för att få tag i ett jaktarmborst och sedan slutar?. Finns det speciella regler för hur armborsten ska se ut för att få tävla med dem eller kan man helt enkelt hitta på denna nya gren. Sen tror jag nog att man skulle kunna nå ut till många med internets hjälp. Ska ta reda på mer fakta om armborstskyttet i Skåne:)!
Någon som vet om det går lika bra att få licens för ett sådant
armborst (jakt) eller vet något om läget här nere i söder får gärna höra av sig. Mvh Daniel

Micke D
Posted - 13 Jan 2004 : 22:10:51

Tja Daniel!

Ett tips kan ju vara att satsa på medeltida armborst som man får lov att snickra ihop själv, det håller nog en del knäppgökar borta.[:D]

Vad säger ni skåningar, klart ni vill bygga och skjuta armborst, eller?
Stöd Daniel i hans kamp för Armborstets främjande!

/Micke D
Stocholms Låsbågesällskap
***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Vapen