Tänkte visa lite knivar (modemdödare)

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Edvin » 13 april 2010, 23:07

Uppdaterar tråden med senaste kniven i knivbonanzan! Det är Björns nya kniv som är klar och monterad. Bladet har T.C. gjort (trekantsprofil) och hårdvaran på skidan är i sedvanlig stil. Skaft i Ask.

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Viktor » 21 april 2010, 08:45

Riktigt tjusigt som alltid Edvin!
Jag har lite funderingar på det här med den punsade dekoren.
Trekantspunsen med prickarna ser man ju lite här och var, även på smycken och så. Ofta dubbelt så det liknar ett timglas.
Finns det nån annan typisk och vanligt förekommande "stämpel" man kan använda, till liknande projekt?

/Viktor
Viktor

Inläggav Vendel » 21 april 2010, 22:07

Vackert som alltid! Edvin, varifrån kommer trekantspunsen? Har för mig att du skrev att du fått den av MjödBjörn, var kan han ha fått den ifrån? Jag kan göra en trekantspuns själv men de tre små upphöjningarna kräver verktyg som jag inte äger.

/Ville (som vill ha en skitsnygg trekantspuns)
Vendel

Inläggav Edvin » 21 april 2010, 23:19

Trekantspunsning, koncentriska cirklar och linjeornamentik verkar vara de vanligaste stämpelmönstren. Det finns andra men dessa tre har jag sett mest av på originalen. Även punktdekor finns slagen i plåt men det verkar mest vara på gjutna delar.

Ville, min första puns fick jag av halvor men efter att den hade blivit utsliten så gjorde jag en ny av en gammal körnare som jag filade till. Det är inte så svårt men lite pilligt att borra upp de tre hålen, annars är det inga problem. Upphöjningarna på plåten är ju nedsänkt på stämpeln så det är bara att borra på en pelarborr eller liknande med ett .25 eller .5 mm borrstål.
Edvin

Inläggav Viktor » 22 april 2010, 07:59

Jag har tillverkat några trekantspunsar. Jag slog helt enkelt in tre prickar i änden på en stålbit med en körnare och slipade ytan jämn. Slipa bara så mycket att hålen blir lagom stora. Sen slipar jag till den trekantiga ytterformen runt prickarna. Jag brydde mig inte om att härda punsen eftersom den bara ska slå i mässing.

/Viktor (som har skitfula trekantspunsar som ändå ger fina mönster) :)
Viktor

Inläggav Mjödbjörn » 22 april 2010, 18:26

Tyvärr inte rätt Vendel, jag håller mig till mjukslöjd, som att sy och göra mjöd[:)]
Mjödbjörn

Inläggav Edvin » 20 juni 2010, 21:47

Dags för en uppdatering med den senaste månadens arbete!

Först ut en dräktkniv med skaft i gullregn. Våtformat läder i kidan, räfflade beslag och trekantsornamentik. Bladet är ett damaskerat knivblad som är omslipat och etsat. Högglanspolerade beslag på skidan med trappstegsuttag och lödd kopparplåt.

Bild

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Edvin » 20 juni 2010, 21:49

Andra kniven i ordningen är en vapenkniv med skaft i svartek och älghorn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Edvin » 20 juni 2010, 21:51

Tredje kniven är skaftat med masurbjörk och päronträ.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Edvin » 20 juni 2010, 21:53

Och till sist en liten uppställning tillsammans. Det är inte så ofta jag har tre knivar hemma på köksbordet så jag tyckte det var kul att ta en gemensam bild! :)

Knivarna kommer till Foteviken om någon vill kolla närmare på dem eller funderar på att beställa en egen kniv.

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Viktor » 22 juni 2010, 08:08

Vackert med en bild på flera stycken sådär. Du borde kräva tillbaks alla dina alster tillfälligt för en massdokumentation :)

Det mönstervällda bladet, var kommer det ifrån? Har du någon bättre närbild på bladet?
Etsade du i järnklorid eller något annat, hur länge?

/Viktor
Viktor

Inläggav Edvin » 22 juni 2010, 11:03

Jag fick bladet från beställaren so i sin tur hade köpt det på Ebay. Jag har skurit ner och slipat om bladet. Etsat i järnklorid ca 30 minuter.

Jag tog lite bilder för att dokumentera processen med omslipningen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Viktor » 22 juni 2010, 13:57

jag prövade att göra en egen liten mönstervälld kniv i våras. Men jag blev aldrig riktigt nöjd med etsningen.
Men jag hade bara syror till hands, svavelsyra och saltsyra.
Men tröttnade på att göra om det, och skaftade den.
Första försöket så en och en annan detalj blev väl inte helt hundra.
Bild
Viktor

Inläggav Edvin » 22 juni 2010, 15:07

Fin kniv!

Prova med järnklorid (FeCl3) istället, det ger en väldig kontrast. Jag köpte på Wahlströms i Stockholm.

http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHL ... cts/624070
Edvin

Inläggav Viktor » 22 juni 2010, 15:22

Bra tips, ska nog bege mig dit.
Har lite andra projekt på gång där det kan behövas.
Håller på att skafta en större kniv, även den mönstervälld.
Jag misstänker att skaftet skulle ta illa upp om man försökte etsa kniven igen (med skaftet på).
Så det får bli nästa.
Viktor

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen