Hillebardsbilder

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hillebardsbilder

Inläggav Johan Käll » 3 juli 2003, 13:42

Jag skulle vilja ha en medeltida bild på en svensk hillebard från 1300-tal. Är det någon som sitter på en sådan?
Johan Käll

Inläggav Joakim K » 3 juli 2003, 14:24

Har du tittat på altarskåpen på historiska?

Har för mig att jag har sett några avritade från kyrkomålningar...
I värsta fall är det Hilderbrants böcker jag tänker på [;)]
Joakim K

Inläggav Johan Käll » 3 juli 2003, 18:07

Nej jag har inte tittat på dem. Var inte de från kontinenten någonstans?
Johan Käll

Inläggav Arild Krake » 3 juli 2003, 19:24

Det finns en trevlig billd på Sverges korståg i Finnland och där finns det en massa roliga vapen. Billden borde vara från 1300-talet då det är gott om bassineer (hur nu det stavas) på billden. kommer dock inte ihåg vart den går att finna.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Joakim K » 3 juli 2003, 20:52

Jag har en bild av en avritad målning i en historiabok från -52 [:D]
Hmm, det står inte explicit att den är svensk, men texten under
mummlar nåt om "svenska riksbaneret med tre kronor"... Dvs
Albrekt av Meklenburg?

Iofs vet jag inte om jag ska kalla det vapnen en av soldaterna håller för "hillebard", men intressant är det!
En annan håller vad jag mest skulle kalla för "krocketklubba"...

Synd att de inte är bättre i historiaböcker på att skriva var saker kommer från...
Joakim K

Inläggav Björn Hellqvist » 3 juli 2003, 21:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Det finns en trevlig billd på Sverges korståg i Finnland och där finns det en massa roliga vapen. Billden borde vara från 1300-talet då det är gott om bassineer (hur nu det stavas) på billden. kommer dock inte ihåg vart den går att finna.

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är inte det arbetet från Flandern runt år 1400?
Björn Hellqvist

Inläggav Joakim K » 4 juli 2003, 07:50

Det är det vanliga problemet med många illustrationer... Vet man
inte VEM det är som har gjort det, eller åtminstone var det egentligen
kommer från så kan man aldrig vara säker...

Såg en intressant svensk altarbild med lite intressanta detaljer jag
inte sett i en svensk tidigare... Och var visade det sig att den kom
från.... Antwerpen... Suck...

Jag tror jag har frågat det förr, men det skadar inte att göra det
igen...
Finns det någon bra källa till svenska medeltida illuminationer,
målningar, kyrkomålningar etc?
Joakim K

Inläggav Admin » 4 juli 2003, 11:49

Det kommer förhoppningsvis inom kort att vara ute en databas där man kan söka på alla svenska kyrkomålningar, altarskåp etc på webben. (19000 bilder), det är lite copyrightproblem som vi jobbar på att lösa nu.

/Henrik
Admin

Inläggav Björn Hellqvist » 4 juli 2003, 12:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>
Finns det någon bra källa till svenska medeltida illuminationer,
målningar, kyrkomålningar etc?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns ett flertal böcker om kyrkomålningar m.m. på bibliotekens avdelningar om konsthistoria och ibland även arkitektur. Tyvärr är många av dessa böcker bortåt 50 år gamla, och har bara svartvita bilder.
Björn Hellqvist

Inläggav Johan Käll » 4 juli 2003, 12:46

Jag tror korstågsbilden ni tänker på är biskop Henriks grav. Där har de många roliga vapen (särskilt de som skall vara finnar) men inga hillebarder. Den är nog flamlänsk ja, tror jag kag läst någonstans. där förekommer även 'krocketklubborna'och trekronorsfanor. Några saker som ser ut som stora yxor och något hillebardsliknande syns också, men den ser lite skum ut så jag litar inte riktigt på den....

Det verka mao inte bättre än att alla hänvisar till samma stackars gravvård...

Fler bilder nån?

Är det möjligen så att hillebarden inte var det vanligaste infanterivapnet i svea länderna ändå....
Johan Käll

Inläggav Admin » 4 juli 2003, 13:07

OK, det här är det ända jag har hittat i hela databasen, och det är en yxa (eftersom det är en bild av St Olof) men den kan ju vara intressant för det. Det är helt enkelt otroligt ont om material från 1300-talet.

Bild

/Henrik
Admin

Inläggav Joakim K » 4 juli 2003, 13:13

Kan ju vara svårt att veta tills man hittar antingen några bra källor eller svenska illustrationer från just den tiden...

Men tänker man efter lite så... Hillebarder bland professionella soldater lär säkert har utvecklats i samma takt som norra tyskland och danmark. Har du tittat efter bilder därifrån?

Bland bönder och andra "oprofessionella" så är det ju inte säkert att hillebarder (riktiga hillebarder) har kommit förrän efter ett bra tag. Tittar man på Dolnsteins bilder så finns det ju förutom de där suspekta svenska stångvapnena även med något som ser ut som en tidig slags pålvapen (hillebard minus piggen på baksidan)?

Man kan ju ev dra någon slutsats av att pålvapen verkar saknas i landskapslagarna... http://www.algonet.se/~enda/ovriga_svenska.htm
Joakim K

Inläggav Arild Krake » 4 juli 2003, 18:48

Jag och några kamrater var i gamla Risinge kyrka i Östergötland för några veckor sedan och där tog vi en massa bilder bl.a. denna http://www.historiska.se/histvarld/bild ... 010029.JPG
Där ser man en hillebard i bakgrunden. Annars så är det vanligaste vapnet på en pinne en spjutspets.

Ludvig (tack Adm för att du la upp bilden)
Arild Krake

Inläggav Joakim K » 5 juli 2003, 19:25

Vet du när målningarna i Risinge är ifrån?

Bra bild förresten... Du har inte fler med intressanta motiv därifrån?
Joakim K

Inläggav Johan Käll » 5 juli 2003, 21:56

Hmm... på den bilden liknar vapnet yxorna/hillebarderna som finns på biskop Henriks grav. Jag tycker dock inte de <i>ser ut</i> eller <i>känns </i>som hillebarder. Men historien skiter troligen rätt mycket i vad jag tycker....
Johan Käll

Nästa

Återgå till Vapen