Hur sköt man med en långbåge?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juni 2003, 17:33

Teknist:
visst attan, glömde helt bort draglängden. Det är troligen den som spökar om du behöver sikta högre
Prova att ladda hem bilden och blåsa upp den lite, då bör det synas bättre förutsatt att upplösningen är bra nog. Om du vill kan jag scanna bokomslaget vid tillfälle.

Todd:
V-tecknet är inte samma som den gest som härstammar från Hundraårskriget.
Det stämmer att fransmännen kapade pek- & långfingrar på tillfångatagna engelska bågskyttar så att de aldrig någonsin kunde dra en båge igen <i>men:</i>
1: V-tecknet/segertecknet görs med handflatan utåt/ bort från dig själv dvs. fingernaglarna är mot dig själv.
2: Tecknet på trots/kampvilja görs utan att vrida handen, den viks bara uppåt, fingernaglarna är vända bort från dig själv.

Tecken #2 har för engelsmän samma betydelse som om du enbart skulle använda långfingret. George Bush Sr. fick under sin presidentperiod känna på skillnaden då han under ett besök i Australien (tror det var Sydney) öppnade limousinfönstret en liten springa och gjorde vad han uppfattade som ett segertecken. Gamle George ville inte vrida armen vilket säkert blev lite knöligt om han satt alldeles intill fönstret så han gjorde den bakvända modellen enl. #2 ovan och tyckte väl säkert att folk borde fatta vinken. DUNDERTABBE!!! Australiensarna som har varit en del av det engelska väldet uppfattade inte riktigt saken på samma sätt.

Bush-tecknet har f.ö. förekommit på engelska tidningssidor under rubriken "up yours Delors" när det en gång i tiden började surras om en gemensam valuta i Europa
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Todd » 3 juni 2003, 10:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Teknist:
visst attan, glömde helt bort draglängden. Det är troligen den som spökar om du behöver sikta högre
Prova att ladda hem bilden och blåsa upp den lite, då bör det synas bättre förutsatt att upplösningen är bra nog. Om du vill kan jag scanna bokomslaget vid tillfälle.

Todd:
V-tecknet är inte samma som den gest som härstammar från Hundraårskriget.
Det stämmer att fransmännen kapade pek- & långfingrar på tillfångatagna engelska bågskyttar så att de aldrig någonsin kunde dra en båge igen <i>men:</i>
1: V-tecknet/segertecknet görs med handflatan utåt/ bort från dig själv dvs. fingernaglarna är mot dig själv.
2: Tecknet på trots/kampvilja görs utan att vrida handen, den viks bara uppåt, fingernaglarna är vända bort från dig själv.

Tecken #2 har för engelsmän samma betydelse som om du enbart skulle använda långfingret. George Bush Sr. fick under sin presidentperiod känna på skillnaden då han under ett besök i Australien (tror det var Sydney) öppnade limousinfönstret en liten springa och gjorde vad han uppfattade som ett segertecken. Gamle George ville inte vrida armen vilket säkert blev lite knöligt om han satt alldeles intill fönstret så han gjorde den bakvända modellen enl. #2 ovan och tyckte väl säkert att folk borde fatta vinken. DUNDERTABBE!!! Australiensarna som har varit en del av det engelska väldet uppfattade inte riktigt saken på samma sätt.

Bush-tecknet har f.ö. förekommit på engelska tidningssidor under rubriken "up yours Delors" när det en gång i tiden började surras om en gemensam valuta i Europa
Ha det...
/Angus

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Angus

Det foreligger kanske en viss begrepps forvirring.

Det jag refrerar till heter pa engelska "Flicking the Vs" jag kom inte pa en battre oversattning an V tecknet for att tydligora vad jag menade. Tecknet harstammar fran 100 ariga kriget och star far: Trots och kampvilja. Som du papekade sa gors det med naglarna vanda mot lede fi.

Regards
Todd
Todd

Inläggav Angus Maciomhair » 3 juni 2003, 16:07

Jovars, begreppsförvirring råder nog. Fråga George.
Kul att få veta vad det heter, jag har aldrig tidigare hört något namn på det.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Ville » 12 juni 2003, 15:19

På min tid... När jag tävlade i klassiskt bågskytte, på det glada 1980-talet så såg jag två varianter av hur skyttar siktade. Jag pratar nu uteslutande om skyttar som sköt klassisk stil och inte fjollade med sikten och stabilisatorer av olika slag.

