Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav krakfot » 23 september 2007, 13:18

Nu finns de faststälda medeltidsreglerna på SAU's hemsida http://www.armborstunionen.se /G
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 24 september 2007, 11:21

Bravo Krakfot och SAU !

Ser också att mina inlägg tagits på allvar enär det förts in att den historiska autenciteten skall uppmärksammas enligt paragraf 12.3 :
"12.3 Det skall uppmärksammas vem som är (i förekommande fall ges pris till) den bäste skytten som inte har moderna material i sin båge, stock eller sträng eller andra moderna anpassningar."

Det blir nog bra.

Det är för mej det finaste priset att vinna med en tidsautentisk armborst utan att "fuska" med duraluminium, dacron och glasfiber [:D]

Hoppas bara att de som aspirerar på denna "uppmärksamhet" får en egen klass för tidsautentiska skyttar så småningom.
Men då krävs fler skyttar som bär stoltheten högre än frestelsen att fuska som sagt.
Jag är en av dem.
Jag är nöjd och kommer att delta i tävlingarna framöver i SAU´s regi.

BRA jobbat Krakfot !!

//Vidar
Vidar Fuskbane

Inläggav Vidar Fuskbane » 12 augusti 2008, 08:03

Jahapp, årets SM-tävling är klar och döm om min förvåning när jag såg att tillägget i paragraf 12:3; "12.3 Det skall uppmärksammas vem som är (i förekommande fall ges pris till) den bäste skytten som inte har moderna material i sin båge, stock eller sträng eller andra moderna anpassningar.", <b>VAR BORTTAGET</b> !

Se reglerna för SM 2008 här nedan. Klippt ur SAU´s hemsida :

"Regler för medeltida armborstskytte.

§ 1 Utrustning. Utrustning och klädsel skall vara av typ som förekom i norden under 1100 - 1500 talet.
§ 2 Armborstet Armborstet skall vara av modell från 11- till 1500 talet. Bågen får ha en max styrka på 250 pund i uppspänt läge. Materialet i bågen får vara trä, horn, glasfiber, stål eller duralaluminium (moderna material i båge och sträng skall täckas så att det inte syns). Stålbågar och aluminium bågar skall vara säkerhetslindade.
§ 3 Riktmedel. Riktmedel får inte finnas på armborstet och avfyringsmekanisman skall vara enaxlad (snälltryck är inte tillåtet). Hjälpmedel för spännande av armborst är tillåtet.
§ 4 Pilarna. Pilar skall vara av trä med fenor av naturmaterial (t.ex. trä, skinn eller fjädrar). Pilspetsarna bör vara nitade och vara av ett utförande så att de inte skadar tavlan i onödan (typ fältspetsar).
§ 5 Hantering av vapen. Laddat armborst får endast riktas i riktning mot tavlan och aldrig riktas högre än vad som krävs för att träffa tavlan. Efter en varning kan tävlingsledaren avvisa deltagare från tävlingen.
§ 6 Tävlingsform. Tävlingsformen består av en grundomgång och en finalomgång. Alla skyttar deltar i en och samma klass. Medaljer delas ut till första, andra och tredje plats. (Vid lika poängresultat skall särskjutning ske med 4 pilar). Grundomgången består av 6 pilar på vardera 20m, 30m och 40m avstånd. Målet är en 80cm femringad tavla (1-5p). Antalet X5:or (dvs innertian) räknas. Till finalomgången går de fyra bästa skyttarna från grundomgången. Ettan möter fyran och tvåan möter trean i var sin semifinal. Vinarna går till final och de övriga till en bronsmatch. Varje match avgörs med 6 pilar från 30m. Tavelträffar skall efter markering markeras med ett kryss, Om en pil studsar i tavlan och märke efter träffen finns i tapeten skall denna träff räknas. Om en deltagare skjuter för många pilar räknas de sex sämsta pilarnas resultat. Lag består av tre skyttar, namnen på dessa anmäls innan tävlingen.
§ 7 Medlemskap. För att delta i SM i medeltida armborstskytte skall man vara medlem i Svenska Armborstunionen (SAU).
§ 8 Tävlings ledning. Förening ansluten till SAU kan ansöka om att få arrangera SM i medeltida amborstskytte. Arrangerande förening skall utse en tävlingsledare som skall ansvara för att säkerheten är fullgod. Tävlingsledaren ansvarar även för att besiktiga deltagarnas utrustning så att de följer föreskrifterna i § 1-5. Tävlingsledaren beslutar om anmälningstid och eventuell avgift för deltagande.

Tävlingsledare
Rolf Hallin (Rolf Kraak)."

Inte ett ord i reglerna om historisk autenticitet eller historisk riktighet.
Fusket fortsätter med rymdmaterial sanktionerat av SAU !

- Tomma ord Krakfot [}:)]

//En besviken Vidar
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 14 september 2008, 16:38

Hej Vidar och övriga, det är inte borttaget. Det som har hänt är att Gutars bågskyttar (som arrangörer av tävlingen) använt sig av sina regler för medeltida armborstskytte i inbjudan till SM. (Gutars bågskyttar har inte uppdaterat sina regler efter regleändringen i SAU). Men ingen skugga skall falla på Gutars i detta fall eftersom det är jag som ansvarig för SAUs hemsidan inte upptäckt detta förän nu(är inte så aktiv på HV). Men går ni in och läser under regler på SAUs hemsida så ser ni att paragrafen fortfarande finns där och det finns inga planer på att ta bort den. Så jag som ansvarig ber om ursäkt för detta feltryck./Gustav
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 16 september 2008, 13:13

Får jag fråga om någon under SM i enligt med paragraf 12:3 blev uppmärksammad för att ha upprätthållt rätt o redlighet genom att ha den självklara smaken att tävla i medeltidsklassen med ett historiskt riktigt armborst utan duraluminium, dacron, trefjädrade skäktor eller pilränna ?
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 20 september 2008, 13:11

Svar nej, det var ingen som hade ett sådant armborst. Men nämnas kan att i somras hade vi en armborstserie där alla skulle möte alla och tvåa i denna serie kom Torsten Almén som skjuter med tvåfjädrade pilar. Därmed ha han bavisat att det går att ligga i toppen trots tvåfjädrat. (Resultatet från denna serie finns på www.benet.se/cup)
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 5 januari 2009, 18:46

Trist att ingen tävlade med ett historiskt riktigt armborst.

Förresten, känns det inte konstigt att konstatera att trots ohistoriska rymdmateriel inte ha distanserat Torsten Alméns historiskt riktiga armborst.

Varför forsätter Ni då att tillverka historiskt oriktiga armborst för att tävla i klassen Medeltida armborst ?
Borde det inte kännas bättre att börja närma sig det historiskt korrekta likt Torsten ?

Tävlingsklassens namn förpliktar !

Det är väl inte svårare att tillverka en sträng av Lin än av Dacron?
- Same same men lite tjockare sträng !
Eller göra pilar med två fjädrar istället för tre? (Man sparar 33 % fjädrar [:)])
Eller strunta i att fräsa ur den oriktiga pilrännan ? (Spara ett arbetsmoment)
Vidar Fuskbane

Inläggav Vidar Fuskbane » 3 juni 2009, 14:22

Ahh, jag har insett att jag inte just kan påverka en redan etablerad skjutsamvaro, men tycker fortfarande att det är synd att det inte styrdes upp från början till att bli just <u>medeltida</u> armborsskytte.

En fin skjutsamvaro har uppnåtts och det gratulerar jag till.
Trevligt folk, roliga tävlingar och härlig samvaro [:)]

Glädjande nog blir det allt fler som skjuter historiskt riktigt och till hösten tänker jag ev. starta upp en studiecirkel i hur man bygger ett historiskt riktigt armborst.
Då kanske vi blir ännu fler [:p]

Blev just klar med min replika av ett Skoklosterborst på 900 pounds.
Underbaart [:D][:D]
Vidar Fuskbane

Inläggav Eric Hejdström » 3 juni 2009, 15:59

Vore fint om det kunde komma en bild på det också Vidar!
Eric Hejdström

Inläggav jonsey » 8 juni 2009, 21:56

...och för mig, som är ganska okunnig i ämnet, förklarar hur i hela friden du kan få en styrka i bågen på ca 400kg(!) och hur du gör för att spänna härligheten.

/Jonas
www.mounthall.blogspot.com
jonsey

Inläggav Eric Hejdström » 8 juni 2009, 22:07

Troligen stålbåge av grövre modell. Och en vinda att spänna med.
Eric Hejdström

Inläggav jonsey » 8 juni 2009, 22:14

Och pilar av underarmsstorlek samt en till vinda att dra ut pilarna ur tavlan med om de mot förmodan inte gått rakt igenom. [:)]
Vet att armborst med vinda kan vara kraftiga men detta lät väl mycket. Men, jag tror er.

/Jonas
www.mounthall.blogspot.com
jonsey

Inläggav Vidar Fuskbane » 26 augusti 2009, 10:23

Jo, en stålbåge med samma mått som en förlaga på Skoklosters Slott gav faktiskt hela 900 pounds dragkraft.
Det mest vanliga förekommande på 14-1500-talsarmborst, vilket man kan se på de borst som finns på museum, var ca 400-600 pounds dragstyrka, men på Skokloster finns en best som beräknas till ca 2000-2500 pounds [:0].

Att maximera deltagande borst till 250 pounds är historist oriktigt då 250 pounds nog var ett minium för de svagaste medeltidsborsten. Meen, nån ska ju dra ut pilarna också o ska man mata massor av pil o tävla mycket, så är ju 100-250 pounds att föredra.

Orginalbågen är utbytt år 1642, efter att den då nyrike Wrangel hemvändande från Westfaliska freden tagit med sig nåt tiotal kraftiga stålbågar o bytt ut de gamla borstens svagare dito. Samma stämpel på flera stålbågar på Skokloster !
Jag har haft ett elände att hitta spännanordning då borstet är tokslankt i bakkant. 2,5 x 2,5 cm !! Stocken pallar inte engelsk vinda o har inte bulten för qranequin.
När jag skulle stränga på gick tom ekstocken rakt av [}:)][}:)][xx(]

Det är avsett att spännas med bälteskrok, men det finns inte en chans att dra 400 kg.
Jag tillverkade en kraftig 1,7 m lång vippa efter råd vid besök hos ett Tyskt armborstgille, men trots att vi var tre man som hängde på vippan så gick det inte ändå.
För att överhuvudtaget kunna skjuta spänner jag idag med en gigantisk armevinch riggad på en tågslipers [:p]. Till armborstvännerna i Stockholms Låsbågesällskaps stora munterhet [:I]
I panik och ilska byggd o väger ca 60 kg [:0] !

Hårdtryckt så det smakar blod o en rekyl så fingrarna domnar [B)]!
Pilhastighet 237 feet/second och 117 Joules anslagsenergi. Pilvikt 45 gram vilket är lite lätt. Borde vara kring 75 gram.
Jobbigt med pilstopp som pallar då vid senaste KM jag fick gräva fram pilarna. Halmbalar o masonit flög pilarna rätt igenom.

Såå, jag har beställt en svagare 3-400 pouns stålbåge hos Torsten på Gustafsbergs Smide för att ersätta denna för den slanka stocken alltför kraftiga 900-pounds diton. Ska spänna med bälteskrok.

O naturligtvis under vintern snickra en kraftigare krigsarmborststock för 900-poundsbågen med bakdel som pallar en engelsk vinda.
Ekstock sågade jag till igår o vindan är påbörjad.

Skitkul att snickra historiska armborst. [:p]
Hör av dig om du vill ha tips o bilder mailade.
(Jag vet inte hur man lägger ut bilder på forum [:o)][:I])

//Vidar
Vidar Fuskbane

Inläggav Eric Hejdström » 26 augusti 2009, 10:51

Hej igen Vidar! Det ahde varit väldigt kul att få se lite bilder av ditt projekt. Hur man lägger ut bilder har diskuterats förut men jag kan hjälpa dig om du tycker det är krångligt. Är själv sugen på stålbåge men har inte slantar till det nu ändå så det får bli ett framtida projekt. (som så mycket annat tyvärr..) det vore kul att få se din spännanordning i aktion också om du har någon bild, smidig verkar den iaf. Ha ha
Eric Hejdström

Inläggav Valdemar Sappi » 26 augusti 2009, 14:15

Kan lägga upp bilderna på min web i en underkatalog så kan du bara länka dit om du vill..
Valdemar Sappi

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen