Vikingatida vapen på en budget.

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Cederqvist » 27 juli 2010, 22:30

det går alldeles utmärkt att polera järn skinande spegelblankt.
Cederqvist

Inläggav Edvin » 28 juli 2010, 07:37

En inte helt liten del av spjuten var ju dessutom rikt ornamenterade med niello i silver, koppar och tenn. Så bilden av en hastigt utbankad spjutspets är nog inte helt korrekt. Satsa på något vackert istället och gärna med inlägg i holken.

Efter att ha sett ett antal av GDFB spjutspetsar (som bland annat SPQR & Nidningbanes säljer) gå sönder kan jag inte rekommendera dem. Dom verkar vara för hårda på ytan och spricker helt enkelt.

Jag skrev en lite recension på Paul Chens Practical Norman när det kom ut.

Bild

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4420
Edvin

Inläggav Matti » 29 juli 2010, 14:13

Jag planerar att skaffa ett practial Norman till mig själv och sonen. Den fattiges bäste köp kan man lugnt säga!

Dessutom rekommenderar jag varmt Edvins recension av svärdet. Edvin vet vad han pratar om.

Skulle du inte kunna tänka dig att recensera fler svärd på det sättet, Edvin? I varje fall Paul Chens andra svärd.
Matti

Inläggav Johan W » 29 juli 2010, 16:42

Jag har redan funnit och läst din fina recension Edvin. Det enda jag kan tänka mig som ett problem är om det är HK eller inte med lång parrerstång, men jag kanske är onödig i onödan där?
Johan W

Inläggav Johan Käll » 29 juli 2010, 18:43

det beror väl vilken del av vikingatid du tänker ligga på? som vanligt rör det sig ju om några hundra års utveckling inom tidsegmentet..

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Johan W » 29 juli 2010, 18:58

Jag har tidigare i tråden sagt 900-1000 men när jag tänker om lite, så skulle 800-900 nog passa ännu bättre.
Johan W

Inläggav Edvin » 30 juli 2010, 07:33

Tack Matti! Kul att du uppskattade recensionen. Klart jag skriver ihop en recension till om jag köper något nytt svärd. Köpte dock precis ett nytt svärd från Gerhard så det dröjer nog lite.

Angående Paul Chens Practical Norman så misstänker jag att det försöker efterlikna en Typ X i Jan Petersen typologi. Långa, oftast raka parerstänger och Brazilnut-underhjalt. Jag skulle säga att svärdstypen var lite senare än vad du är ute efter, 1000-1200 ungefär.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oakeshott_typology#Type_X

Bild

Nu är ju inte det så himla viktigt kanske men vill man leka "viking" så är nog ett mer klassiskt utseende bättre.

Har ni kollat på Hanwei och Tinker Pearces samarbete "9th Century Viking"? Kostar lite mer än Practical-serien (runt 160$ istället för 80$) men är betydligt mer svärd för pengarna. Hade jag köpt ett nytt budgetsvärd idag hade det blivit ett Tinker/Hanwei. Dock, det kan vara svårt att beställa från utlandet på grund av postens nya regelverk. Läs min tråd om detta om du vill veta mer, jag beställde från KoA.

Bild

http://www.kultofathena.com/product.asp ... +%2D+Blunt

Jag tycker att ni ska undvika "Hanwei Practical Viking". Det är ett fult svärd. :)
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 30 juli 2010, 11:12

Det tråkiga med Hanwei/Tinker är ju att dom har gängad tånge där knappen träs över och sen skruvas på plats med en liten hylsa. Fast å andra sidan, vill man ha nåt som ser vettigt ut så kostar det ju. Gamla practical viking från hanwei är bättre än dom nya för övrigt..
Eric Hejdström

Inläggav Vendel » 30 juli 2010, 12:07

Om ni planerar att hålla på med den här hobbyn någolunda seriöst och under en tid framöver så finns det ingen anledning att inte köpa Binns grejer. Om jag inte missminner mig så säljer Binns enklare budgetsvärd (som håller samma höga kvalitet) för 120 pund. Visst finns det billigare alternativ (det gör det ju alltid). När jag får frågor om inköp rekommenderar jag alltid att försöka göra rätt från början. Om någon sagt till mig att köpa Binns från början hade jag kanske inte kastat bort så mycket pengar på annat jox (Lutel, hanwei etc.).

Mitt råd är således, beställ från Binns, ni kommer förmodligen att göra det endå så småningom.

Vänligen,

/Vendel
Vendel

Inläggav Matti » 30 juli 2010, 12:19

Som sagt, Binn är bra, men personligen är jag lite sådär med att beställa från utlandet. Jag vill gärna ha grejen fort när jag väl bestämmer mig.

Visst är Paul Chens Practical Viking inte bland de snyggare i gänget. Därför har jag lekt med tanken på att bygga om det till ett folkvandringstida svärd. Men frågan är om det någonsin blir av.
Matti

Inläggav Edvin » 30 juli 2010, 14:10

Ville, Binns gör fina (verkligen!) svärd men han är helt värdelös på kundkontakten. Jag har beställt av honom i flera omgångar under ett antal år och har fortfarande inte fått något svärd. En av gångerna skickade jag måttsatta ritningar, skisser och foton på ett svärd jag ville ha, fick klartecken att han skulle sätta igång och det tog sedan över ett år innan han meddelade att han hade glömt bort hela saken...

Hittar man ett Binns på en marknad som man kan prova i handen och köpa på direkten så slå till om det är okej pris! Annars tycker jag att man kan leta lite mer på marknaden, det finns fina tjeckiska smeder och en hel del i serieproduktion (Albion, Tinker, Red Gur).
Edvin

Inläggav Johan W » 30 juli 2010, 17:13

Tack för det otroligt bra svaret Edvin! Och speciellt tack för länken till Jan Petersens indelning. Jag har hittills inte sett den här sidan på wikipedia. Du råkar inte sitta på en länk till Petersens uppdelning för yxor också?

Utöver det, vad är det som är fel med practical viking? Som jag ser det är det en modell som verkar funka för större delar av vikingatiden än norman, som verkar vara mycket mer sentida.

Vi är främst intresserade av lajv, så det är väldigt få strider och då främst i förväg planerade, så slitaget kommer inte vara så stort, det är därmed viktigare med utseende och pris, än att balansen är exakt rätt för våran del. Binns verkar väldigt bra, men jag har läst mycket om att det tar år och dar att få hem sakerna, vilket tyvärr inte är så attraktivt för oss.
Johan W

Inläggav Eric Hejdström » 30 juli 2010, 17:47

Dom nya modellerna av Practical viking är skit. Alldeles för kass klinga. Den äldre modellen är betydligt bättre och håller lika bra som de flesta andra liknande på marknaden. Dock har dom givetvis Hanweis klassiskt konstiga konstruktion på delarna i hjaltet såsom en liten holk på både parerstång och knapp som handtaget går in i. Vilket gör att dom är lite halvbökiga att modellera om greppet på om man skulle vilja det. Den gamla modellen har träskida som ser förjäklig ut men själva svärdet är bättre. För sitt pris funkar det bra, har haft mitt i 7 år och det är faktiskt mindre slitet än många andra jag sett. Även om det nu har blivit något krökt i greppet eftersom jag slog lite hårt på en kompis sköld...
Eric Hejdström

Inläggav Johan W » 30 juli 2010, 18:04

Så den moderna Norman håller alltså mycket bättre än Viking, eller är den lika dålig vid köp av en ny klinga nuförtiden? Att klingan är dålig låter som en väldigt allvarlig säkerhetsbrist.

Hur är greppen på dessa två, alltså viking och norman? Enligt Edvins recension är normans grepp lite tunt, gäller samma sak för viking och hur är längden på handtagen?
Johan W

Inläggav Eric Hejdström » 30 juli 2010, 19:58

Norman är betydligt mycket bättre än den nya vikingamodellen ja. Klingorna på practical knightly tycker jag är för klena, dom böjer sig lätt och samma sak med vikingasvärdet. Norman är lite bättre styvhet i. Längden på greppet är inget jag klagar på och jag har inte direkt små händer. Men som flera andra påpekat så är det oftast bättre att köpa bra grejer från början. Det är trevligare i längden. Motyckas svärd håller bra och är ganska billiga.
Eric Hejdström

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen