[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Armborst

Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Vidar Fuskbane » 28 augusti 2007, 08:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>

Själv har jag gjort mig lite svår här på Gotland med att gå och gnälla på just glasfiberlångbågar. Jag brukar (nästan) skämtsamt säga att de varken är långbågar eller ens europeiska. De är representanter för att de amerikanska bågarnas utveckling är kvar där vi var för ca 8000 år sedan. Nordamerikanska plattbågar med glasfiber är vad de är! De kanske kallas långbåge av en amerikan i hemlandet men här är det inte en långbåge och därmed basta. Lika lite som att jag kan ta med en Volvo till USA och kalla den för en typisk amerikansk bil. Jag förstår att detta svider då glasfiber är lättillgängligt. Mycket värre att hugga skog och lagra i många år, speciellt om träden är fridlysta. Man får väl ha en entusiastklass som får stöd nog att ses som "gräddan". Att man inte blir ansedd som kuff utan som något att eftersträva.
När jag visat mina bågar för folk med amerikanska plastplattbågar så är de vanligaste reaktionerna två: Är det så de såg ut! Och, en sådan måste jag göra en dag! Ingen har tyckt att det är svårt att skjuta med den eller något negativt. Verkar kanske helt OT men detta berör ju naturligtvis hela armborstgrejen direkt. Hur skall vi tänka och hur går vi vidare nu när det gått snett?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men Krakfot, om du förstått andemeningen i mina inlägg så är det ju inte precisionen i materialen jag fokuserat på utan autenticiteten och MEDELTIDskänslan !!
Att jag nämnt precisionen som en orsak till att "plastpistolerna" återfinns i en medeltidsklass, är ju för att försöka förklara de främmande materialernas existens.
- Det är ju förstås frestande att fuska med moderna material som är lättillgängliga, billiga och dessutom rekommenderade (!!!) i de av SAU santionerade reglerna !

Det är detta som Ni(Vi) i SAU måste förstå och tidigt stävja med regler som visar på stor respekt för MEDELTIDskänslan och autenticiteten !!
Jag tror klassen kommer att bli ganska stor då medeltidsintresset ökar, och då vore det synd att inte passa på att REDAN NU "styra" de kommande armborstbyggena, med både regler och tips, till att bli tidskorrekta och vackra medeltidsreplikor.
Annars blir medeltidsklassen säkert full av "plastpistoler", och vart tog medeltiden vägen då ?
Jag som medeltidsintresserad vill INTE det.
För mej, och många med mej, är inte tävlandet och resultaten viktigast, utan MEDELTIDSKÄNSLAN !
Den försvinner om Ni(Vi)inte reagerar NUU !!!

Nä nu börjar jag bli så trött på mitt tjat. FATTA så slipper jag upprepa mig för bövelen !

Däremot antar jag din utmaning, Gustav, om målskytte med varandras armborst.
Vet inte vart det skall bli bara , då jag avväger tävlandet mot kommande regler för medeltidsklassens respekt för medeltiden.
- Måste jag ställas i samma klass som "plastpistoler" så deltar jag inte i protest. Delas vi däremot i resultatlistan enligt mitt förslag så ställer jag mig ibland dessa och deltar glatt.

Grylen, vad tillverkar du dina långbågar av ?
En ?

Jag håller helt med dig i din mening som borde vara självklar även för SAU (och arrangörer av medeltidsevent):
<b>"Man kan ju inte exkludera tidsenlighet i något som skall kallas medeltida."</b>
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 28 augusti 2007, 09:48

Jag kan hålla med alla talare i denna diskussion men anser fortfarande att SAU är en idrottsförening och ingen medeltidsförening. SCA och andra medeltidsföreningar har också armborsttävlingar och har sina egna regler men är inte knutna till RF. Vi i SAU är fullt medvetna om den kritik vi får och har som policy att tillmötesgå de krav som kommer upp. Men vi är inte trovärdiga om vi öppnar upp en klass för ett par skyttar, men kan ni anordna en tävling med ca 15-20 deltagare så skall vi ta upp diskussinen. Till dess kan vi inte fokusera på hur vi skall hjälpa varandra att bygga korekta armborst och hoppas att det också dyker upp fler hornbågar i framtiden.

***Vidar ang. tävlingen så finns min e-post här på sidan eller via armborst.se så skall vi nog kunna få till en tävling.***
krakfot

Inläggav grylen » 28 augusti 2007, 11:57

"Grylen, vad tillverkar du dina långbågar av ?
En ?"
En askbåge har jag gjort[8D]. Annars gör jag av idegran som verkar vara fri att ta på ön. Snart skall jag ut och fälla alm till andra typer av bågar. Nu testar jag med stenålderns flatbågar precis som amerikanarna, fast utan glasfiber[8D]
grylen

Inläggav Vidar Fuskbane » 28 augusti 2007, 14:54

Okej, NU fattar jag tyngdpunkten. Precision före medeltid lixom !
Tack för förtydligandet i ditt raka svar.

Citat Krakfot: "Till dess kan vi inte fokusera på hur vi skall hjälpa varandra att bygga korekta armborst och hoppas att det också dyker upp fler hornbågar i framtiden."

- Men BORDE vi inte fokusera på att hjälpa nya armborstbyggare att utföra sina byggen enligt medeltida modell ??
Då slipper de ju fuska med glasfiber och annat elände för att få något skjutbart och vi slipper irritation !
Då är ju chansen större att FÅ en klass med 15-20 tidsautentiska skyttar.

Men det är klart, det är ju enklare att stå bredvid och vänta.
Tar tid och energi att hjälpa. Tror inte klassen expanderar nämnvärt då. Möjligen med ett antal tillkommande fuskbyggda "plastpistoler" som får delta.

Men så länge SAU släpper in dessa så finns det ju ingen anledning att anstränga sig och bygga autentiskt.
- Bara o gå o köpa en glasfiberbåge med dacronsträng i leksaksaffären, en ekplanka o seen kör vi i medeltidsklassen.

Det är kanske så det SKA vara i SAU´s medeltidsklass ??

Jag känner bara att jag tillhör fel organisation då min känsla för medeltidsautenticitet inte tål plast, dacron, aluminium eller glasfiber.
Tycker det borde vara självklart, men nu har jag fattat och tänker inte tjöta omét mer.

Att utmana dig på tävlingsskytte tänker jag göra under vårkanten eller kanske på MTV.
Vi delar skytteintresset om än med lite olika tyngdpunkt på begreppet medeltidsskytte.
- Ett stop mjöd till segraren [:D]
Vidar Fuskbane

Inläggav Torsten » 30 augusti 2007, 21:23

Jag tror inte på att förbjuda material som redan är etablerade.Min inställning är att visa att det går att bygga borst med klassiskt material, träna mycket och sedan göra så bra resultat på tävlingar att andra blir intresserade av att bygga egna" medeltida" borst och bågar.
Mitt senaste bygge är ett Lillöhusborst med en senförstärkt almbåge på ca. 150 p.Senorna är från älg och limmet har jag kokat av hundtuggben.Den är hårdtryckt jämfört med mitt stålbågade med älgnöt men med trimning och träning skall jag nog kunna göra skapligt resultat med tvåfjädrat.
Hur hög är medelpoängen vid tävlingar på respektive avstånd? Bra att veta för träningsmotivation.
Torsten
Torsten

Inläggav krakfot » 31 augusti 2007, 10:48

Väl talat Torsten och välkommen till forumet, jag håller helt med dig i dina tankar.

Torsten: För att komma till finalskjutningen (top 4) så bör man ha över 75poäng på en femringad 80cm tavla. om det gäller 120cm tavla bör det vara över 80 poäng.

Vidar: ett stop mjöd låter som ett utmärkt pris.
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 31 augusti 2007, 12:10

Haaa, lim av hundtuggben ?
Nu har jag läst allt tror jag [:D]

Hur gör du detta lim Torsten ?

Hur är det med rekylen i ett tråbågat, senförstärkt borst kontra stålbågat av ungefär samma styrka ?
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 31 augusti 2007, 17:35

hundtuggben är som ni vet oftast det lättaste sättet att få tag på råhud.
krakfot

Inläggav Torsten » 31 augusti 2007, 21:11

75 poäng verkar inte alltför avlägset,säkert långt bort i samband med tävling och dåliga nerver.
Vad gäller hundtuggben till lim så lägger jag det i blöt några timmar, sedan går det lätt att rulla ut.Jag klipper det i bitar och lägger i gryta (kastrull)med vatten så att det står över
råhuden.Sen får det sjuda i 10 tim,silas av och är färdigt att användas.Lämplig tjocklek är som tunn sirap. Enligt min erfarenhet så hänger rekylen ihop med hur tung stocken är i förhållande till bågstyrka men säkert inverkar även andra saker som draglängder och strängmaterial.Det finns det säkert andra användare som vet mer om.
Torsten.
Torsten

Inläggav Vidar Fuskbane » 3 september 2007, 08:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Torsten</i>

75 poäng verkar inte alltför avlägset,säkert långt bort i samband med tävling och dåliga nerver.
Vad gäller hundtuggben till lim så lägger jag det i blöt några timmar, sedan går det lätt att rulla ut.Jag klipper det i bitar och lägger i gryta (kastrull)med vatten så att det står över
råhuden.Sen får det sjuda i 10 tim,silas av och är färdigt att användas.Lämplig tjocklek är som tunn sirap. Enligt min erfarenhet så hänger rekylen ihop med hur tung stocken är i förhållande till bågstyrka men säkert inverkar även andra saker som draglängder och strängmaterial.Det finns det säkert andra användare som vet mer om.
Torsten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För oinvigda kanske du Krakfot kan repetera antal pilar på respektive avstånd. Jag kommer inte riktigt ihåg.

Luktar kokt råhud lika illa som kokt horn ?
Jag höll på att få grannarnas förbannelse över mig sist när jag kokade ur en bunt kohorn för att användas till dryckjom.
- Jag tror tamejtusan att surströmming luktar bättre än kokt horn [:D]

Angående rekyl och precision, så verkar den rätta vägen att gå, om man tittar på årets finalskjutning på MTV, ett lätt borst med svag träbåge.
Fel väg vore ett lätt borst med stark och tung stålbåge (som jag har).
Min borst har ganska kraftig rekyl och har ca 230 pounds dragkraft.
Precisionen blir lidande känner jag.

Borde jag byta skaffa tyngre ekstock till min fina , tunga och starka stålbåge samt komplettera min lätta stock med en smäckrare och svagare träbåge på kanske 120 pounds dragkraft ?

O nu tummar vi inte på medeltiden [;)]
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 3 september 2007, 14:33

Tävlingen på MTV har hitills skjutits på femringad 80cm-tavla(FITA) 6 pilar på varje avstånd 20m, 30m och 40m Alltså max 90p (30p per avstånd). Vi har diskuterat att gå över till tioringat så småningom. I semifinalskjutning möter 2-3 och 1-4 från grundomgången och vinnarna går till en guldfinal. Finalskjutning sker från 30m.
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 10 september 2007, 13:03

Tack för det Krakfot !

Jag köpte en 80 cm tavla och provsköt en hel tävlingsserie i Lördags.
Första serien blev det ynka 63 poäng, men efter ett stop starkt mjöd, då mannamodet och stadighet infann sig, så sköt jag 72 poäng minsann [:D].

Gäller dopingregler även i SAU ?
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 11 september 2007, 12:22

72p är inte dåligt, i årets SM skulle du bara behöht ett p till för att komma till final. Sen är det ju närver och dagsform som skall till men det får man lära sig hantera.
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 19 september 2007, 12:47

Gäller Riksidrottsförbundets dopingregler hos SAU

(För utan ett stop mjöd går det fan inte att skjuta [:D][:D])
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 23 september 2007, 13:14

Jo RFs dopingregler gäller även om jag aldrig varit med om, eller sett en dopingkontrol vid någon tävling, men kommer polisen kan man väl förlora licensenom om man skulle vara drucken [:D]
krakfot

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen