Armborstskytte, licenssnack

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Skarek » 23 maj 2008, 19:29

Som sagt är det inget att tjafsa om. Det är licens och det får man leva med.

Det är även licens på pluggade vapen i sverige. Lagen skapades på 60-70-talet då kriminella började hota folk med pluggade vapen. Då beslutade man att det skulle vara licens på alla pluggade vapen, trots att de för evigt gjorts obrukbara. Idag finns dock replikor och softairguns som fyller "samma funktion" som de pluggade vapnen gjorde. Man lägger dock inte ner skattepengar på att skriva om lagen utan nöjer sig med att ha lagen som den är. Så de pluggade vapnens material drar på sig arvssynd och kommer för evigt vara licenspliktig.

Man kan även fråga sig varför man inte får ta just spikklubbor in i Sverige. Det står specificerat i lagen.

Man får helt enkelt acceptera att lagen är som den är. Fördelen med vår lag är att den är skriven så att man har rätt att få licens för alla vapen man har behov av. Lyckas man bara bevisa behovet kan man få licens för en funktionell AK47 (är dock mycket jobb med att bevisa behovet).

Jag ser det som posetivt att det är licens på armborst. Det negativa är att polisen har dålig erfarenhet att behandla licensansökan, så det kan leda till en del strul. Då SAU numera fungerar så skall dock förhoppningsvis licensstrulen sakta sjunka.
Skarek

Inläggav Runristaren » 24 maj 2008, 09:44

Matti, du kan ge mig hur många adjektiv som helst, om det känns bättre, det bjuder jag på[;)]
Jag vet att lagpaller är ett faktum i Sverige men det gör inte det mindre intressant att belysa det unkna okunskapen hos de som tar dessa beslut.
Ofta eller det är snarare regel att de som stiftar lagarna, aldrig har använt eller vet hur "saker" fungerar men däremot "vet" hur illa/farligt för andra, det är i verkligheten[}:)]

Du lägger tonvikten vid behovet av licensen på grund av tjuvjakt, är detta inte banalt[?]
Om du är ute efter att begå ett lagbrott (jaktbrott) spelar det väl rimligen inger roll om du gör ett till (licensbrott)?

Hur kan licenskravet på en armborst kväsa jaktbrott
Jaktbrott vars "skada" i det stora hela, är försvinnande litet?
Det enda som blir resultatet är att andra som är intresserade av att skjuta och bara inneha dessa, får det bedydligt bökigare/dyrare.

På Åland har och är armborst licensbefriad oavsett dragstyrka.
Det har mig veterligen inte under alla år rapporterats några jaktbrott eller andra brott med dessa vapen.
Att införa licens/lagbelägga dessa är som att sila mygg och svälja kameler, men det är ju ett adelsmärke för pallerstyret i Sverige[:D]

Jag barnslig[?] Nää, jag är realist[:D]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Matti » 24 maj 2008, 10:51

Du är inte realist för isåfall skulle du inte ägna dig åt att håna andra folk och samtidigt försöka spraya smilies som ett sätt att ursäkta allt du säger.

Och vad gäller jaktbrott och deras "ringa skada" så talar du om det du inte vet. Jaktbrotten i främst norra sverige ger en okänd men i en del områden en icke föraktlig skada för vissa viltpopulationer. Och jag kan intyga att tjuvjakten kan vara mycket omfattande i vissa delar av landet.
Lagen likställer ett armborst med en studsare eller hagelbössa. Fair, jag ser rimlighet i det. Varför skulle armborstet vara undantaget om hagelbössan eller repeterstudsaren ör licensbelagd? Isåfall skulle väl alla jaktvapen vara licensfria, ja för tusan, licensbefria pistoler också! Jag vill ha en pistol att skjuta med, varför förbjuder lagen mig då att helt fredligt skjuta med min pistol?
Att några få fantaster vill skjuta armborst är inte skäl att de skulle vara licensfritt, det finns många fler fredliga fantaster som vill skjuta pistol och AK-47, men inte tar man hänsyn till det och det med rätta.
Det är fråga om förebyggande lagar. Visst, de kanske slår snett i vissa lägen, men så är det med allt. Dessutom vill jag minnas att armborst förekommit i olagliga sammanhang i Sverige. Åland är ju inte kännt att vara något näste av kriminalitet för tillfället, så att sitta där och raljera över andra går ju.
Matti

Inläggav Runristaren » 24 maj 2008, 12:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

spraya smilies som ett sätt att ursäkta allt du säger.

Och vad gäller jaktbrott och deras "ringa skada" så talar du om det du inte vet. Jaktbrotten i främst norra sverige ger en okänd men i en del områden en icke föraktlig skada för vissa viltpopulationer. Och jag kan intyga att tjuvjakten kan vara mycket omfattande i vissa delar av landet.
Dessutom vill jag minnas att armborst förekommit i olagliga sammanhang i Sverige.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag försäkrar dig Matti att smilisarna inte används för att ursäkta mig, jag står för allt jag skriver[;)]!

Men du, kära Matti, varför skulle jaktbrotten minska/stävjas iom att licens införs[?]
Jag förstår inte din logik[?]

Jag har ytterst svårt att tro att merparten av proffs/yrkestjuvskyttarna använder sina lagliga, licensbelagda vapen, lika lite som att mördare/rånare använder sig av egna licensbelagda vapen, i dag.
Skulle det vara så så faller ju din tes, så det stänker om det eller hur[:D][?]

De som du vill stävja/få bort, bryr sig noll om licenser, är du ute i laglösa ärenden spelar inte licenskraven någon roll, det måste väl även du förstå[:D]

Detta är et tydligt exempel på det svenska staten brukar syssla med när kriminaliteten i samhället ökar att pungslå alla de jägare som redan har licenser och göra det svårare/obekvämare för dem att köpa och inneha sina vapen.

Till vilken nytta kan du fråga dig, inte f..n bryr sig buset om att använda sig av lagliga vapen[}:)]
Så att licensbelägga armborsten har ingen som helst verkan på dessa företeelser, utan är bara ett ”storebror tänker bäst” och ”hjälper” medborgarna att tänka rätt…Ett ytterst vanligt synsätt i det svenska styret. Detta är inte att klanka ner, utan bara att nämna fakta[:D]

Med din logik skulle ju alla vapenbrott, jaktvapenbrott vara ”utplånade” då det krävs licenser för vapnen, i dag.
Är det så[?]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Vix Hq » 24 maj 2008, 12:57

OK! Skärpning!
Dagspolitik, kriminalitet och tjuvjakt hör inte hemma på det här forumet. Det är licens på armborst i Sverige, en del gillar det, andra inte - argument för och emot har presenterats och vill någon gå vidare med det är jag övertygad om att det finns lämpligare vapenforum eller politiska sammanslutningar där den diskussionen passar bättre.

/Vix, moderator.
Vix Hq

Inläggav Skarek » 24 maj 2008, 21:09

Bra talat Vix Hq. Pajkastning kan vi syssla med på annan plats.

Alla de som vill skjuta armborst och är seriösa i det har full möjlighet. Man måste bara lägga lite mer jobb än att gå in i en sportbutik och köpa det. Antingen går man med i en förening som finns och uppfyller deras aktivitetskarv eller så startar man en egen sammanslutning som ansluter sig till SAU. När man varit aktiv tillräckligt länge så får man sina intyg från SAU och polisen kommer då utfärda licens. Det kan vara lite strävt i polismaskineriet i början, då de är en ovanlig form av licens, men SAU kan hjälpa till med det. Så svårt är det inte. Man måste bara ha sitt behov.
/Skarek
Som just har sin 3:e armborstlicens inne för behandling
Skarek

Inläggav Renika » 2 juni 2008, 21:49

För de som vill komma i kontakt med Armborstunionen kolla hemsidan, www.armborstunionen.se där finns även en förteckning över lokala föreningar med kontaktinfo. Armborstunionen hjälper även gärna till att starta nya föreningar och svara på allehanda frågor om licens, förvaringskrav och annat. Själv har jag mitt armborst på väggen och inga krav på att det skall delas, eller att pilarna skall förvaras på annat ställe. (men det kan ju vara på grund av att jag bor på Gotland...) Vi är nu uppe på fyra armborst i hushållet på tre, och fler är på gång, och vi har en fullt fungerande skjutbana i trädgården som vi får använda utan att den inspekteras av polis eller annan myndighet.
Renika

Inläggav Renika » 2 juni 2008, 21:51

Och för övrigt kan ni även ta kontakt med krakfot, finns på forumet, som för närvarande är ordförande i Svenska armborstunionen. Så svåra ska de väl inte vara att hitta? Lycka till! Ju fler vi blir desto roligare!
Renika

Inläggav krakfot » 2 juni 2008, 23:01

Hej, så fort man blir lite inaktiv så blossar en annan armborstdiskussion upp, och det är ju trevligt tycker jag. Jag tror det mesta är sagt redan och med risk att bli tjatig så...

1) Alla armborst är licensbelagda (enda undantaget är armborst tillverkade innan 1890 (bevisbördan ligger dock på dig att bevisa att det är gammalt...)). (vad gäller "leksaker" är det leksaker och är inte intressanta i denna diskussion).

2) Vapenskåp behövs inte för armborst men de skall förvaras på ett "betryggande sätt" och vad som ni skrev in i licensansökan. (Så skriv inte att ni skall förvara det i vapenskåp...) Vapnet behöver inte heller delas om detta inte skrivits in på licensen.

3) Grundregeln för licens är 6 mån aktivt skytte i förening ansluten till SAU. Dock kan man få licens genom att vara aktiv tävlingsskytt (men de flesta tävlingsskyttar tillhör ju en förening.) Dock kan Polisen vara lite mindre stränga när det gäller nystartade föreningar och dess medlemmar.

4) Poliserna har ofta dålig koll på armborst det har sina förklaringar, prata med dem förklara vad det handlar om och be dem ta kontakt med sina kollegor i Visby för att informera sig om hur Visbypolisen sköter detta med licensfrågor. (Det lönar sig aldrig att bli sur på polisen, ganska självklart men av erfarenhet är det nödvändigt att säga). Ofta är de faktiskt riktigt intresserade.

5) Ang. skjutbana så gäller att ha godkännande från Polisen för fast skjutbana. Dock är det fullt tillåtet att sätta upp en tillfällig butt i trädgården eller ett fält utan polisens tillstånd (självklart måste detta ske på ett säkert sätt). Vill man vara på den säkra sidan så ring till ansvarig polis och fråga, det skadar aldrig.

6) ang åldersgräns är den generellt 18 år men polisen får göra undantag från detta, dock brukar detta medföra vissa restriktioner i licensen.

7) IDnummret är till för att kunna identifiera vapnet vid stöld eller brott, brukar på hemmabyggen vara skyttens personnummer eller licensnummer.

8) Finns ca 15 klubbar i sverige, men bor ni på annan plats hjälper jag och SAU gärna till med kontakten med lokala polisen, det praktiska kring uppstartandet mm. Det är lite pappersjobb som krävs men absolut inget oövervinnligt projekt...(skriv ett mail så berättar jag mer...) På www.armborstunionen.se finns även en tävlingskallender.

ps. Vapenansvarig på Visbypolisen sa ungefär så här: Det är ju bättre att det finns armborst än pistoler ute i samhället dessutom är de miljövänliga... kloka ord inte sant...
krakfot

Inläggav Matti » 3 juni 2008, 09:30

Mycket kloka ord, minst sagt!

Det ger ju lite hopp om att Ledungen skulle kunna skaffa sig ett armborst i framtiden.
Matti

Föregående

Återgå till Vapen