av Angus Maciomhair » 7 september 2003, 19:53
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>
Angus, jag får ofta veta att jag är otydlig osv så jag förvånas inte om jag varit det och ber om ursäkt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ingen fara på taket.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>
Det var vad jag menade..... jag anser mig skjuta instinktivt men inte är det så att jag bara lägger dit pilen drar upp och släpper.... det är målet och förmodligen vad som skulle hända om jag var stressad.
Jag har skjutit långbåge i tre år nu, men aldrig blundat - kul idé!
Här tar du upp ett viktigt faktum!
"...bara lägger dit pilen drar upp och släpper..." Detta är inte instinktivt skytte IMO. OK att det går smidigt att skjuta vid instinktivt skytte och att när allt går bra så beskrivs det nog bäst av zenbudhismen, det blir som att "äta när man är hungrig, sova när man är trött, en omedveten handling" <u>men</u>, efter att ha sett, hört talas om, samt själv upplevt det fenomen som allmänt kallas "pilspruta" så är jag själv tveksam till att stressa fram skott som oftast leder till slarv och en sämre grundteknik (tidiga avsläpp, dålig linjering, dåligt uppfölj av skottet m.m.).
Under en kortare utbildning (steg 2 kurs?) för ett antal år sedan berättades följande anekdot:
En bågskytt hade bestämt sig för att lägga ner lite seriöst arbete på sitt skytte och sagt och gjort. Han riggade upp en 20m inomhusbana i sin villa och under en månads tid sköt han 200 pilar/kväll.
I slutet av månaden sköt han så ett par testserier och kom fram till att han <u>inte hade blivit ett dugg bättre</u>! och detta trots tre serier/kväll.
Felet han gjorde var att han, i all stress, hamnade i pilsprutefällan och inte alls tränade i egentlig mening.
För att säga något kort om att blunda och skjuta:
Jag fick tipset av en klubbkamrat kort efter att jag hade börjat skjuta och hon i sin tur hade fått det av ett par sydkoreaner.
Meningen med det hela är att det ska kännas i kroppen när man gör samma sak från skott till skott.
Om du tycker att det känns för läskigt att blunda genom hela uppdraget så lyft bågen och grundsikta/alt. även påbörja uppdraget till en början, efter ett tag känns det precis (nåja, nästan i alla fall) som att skjuta med öppna ögon.
Ett annat bra tips, även det från sydkoreaner, för att träna grundtekniken är att skippa tapeten och bara skjuta på butten. Då ser du hur pass du kan gruppera dina pilar utan att du börjar fokusera på poäng eller var i tapeten du ligger.
Sist men inte minst, när det känns som om allting går åt helvete och är nattsvart, var inte rädd för att kliva ner på korthåll och börja om "på nytt". IMHO är det bättre att känna att vissa bitar fortfarande fungerar än att envetet bita sig fast vid 18m-linjen bara för att man en gång börjat skjuta där.
Annat än pilbana? vindavdrift och om man är riktigt petig kast och annat som påverkas av vilken båge man använder. Inser själv hur dumt det var/är att säga det men gör det ändå.[;)]
Du har helt rätt, det var riktigt dumt [:)]
Vindavdriften anser jag ingår i pilbanan och det här med olika pilbågars kast <u>är</u> svårt att bedöma. Du kan omöjligen avgöra det genom att enbart titta på bågen utan det krävs att du skjuter med den. Visst, ju bättre du blir som instinktivskytt, desto färre pilar kommer du behöva för att skjuta in dig med en ny båge och jag önskar att jag själv når dit en dag.
Som avslutning kan ju nämnas att instinktivt skytte inte är lika exakt repeterbart som för en compoundskytt med sikte, stödhjul och gudarna vet vad för lull-lull. Därmed inte sagt att man som stinkskytt aldrig någonsin kommer att kunna träffa någonting, titta bara på t.ex. Byron Ferguson. Det hela får illustreras av svaret en kyodomästare gav på frågan vad han skulle göra om han verkligen ville träffa ett mål: "I would buy a rifle and start aiming".
Ha det...
/Angus
"Practice does not make perfect.
Perfect practice makes perfect"