<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>
Själv har jag gjort mig lite svår här på Gotland med att gå och gnälla på just glasfiberlångbågar. Jag brukar (nästan) skämtsamt säga att de varken är långbågar eller ens europeiska. De är representanter för att de amerikanska bågarnas utveckling är kvar där vi var för ca 8000 år sedan. Nordamerikanska plattbågar med glasfiber är vad de är! De kanske kallas långbåge av en amerikan i hemlandet men här är det inte en långbåge och därmed basta. Lika lite som att jag kan ta med en Volvo till USA och kalla den för en typisk amerikansk bil. Jag förstår att detta svider då glasfiber är lättillgängligt. Mycket värre att hugga skog och lagra i många år, speciellt om träden är fridlysta. Man får väl ha en entusiastklass som får stöd nog att ses som "gräddan". Att man inte blir ansedd som kuff utan som något att eftersträva.
När jag visat mina bågar för folk med amerikanska plastplattbågar så är de vanligaste reaktionerna två: Är det så de såg ut! Och, en sådan måste jag göra en dag! Ingen har tyckt att det är svårt att skjuta med den eller något negativt. Verkar kanske helt OT men detta berör ju naturligtvis hela armborstgrejen direkt. Hur skall vi tänka och hur går vi vidare nu när det gått snett?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men Krakfot, om du förstått andemeningen i mina inlägg så är det ju inte precisionen i materialen jag fokuserat på utan autenticiteten och MEDELTIDskänslan !!
Att jag nämnt precisionen som en orsak till att "plastpistolerna" återfinns i en medeltidsklass, är ju för att försöka förklara de främmande materialernas existens.
- Det är ju förstås frestande att fuska med moderna material som är lättillgängliga, billiga och dessutom rekommenderade (!!!) i de av SAU santionerade reglerna !
Det är detta som Ni(Vi) i SAU måste förstå och tidigt stävja med regler som visar på stor respekt för MEDELTIDskänslan och autenticiteten !!
Jag tror klassen kommer att bli ganska stor då medeltidsintresset ökar, och då vore det synd att inte passa på att REDAN NU "styra" de kommande armborstbyggena, med både regler och tips, till att bli tidskorrekta och vackra medeltidsreplikor.
Annars blir medeltidsklassen säkert full av "plastpistoler", och vart tog medeltiden vägen då ?
Jag som medeltidsintresserad vill INTE det.
För mej, och många med mej, är inte tävlandet och resultaten viktigast, utan MEDELTIDSKÄNSLAN !
Den försvinner om Ni(Vi)inte reagerar NUU !!!
Nä nu börjar jag bli så trött på mitt tjat. FATTA så slipper jag upprepa mig för bövelen !
Däremot antar jag din utmaning, Gustav, om målskytte med varandras armborst.
Vet inte vart det skall bli bara , då jag avväger tävlandet mot kommande regler för medeltidsklassens respekt för medeltiden.
- Måste jag ställas i samma klass som "plastpistoler" så deltar jag inte i protest. Delas vi däremot i resultatlistan enligt mitt förslag så ställer jag mig ibland dessa och deltar glatt.
Grylen, vad tillverkar du dina långbågar av ?
En ?
Jag håller helt med dig i din mening som borde vara självklar även för SAU (och arrangörer av medeltidsevent):
<b>"Man kan ju inte exkludera tidsenlighet i något som skall kallas medeltida."</b>