Själv siktade jag alltid genom att sikta med pilspetsen och antingen höja eller sänka den beroende på avståndet. Dvs. jag flyttade_inte_ på fingrarna upp och ner längs med strängen för att kompensera avstånd. Men jag minns att folk använde sig av fingerflyttartekniken också. jag vill inte påstå att någon av teknikerna är fel. Det är nog snarast en fråga om tycke och smak.

Mvh/

Inläggav Angus Maciomhair » 16 juni 2003, 23:40

Frågan var väl vilken teknik som användes då det begav sig under långbågens militära storhetstid?
Jag har fortfarande inte haft tid att djupdyka i Ascham's "Toxophilus" men sätter mina pengar på att ett mellandrag (en över, två under) och reglering av höjden genom att sänka/höja pilspetsen var det som gällde. Om inte annat för att äldre pilarnockar inte hade dagens "snap-on"-effekt och riskerade halka loss annars.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav UrsusRex » 16 juli 2003, 20:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Frågan var väl vilken teknik som användes då det begav sig under långbågens militära storhetstid?
Jag har fortfarande inte haft tid att djupdyka i Ascham's "Toxophilus" men sätter mina pengar på att ett mellandrag (en över, två under) och reglering av höjden genom att sänka/höja pilspetsen var det som gällde. Om inte annat för att äldre pilarnockar inte hade dagens "snap-on"-effekt och riskerade halka loss annars.

/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Angus vet vad han talar om! Läs och lär[:)]

Sedan ang skjutteknik läs gärna på min hemsida; http://members.chello.se/bjorns/ Under medeltid och bågskytte

/B
UrsusRex

Inläggav Micke D » 17 juli 2003, 00:04

Tjena!

Enligt "ENGLISH LONGBOWMAN 1330-1515" av Clive Bartlett och Gerry Embleton, så lärde Ascham ut tre-fingers drag.
Däremot så använde de engelska soldaterna två-fingers drag (pek- och långfinger) enligt de flesta samtida illusrationer bl.a. Beauchamp Pageant från 1480-90.
Då har man ju ett finger mindre som kan klanta till släppet.

Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 17 juli 2003, 01:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Tjena!

Enligt "ENGLISH LONGBOWMAN 1330-1515" av Clive Bartlett och Gerry Embleton, så lärde Ascham ut tre-fingers drag.
Däremot så använde de engelska soldaterna två-fingers drag (pek- och långfinger) enligt de flesta samtida illusrationer bl.a. Beauchamp Pageant från 1480-90.
Då har man ju ett finger mindre som kan klanta till släppet.

Micke D

Ibland ångrar jag att jag skaffade facsimilutgåvan av Aschams bok, den är tung att traggla sig igenom vilket innebär att jag skjuter på det hela tiden [:)]
Det som talar för "mediterranean release" (trefingersvarianten) är att det är skonsammare för fingrarna, speciellt då senorna. "Flemish release" innebär precis som Micke D skrev att det är mindre saker ivägen vilket ger ett renare släpp.

Vet någon om Ascham skrev 'Toxophilus' med avseende för soldater eller vanliga "hobbyskyttar"? För hobbyskyttar som inte tränat sedan barnsben, eller ännu viktigare, ofta & regelbundet, är troligen trefingersvarianten det allra säkraste.

Beträffande http://members.chello.se/bjorns/ så var det enbart modern skjutteknik. Vilken bok är det du har plockat det från ? Det ser ut som Henry Jonsons <i>Bågskytteskola</i>, som för övrigt är en mycket bra bok.

Jag har inte gjort några ingående studier av medeltida skjutteknik men en del målningar visar att skytten drar mot bröstet istället för ansiktet. Gissningsvis beror detta på avståndet till målet. Drar man mot bröstet sänker man ankringspunkten och får därmed en högre skottvinkel utan att behöva höja bågarmen.

Varför inte höja bågarmen?
Detta frestar på axeln enormt om man hamnar i fel läge, jag har själv upplevt det på 50m med en 26# glasfiberrecurve och det är en smärtsam upplevelse. En lösning på problemet är hålla bågarmen lägre men böja bakåt i rygg/midja också. Ska man böja ryggen blir det genast fler saker som ska stämma ---> fler saker som kan gå åt [}:)]-ders, enklare då att sänka sin ankringspunkt och hålla bågarmen still under förutsättning att man hittar tillbaks gång på gång till den lägre ankringspunkten.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav UrsusRex » 17 juli 2003, 17:30

Jovisst är det därifrån Angus och jag missade tydligen att vi endast talade om medeltida teknik.

Finns det manualer (blev just väldigt intresserad) eller ska man utgå från bilder? I så fall kan man ju inte komma särskillt långt? Eller? De står med en fot bar och spänner mot bröstet? För att det var lättare att avbilda så eller för att de gjorde så? Nä jag retas nu men allvarligt var kan man läsa mer om detta?

/B
UrsusRex

Inläggav UrsusRex » 17 juli 2003, 17:47

Förresten vad är det som säger att deras tekniker skiljde sig så värst ifrån våra? (rädd att jag ställer pinsamt dumma frågor nu då jag i ärlighetens namn inte läst igenom som jag borde)

Spänna mot bröstet för att spara bågarmen? Hur kraftiga bågar hade de? De måste ju rimligtvis förlora väldigt mycket kraft genom att korta draglängden? Så hade de extra kraftiga bågar för att kompensera?Eller blev draglängden inte kortare? Varför inte? Hur påverkas båghanden? vinklas den inte om man drar mot bröst för att skjuta uppåt? (Kanske missförstått?) Denna påfrestning måste vara värre än den för axeln!? Angående medeltida skytte och de man kan finna i manualer (vill veta var jag kan läsa) borde ju det handla om millitärt skytte? Sålunda torde inte förankringspunkt vara särskillt viktig? Man ska ösa ett regn av pilar över fienden då order ges... inte skjuta prick.

Vad gäller två eller tre fingrar...... tror tre är säkrare oxå plus att så länge fingeröppningen inte är aktiv gör det kvitten (tror jag)Tab lär de ju använt då oxå.... eller?

/B
UrsusRex

Inläggav UrsusRex » 17 juli 2003, 18:08

/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det här tror jag stenhårt på!
Och så var det det med pinsama frågor har läst strängen och sett var jag kan läsa på... Stadsbiblan nästa!

För övrigt såg jag att ni tog varran för spydiga tidigare... Jag har inte för avsikt att vara spydig med mina ovanstående frågor, vill bara finna klarhet. Till sist de bilder som finns länkade..... Igen är det för att de spände så eller för att det blev snyggare på bild? Ingen av bågarna är ju ens spänd!

Snorre beskriver ju hur Einar spänner kung Olavs båge på Ormen långes däck i slaget vid Svolder. "Einar spände den och drog bågstaven ut förbi pilens udd......." Deta torde ju vara svårt vid ett uppdrag mot bröstet om man inte har långa armar likt en chimpans. Snorres skildringar ifrågasätts ofta men han levde under 1200-talet. Självklart är det ju ändå ett lika dåligt exempel som de religösa bilderna om inte sämre eftersom det är i syfte att dramatisera en händelse!
/B
UrsusRex

Inläggav Micke D » 17 juli 2003, 20:55

Tjena Angus!

Enligt Clive Bartlett så var det nog mer för borgar/medelklassen, "hobbyskyttarna", som Ascham skrev Toxophilus.
Jag har inte läst den själv, jag fick låna den av en polare en gång men jag tyckte den var lite väl trälig att läsa.

Jag skulle gissa på att mellandrag, för soldater, var betydligt vanligare i övriga europa, men därmed inte sagt att det inte förekom bland engelska soldater.

Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 18 juli 2003, 14:25

Jag klipper ihop svaren till ett inlägg, hoppas det är OK.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>

Jovisst är det därifrån Angus och jag missade tydligen att vi endast talade om medeltida teknik.

Finns det manualer (blev just väldigt intresserad) eller ska man utgå från bilder? I så fall kan man ju inte komma särskillt långt? Eller? De står med en fot bar och spänner mot bröstet? För att det var lättare att avbilda så eller för att de gjorde så? Nä jag retas nu men allvarligt var kan man läsa mer om detta?

/B
En bra grundteknik bör man ju alltid ha och då är den moderna helt OK. Jag anser en del av den vara helt OK även på event så länge jag slipper se t.ex. tabbar med fingerspridare och folk som strängvandrar. Om man drar med två eller tre fingrar skiter jag fullständigt i.
Den enda medeltida skrift om bågskytte jag känner till är Aschams bok <i>Toxophilus</i>. Annars blir det bilder men de får man ta med en nypa salt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>

Till sist de bilder som finns länkade..... Igen är det för att de spände så eller för att det blev snyggare på bild? Ingen av bågarna är ju ens spänd!
Vilken av dem? Spände hur då? De är spända, däremot inte i fullt uppdrag vad jag kan se (om man nu ankrar t.ex. vid kinden). Samtliga har dock religiösa motiv.

Snorre beskriver ju hur Einar spänner kung Olavs båge på Ormen långes däck i slaget vid Svolder. "Einar spände den och drog bågstaven ut förbi pilens udd......." Deta torde ju vara svårt vid ett uppdrag mot bröstet om man inte har långa armar likt en chimpans.
Icke då, det beror helt på hur långa pilarna var. Kung Olav kanske var kortare än Einar? eller så ankrade Einar längre bak än Olav.
Jag känner igen upplägget någonstans ifrån. Är det här som Einar beklagar sig över hur vek Konungens båge är? Minns inte var jag läste det, det var ett bra tag sedan, kan ha varit ett stycke i Hardys bok <i>Longbow: A Social and Military History</i> men kanske inte.

Spänna mot bröstet för att spara bågarmen? Hur kraftiga bågar hade de? De måste ju rimligtvis förlora väldigt mycket kraft genom att korta draglängden?
Inte bågarmen men väl axeln. Prova själv, det brukar kännas när man hittar "rätt" vinkel.
Jag testade precis att dra till bröstet och fick ett mått på 90 cm dvs ca 35 tum om jag som högerskytt drar till min högra bröstvårta. Du har helt rätt i påfrestningen på handen men den lättas om man drar till en höjd någonstans mellan bröstvårtan och mungipan. Eftersom jag har ca 5 tum till godo mot min normala draglängd kan jag krypa fram en aning och får lättare en bra linjering på dragarmen.

Angående medeltida skytte och de man kan finna i manualer (vill veta var jag kan läsa) borde ju det handla om millitärt skytte? Sålunda torde inte förankringspunkt vara särskillt viktig? Man ska ösa ett regn av pilar över fienden då order ges... inte skjuta prick.
Återigen... Aschams bok <i>Toxophilus</i>. Det behöver inte nödvändigtvis vara inriktat på militär användning. Vad träffsäkerhet anbelangar så skriver Ascham att den bågskytt som inte klarar av att träffa ett mål stort som en man, på ett avstånd av drygt hundra meter (IIRC) med tolv pilar under loppet av en minut, han är inte värd mycket respekt.
Enligt ett avsnitt ur serien <i>Decisive Weapons</i> om långbågen påstås det att ögonvittnen rapporterade från slaget vid Agincourt att de engelska bågskyttarna kunde träffa de svaga punkterna i fransmännens rustningar. Var de fått det ifrån eller vilket avstånd som avses vet jag inte.
Träffsäkerhet blir ett måste när den lede fi rycker allt närmare.

Vad menar du med att "fingeröppningen inte är aktiv" ? Jag har aldrig hört uttrycket tidigare.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav UrsusRex » 21 juli 2003, 09:32

Tack för ett mycket givande svar![:)]

Jo han säger att kungens båge är vek.

Aktiv fingeröppning; Att man inte låte strängen göra jobbet utan sonika öppnar fingrarna för att släppa strängen.

Medeltida arméers bågskytte precision; Jag tror den var ypperlig och absolut nödvändigt så då fi rycker fram liksom du sagt. Men att en skytt med tolv pilar inte skulle träffa en enda fiende låter otroligt. "Vad träffsäkerhet anbelangar så skriver Ascham att den bågskytt som inte klarar av att träffa ett mål stort som en man, på ett avstånd av drygt hundra meter (IIRC) med tolv pilar under loppet av en minut, han är inte värd mycket respekt" Nej jag skulle inte heller ge mycket för den som i stridens hetta sköt för kort eller för långt. För precisions skytte rör det sig inte om (tror jag, VET INTE) när led av bågskyttar avfyrar mot den folkmassa som fi utgjorde. Menar att just det uttalandet inte behöver betyda att precisionen var god. MEN JAG TROR ABSOLUT ATT DEN VAR DET!!!!!!!
/B
UrsusRex

Inläggav UrsusRex » 21 juli 2003, 09:35

Faktum är att jag tror allmogen och millitära bågskyttar inte sköt mycket sämre än elit!

/B
UrsusRex

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen