av Angus Maciomhair » 5 september 2004, 22:22
Dessa inlägg är flyttade från tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=233"]Bågtillverkning[/url]
**flyttade inlägg***
redneck
Posted - 17 Aug 2004 : 16:00:06
Funderar över ännu en sak. Här på forumet talar man ofta om styrkor och draglängder på sina bågar. För att få relevanta jämförelser bör man använda den norm som vedertagits av bågskytteförbunden, tillverkare och försäljare här i landet. Det system som också används internationellt och infördes redan på -20 talet av bågskytteinnovatören Saxton Pope. Nämligen att alltid mäta bågars styrka vid just 28".
Så till sist: Några talar om sina bågar att de vid den och den draglängden skjuter si och så och då är si och så starka. Om ni har bågarna för att skjuta prick med, är väl bågen anpassad till en specifik draglängd för skytten - hoppas jag. Det är i alla fall basic när det gäller bågskytteteknik.
Flat out!
Fundin
Posted - 18 Aug 2004 : 08:47:07
Jag mäter mina bågar vid 28" när de är anpassade att dras så långt. Om jag bygger en båge till en person med under 28" draglängd drar jag aldrig bågen längre än bågens slutgiltiga draglängd för att minimera string follow osv. Då bygger jag hellre bågen lite kortare och mer optimerad istället för att tillåta onödig draglängd. Därav är mina egna bågar mätta vid 27" för jag tänker inte dra dem längre.
redneck
Posted - 18 Aug 2004 : 10:16:25
OK Fundin, det låter vettigt. Jag är nog bara lite skadad efter att ha tävlingsskjutit i 12 år och därför fastnat i alla regler. Mitt intresse för LB-byggande började för drygt ett år sedan och jag har börjat inse att där gäller mer känsla och personlig anpassning till det man gör.
***slut på flyttade inlägg***