av Vidar Fuskbane » 26 augusti 2009, 10:23
Jo, en stålbåge med samma mått som en förlaga på Skoklosters Slott gav faktiskt hela 900 pounds dragkraft.
Det mest vanliga förekommande på 14-1500-talsarmborst, vilket man kan se på de borst som finns på museum, var ca 400-600 pounds dragstyrka, men på Skokloster finns en best som beräknas till ca 2000-2500 pounds [:0].
Att maximera deltagande borst till 250 pounds är historist oriktigt då 250 pounds nog var ett minium för de svagaste medeltidsborsten. Meen, nån ska ju dra ut pilarna också o ska man mata massor av pil o tävla mycket, så är ju 100-250 pounds att föredra.
Orginalbågen är utbytt år 1642, efter att den då nyrike Wrangel hemvändande från Westfaliska freden tagit med sig nåt tiotal kraftiga stålbågar o bytt ut de gamla borstens svagare dito. Samma stämpel på flera stålbågar på Skokloster !
Jag har haft ett elände att hitta spännanordning då borstet är tokslankt i bakkant. 2,5 x 2,5 cm !! Stocken pallar inte engelsk vinda o har inte bulten för qranequin.
När jag skulle stränga på gick tom ekstocken rakt av [}:)][}:)][xx(]
Det är avsett att spännas med bälteskrok, men det finns inte en chans att dra 400 kg.
Jag tillverkade en kraftig 1,7 m lång vippa efter råd vid besök hos ett Tyskt armborstgille, men trots att vi var tre man som hängde på vippan så gick det inte ändå.
För att överhuvudtaget kunna skjuta spänner jag idag med en gigantisk armevinch riggad på en tågslipers [:p]. Till armborstvännerna i Stockholms Låsbågesällskaps stora munterhet [:I]
I panik och ilska byggd o väger ca 60 kg [:0] !
Hårdtryckt så det smakar blod o en rekyl så fingrarna domnar [B)]!
Pilhastighet 237 feet/second och 117 Joules anslagsenergi. Pilvikt 45 gram vilket är lite lätt. Borde vara kring 75 gram.
Jobbigt med pilstopp som pallar då vid senaste KM jag fick gräva fram pilarna. Halmbalar o masonit flög pilarna rätt igenom.
Såå, jag har beställt en svagare 3-400 pouns stålbåge hos Torsten på Gustafsbergs Smide för att ersätta denna för den slanka stocken alltför kraftiga 900-pounds diton. Ska spänna med bälteskrok.
O naturligtvis under vintern snickra en kraftigare krigsarmborststock för 900-poundsbågen med bakdel som pallar en engelsk vinda.
Ekstock sågade jag till igår o vindan är påbörjad.
Skitkul att snickra historiska armborst. [:p]
Hör av dig om du vill ha tips o bilder mailade.
(Jag vet inte hur man lägger ut bilder på forum [:o)][:I])
//Vidar