[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hur sköt man med en långbåge?

Hur sköt man med en långbåge?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Angus Maciomhair » 21 juli 2003, 21:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>

Men att en skytt med tolv pilar inte skulle träffa en enda fiende låter otroligt. ... Nej jag skulle inte heller ge mycket för den som i stridens hetta sköt för kort eller för långt. För precisions skytte rör det sig inte om (tror jag, VET INTE) när led av bågskyttar avfyrar mot den folkmassa som fi utgjorde.
/B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eh... Ascham syftade nog på att man som bågskytt skulle träffa med alla tolv pilar, inte bara enstaka pilar. Personligen skulle jag vilja, om jag tillhörde bågskyttarna, att man har precision ut till minst 90 meter. 90 meter är som bekant ingen större sträcka för en person på en hästrygg.

Som kommentar till ditt senare inlägg:
Vilken elit ? Dagens? IMO så finns det ingen välkänd elit att tala om i långbågeklassen idag eftersom FITA inte erkänner långbågen som tävlingsklass, låt vara att det finns riktigt duktiga skyttar på annat håll inom långbågeklassen men vad jag vet så är det ingen som kan livnära sig på det med ev. undantag för Byron Ferguson men vad jag vet är han inte skytt på heltid.

Dåtidens elit skulle jag vilja påstå var de som blev militära skyttar och de plockades ju fram ur de lägre klasserna som ålades att träna med pil & båge regelbundet och fick böta om de inte klarade vissa krav (spänna en viss bågstyrka, träffa mål på ett visst avstånd osv.)

Ang. "aktiv fingeröppning": Aha, vet precis vad det är, hade bara aldrig hört det under det namnet.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav UrsusRex » 21 juli 2003, 22:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Eh... Ascham syftade nog på att man som bågskytt skulle träffa med alla tolv pilar, inte bara enstaka pilar. Personligen skulle jag vilja, om jag tillhörde bågskyttarna, att man har precision ut till minst 90 meter. 90 meter är som bekant ingen större sträcka för en person på en hästrygg.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alla tolv jag förstår!
Fortfarande tror jag att melodin var ett stadigt regn av pilar snarare än målskjutning i millitärt hänseende. Och på betydligt längre avstånd än nittio meter. 400 meter i kombination med terräng tror jag tex vann de berömda engelska segrarna. 400-meter för att det verkar vara ett rimligt avstånd. Teräng därför att det är vad jag läst. Därmed säger jag inte att de inte var goda skyttar. Som jag säger; jag tror de mycket väl kan ha hållt sig i elitklass. (Kommer till det)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Som kommentar till ditt senare inlägg:
Vilken elit ? Dagens? IMO så finns det ingen välkänd elit att tala om i långbågeklassen idag eftersom FITA inte erkänner långbågen som tävlingsklass, låt vara att det finns riktigt duktiga skyttar på annat håll inom långbågeklassen men vad jag vet så är det ingen som kan livnära sig på det med ev. undantag för Byron Ferguson men vad jag vet är han inte skytt på heltid.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Menar modern elit med en spridning runt centimetern på tio meter. Jag jämför med målskjutningarna mot äpplen i vikingatida sagor vilket kräver en hel del av skyttarna.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dåtidens elit skulle jag vilja påstå var de som blev militära skyttar och de plockades ju fram ur de lägre klasserna som ålades att träna med pil & båge regelbundet och fick böta om de inte klarade vissa krav (spänna en viss bågstyrka, träffa mål på ett visst avstånd osv.)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis!

Bevis på nordbornas skjutprestanda?;

ODDSAGAN
"Sigurd gick fram och sköt en det längsta han förmådde och där nedsattes en trästolpe. Då framträdde Sjolf som överenskommet och vart där utstakat lika långt från stolpen; där nedsattes ett spjutskaft och där ovanpå en guldtavla och Sjolf sköt ned guldtavlan. Orvar (Orvar Odd) gick dit där Sigurd stått och sköt med en pil upp i luften, så att den lång stund ej syntes, den kom ned där tavlan stått och sedan i spjutskaftet, så att den på intet sätt gick miste."

Orvar Odds existens kan man disskutera och bedriften att träffa spjutskaftet likaså. Men vad jag tycker är intressant är tävlingsformen som beskrivs. Ren dikt eller verklig? Personligen tror jag även dikten har ett stoft sanning i sig från början. Kanske var avståndet inte så extremt och kanske tavlan ej var av guld ochalldeles säkert träffades aldrig skaftet, om inte av ren tur. Men tävlingen i sig låter i mina öron helt rimlig och jag skulle tycka det var skitkul att träna så. Skulle förmodligen missa på det avstånden men kanske en av tolv pilar skulle träffa? [;)]

MVH
Björn
UrsusRex

Inläggav Angus Maciomhair » 12 augusti 2003, 15:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>

[quote]Bevis på nordbornas skjutprestanda?;
ODDSAGAN
"Sigurd gick fram och sköt en det längsta han förmådde och där nedsattes en trästolpe. Då framträdde Sjolf som överenskommet och vart där utstakat lika långt från stolpen; där nedsattes ett spjutskaft och där ovanpå en guldtavla och Sjolf sköt ned guldtavlan. Orvar (Orvar Odd) gick dit där Sigurd stått och sköt med en pil upp i luften, så att den lång stund ej syntes, den kom ned där tavlan stått och sedan i spjutskaftet, så att den på intet sätt gick miste."

Orvar Odds existens kan man disskutera och bedriften att träffa spjutskaftet likaså. Men vad jag tycker är intressant är tävlingsformen som beskrivs. Ren dikt eller verklig? Personligen tror jag även dikten har ett stoft sanning i sig från början. Kanske var avståndet inte så extremt och kanske tavlan ej var av guld ochalldeles säkert träffades aldrig skaftet, om inte av ren tur. Men tävlingen i sig låter i mina öron helt rimlig och jag skulle tycka det var skitkul att träna så.
Rent spontant tycker jag det verkar vara en form av cloutskytte. Tallriken som placerades på spjutskaftet beskrivs inte närmare så den kan ha varit placerad horisontellt så att den tippar när man träffar den och Orvar Odd bevisar sedan att han minsann kunde träffa mitt i prick (tallrikens centrum bör rimligen ha varit placerad rakt över spjutskaftet).
Möjligen kan det vara en form av wandskytte men då hade det räckt med enbart spjutskaftet.

Clout har jag aldrig provat på men wandskytte är kul. Enklaste metoden är att ta en bit tejp och sätta upp lodrätt på tapeten, närmast remsans mittlinje vinner.
Andra varianter är spelkort. Sätt upp ett spelkort och skjut på ett spader ess. Tycker du att den centrala symbolen är för stor så ta de fyra små i hörnen [:D] Rörliga mål fixas lätt med en assistent/skyttepartner. Turas om att kasta upp äpplen i luften (med handslunga) och skjut på dem, flu-flu-pilar är en fördel.

Ha det...
/Angus, som har tröttnat på att bara stå och nöta FITA- & jakttapeter och allt som oftast bara skjuter på buttarna
Angus Maciomhair

Inläggav Åskguden » 19 augusti 2003, 12:52

En sak som ni verkar förutsätta är att de faktiskt "siktade" med bågarna.

Jag skulle gissa att de siktade på samma sätt som när man kastar en sten, dvs med enbart känsla. Övar du upp den intuitivt så har du ju en helt annan bedömning av avstånd och hastighet, och behöver aldrig tänka efter.

Jag skjuter på det tråkiga sättet, dvs jag siktar för det mesta, tex en meter nedanför, även om jag aldrig bryr mig om att försöka fundera ut avstånd.
Åskguden

Inläggav Angus Maciomhair » 19 augusti 2003, 20:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åskguden</i>

Jag skjuter på det tråkiga sättet, dvs jag siktar för det mesta, tex en meter nedanför, även om jag aldrig bryr mig om att försöka fundera ut avstånd.

Så du har samma gap på 20 som vid 50 meter [?]
Du får ursäkta men det låter i mina öron ganska snurrigt, hoppas jag har missuppfattat något.

Ha det...
/Angus, som försöker skjuta instinktivt men aldrig tycks komma ifrån gap shooting [:(]
Angus Maciomhair

Inläggav UrsusRex » 2 september 2003, 13:36

Nu vet inte jag om jag är ute och cyklar, men vad menas med att de inte siktade utan sköt insinktivt?

Siktar man inte då?
Jag strävar enbart efter att förfina mitt instinktivskytte, dvs jag koncentrerar mig på uppdrag, förankring, skjutställning o.s.v. Jag använder inte riktmedel på bågen och jag "siktar" inte med pilen eller vad du nu menar.

Kort och gott får jag mitt updrag och förankring att klaffa träffar jag där jag velat - så tror jag att det gick till under medeltiden - instinktivskytte....... men jag håller inte med om att man inte siktar för det. Jämför hagelskytte.

Vad jag vill ha sagt är att jag inte ser hur man kan jämföra bågskytte med att kasta en sten...... det är som att skjuta med ett gevär där pipan pekar åt olika håll varje gång. I.o.f sig blir det väl automatiskt så småningom så att instinktivskytte är som att kasta en sten, eller? Men det är mer än kraft och stenens bana mot målet som måste beräknas vid bågskytte.

/B
UrsusRex

Inläggav Angus Maciomhair » 2 september 2003, 19:04

Nu vet inte jag om jag är ute och cyklar, men vad menas med att de inte siktade utan sköt insinktivt?
Instinktivt skytte (aka stinkskytte) innebär att du inte siktar med några riktmedel, inte heller pilspetsen som vid t.ex. gap shooting.
Få personer gör det idag. Skapligt många långbågeskyttar påstår sig göra det men när man tittar närmare på dem så visar det sig vara annorlunda.
Man uppnår en "maggropskänsla" för var man ska ligga i höjd- & sidled och det är definitivt en underbar känsla men ack så svår att hålla konstant

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<i>Originally posted by UrsusRex</i>

Jag strävar enbart efter att förfina mitt instinktivskytte, dvs jag koncentrerar mig på uppdrag, förankring, skjutställning o.s.v.
De bitarna är snarare en del av en bra grundteknik. Du behöver dem även om du siktar. Vid stinkskytte behöver du definitivt en bra grundteknik, ju fler variabler du lyckas hålla konstant från pil till pil desto jämnare resultat får du.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<i>Originally posted by UrsusRex</i>

Vad jag vill ha sagt är att jag inte ser hur man kan jämföra bågskytte med att kasta en sten...... det är som att skjuta med ett gevär där pipan pekar åt olika håll varje gång. I.o.f sig blir det väl automatiskt så småningom så att instinktivskytte är som att kasta en sten, eller? Men det är mer än kraft och stenens bana mot målet som måste beräknas vid bågskytte.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad är som att skjuta med gevär? Bågskytte? Kan man inte kasta en sten åt olika håll? en pipa som alltid pekar åt samma håll? De gevär jag skjutit har alla haft rejält styva pipor och har således alltid pekat rakt fram utan att helt plötsligt spontant vrida sig åt höger/vänster/uppåt eller nedåt.
Vad är det mer än pilbanan som ska beräknas?

En bra liknelse på en instinktiv handling är att fånga en tennisboll som någon kastar <u>till dig</u>, du sträcker helt sonika upp näven i luften och fångar den, du tittar inte omväxlande på handen-bollen-handen-bollen-handen-bollen för att kunna korrigera ev. felaktigheter efterhand utan du litar till din maggropskänsla.
En del personer gör det bättre (dvs. fångar fler bollar) än andra och det är likadant med stinkskytte.

Hur länge har du skjutit? Har du provat att blunda och skjuta någon gång?

Ha det...
/Angus, som hoppas hinna träna på lördag för 1:a gången på 3 månader.<hr noshade size="1">
Angus Maciomhair

Inläggav UrsusRex » 4 september 2003, 19:01

Teknist det är just vad vi diskuterar och jag vet inte. Angus verkar ha mest koll på detta.

Angus, jag får ofta veta att jag är otydlig osv så jag förvånas inte om jag varit det och ber om ursäkt.

Nej självklart pekar inte gevärspipan åt olika håll hela tiden, lika lite som en pil gör det om man har en fungerande grundteknik.

Det var vad jag menade..... jag anser mig skjuta instinktivt men inte är det så att jag bara lägger dit pilen drar upp och släpper.... det är målet och förmodligen vad som skulle hända om jag var stressad.
Jag har skjutit långbåge i tre år nu, men aldrig blundat - kul idé!

Annat än pilbana? vindavdrift och om man är riktigt petig kast och annat som påverkas av vilken båge man använder. Inser själv hur dumt det var/är att säga det men gör det ändå.[;)]
UrsusRex

Inläggav Angus Maciomhair » 7 september 2003, 19:53

Angus, jag får ofta veta att jag är otydlig osv så jag förvånas inte om jag varit det och ber om ursäkt.
Ingen fara på taket.
Det var vad jag menade..... jag anser mig skjuta instinktivt men inte är det så att jag bara lägger dit pilen drar upp och släpper.... det är målet och förmodligen vad som skulle hända om jag var stressad.
Jag har skjutit långbåge i tre år nu, men aldrig blundat - kul idé!
Här tar du upp ett viktigt faktum!
"...bara lägger dit pilen drar upp och släpper..." Detta är inte instinktivt skytte IMO. OK att det går smidigt att skjuta vid instinktivt skytte och att när allt går bra så beskrivs det nog bäst av zenbudhismen, det blir som att "äta när man är hungrig, sova när man är trött, en omedveten handling" <u>men</u>, efter att ha sett, hört talas om, samt själv upplevt det fenomen som allmänt kallas "pilspruta" så är jag själv tveksam till att stressa fram skott som oftast leder till slarv och en sämre grundteknik (tidiga avsläpp, dålig linjering, dåligt uppfölj av skottet m.m.).
Under en kortare utbildning (steg 2 kurs?) för ett antal år sedan berättades följande anekdot:
En bågskytt hade bestämt sig för att lägga ner lite seriöst arbete på sitt skytte och sagt och gjort. Han riggade upp en 20m inomhusbana i sin villa och under en månads tid sköt han 200 pilar/kväll.
I slutet av månaden sköt han så ett par testserier och kom fram till att han <u>inte hade blivit ett dugg bättre</u>! och detta trots tre serier/kväll.
Felet han gjorde var att han, i all stress, hamnade i pilsprutefällan och inte alls tränade i egentlig mening.

För att säga något kort om att blunda och skjuta:
Jag fick tipset av en klubbkamrat kort efter att jag hade börjat skjuta och hon i sin tur hade fått det av ett par sydkoreaner.
Meningen med det hela är att det ska kännas i kroppen när man gör samma sak från skott till skott.
Om du tycker att det känns för läskigt att blunda genom hela uppdraget så lyft bågen och grundsikta/alt. även påbörja uppdraget till en början, efter ett tag känns det precis (nåja, nästan i alla fall) som att skjuta med öppna ögon.
Ett annat bra tips, även det från sydkoreaner, för att träna grundtekniken är att skippa tapeten och bara skjuta på butten. Då ser du hur pass du kan gruppera dina pilar utan att du börjar fokusera på poäng eller var i tapeten du ligger.
Sist men inte minst, när det känns som om allting går åt helvete och är nattsvart, var inte rädd för att kliva ner på korthåll och börja om "på nytt". IMHO är det bättre att känna att vissa bitar fortfarande fungerar än att envetet bita sig fast vid 18m-linjen bara för att man en gång börjat skjuta där.
Annat än pilbana? vindavdrift och om man är riktigt petig kast och annat som påverkas av vilken båge man använder. Inser själv hur dumt det var/är att säga det men gör det ändå.[;)]
Du har helt rätt, det var riktigt dumt [:)]
Vindavdriften anser jag ingår i pilbanan och det här med olika pilbågars kast <u>är</u> svårt att bedöma. Du kan omöjligen avgöra det genom att enbart titta på bågen utan det krävs att du skjuter med den. Visst, ju bättre du blir som instinktivskytt, desto färre pilar kommer du behöva för att skjuta in dig med en ny båge och jag önskar att jag själv når dit en dag.
Som avslutning kan ju nämnas att instinktivt skytte inte är lika exakt repeterbart som för en compoundskytt med sikte, stödhjul och gudarna vet vad för lull-lull. Därmed inte sagt att man som stinkskytt aldrig någonsin kommer att kunna träffa någonting, titta bara på t.ex. Byron Ferguson. Det hela får illustreras av svaret en kyodomästare gav på frågan vad han skulle göra om han verkligen ville träffa ett mål: "I would buy a rifle and start aiming".

Ha det...
/Angus

"Practice does not make perfect.
Perfect practice makes perfect"
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 9 februari 2004, 13:17

Nu är jag väl Novis vad gäller skyttet. Jag har aldrig tränat i klubb eller med någon som kan. Det enda jag har lärt mig av kunniga bågskyttar är att hålla ner vänsteraxeln när jag skjuter.

Jag skjuter som jag skjuter i basket. Jag tittar inte på handen/bollen, utan bara på målet, 5 cm innanför bakre ringkanten, och sedan utför jag skottrörelsen och förhoppningsvis går bollen i.

När jag skjuter med långbåge (den båge jag lärde mig att skjuta med, en kopia av en hedebybåge, utan handtag eller nockläga, utan man bara fattar bågen där det känns bra och skjuter (i praktiken blir det samma ställe varje gång) Jag tittar på målet, genomför skottrörelsen och förhoppningsvis träffar pilen där jag siktade. Jag tittar värken på båge eller pil, det känns så himla svårt, utan bara på målet. Skjuter jag instinktivt? Ingen aning, men jag antar att en medeltida bågskytt skulle skjutit ungefär som jag.

Avståndsbedömningen på basketplanen görs automatiskt, på samma sätt riktar jag bågen i höjdled automatiskt.

Jag skjuter långt ifrån bäst av alla, men jag tycker att jag skjuter hyfsat i allafall. Jag vet inte riktigt hur jag ska träna, annat än att skjuta mycket från olika avstånd, och försöka träffa bättre och bättre. Jag funderar på att gå med i en bågskytteklubb för att lära mig, men det är enklare att skjuta på min egen tavla när jag själv har tid.
Fundin

Inläggav Angus Maciomhair » 9 februari 2004, 16:43

Är du höger- eller vänsterskytt? Du ska å andra sidan hålla ner båda axlarna när du skjuter så det kvittar iofs.
Det du beskriver är instinktivt skytte, du har inga sikten, riktmedel/markeringar på båglemmen och använder ej heller pilspetsen att sikta med (gap shooting).
Har du ett nockläge på strängen? Om inte så kan det hjiälpa dig att få bättre repeterbarhet eftersom du då nockar på exakt samma ställe varje gång och det enda som varierar blir båghandens placering.

Jag ångrar ibland att jag började skjuta i klubb eftersom de lär ut gap shooting till klassiska skyttar, alternativet var dock att inte börja skjuta alls [:(] Nu har jag dock ett helvete att komma ifrån det systemet.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 10 februari 2004, 08:37

Jag håller bågen i vänster hand i allafall (så jag har lärt mig håla ner vänster axel). På min gamla båge har jag inget nockläge, men i somras köpte jag en riktig skönhet av Kristoff, den tyske bågbyggaren, den har nockläge och jag håller på att bli kompis med den. Den verkar då skjuta som en raket och det är enklare att träffa än med min gamla vikingabåge. (det är en flatbåge med grepp så man hamnar mer exakt lika varje gång)

/Henrik
Fundin

Inläggav Angus Maciomhair » 10 februari 2004, 16:17

OK, du är med andra ord högerskytt.
Vad är det för dragstyrka på flatbågen jämfört med din gamla? Hur mycket fick du ge för flatbågen?
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 11 februari 2004, 18:11

Flatbågen är på 47#, min gamla var på 40#, men då var draglängden bara 60cm. Bågen var helt enkelt inte gjord för att dra längre. Jag gav 3400 för bågen. Visst hittade jag många bågar både en och två tusenlappar billigare, men jag ville ha något som jag verkligen gillade. Jag kom fram till att jag ville ha en lite starkare båge eftersom jag fick lobba så mycket på 40 meter i tävlingen i Visby. Sedan känndes det som om jag inte fick upp precisionen på den gamla något mer, och det har vekligen blivit skillnad med den nya, skulle gissa att jag höjde snittet på 20 meter (6pilar) från ca 21-22 till 25-27.
Nockläge i all ära, men visst känns den gamla vikingabågen med hampasträng väldigt period. och jag skjuter mycket fortare med den gamla bågen(2.5-3 sek per pil beroende på hur mycket jag fummlar) eftersom man kan låte pilen glida längs strängen under början av uppdraget så man hittar rätt ställe. Dessutom slipper man tabs och fingerskydd.

Nu ska jag dock sätta igång med två idegransbågar eftersom jag beställt material från Oregon.......
Fundin

Inläggav redneck » 15 mars 2004, 15:50

Ang. skjutteknik.
Jag tycker att Angus beskriver tekniken mycket väl så sug i er av det. Det är solklart att man lär ut det du kallar gap-shooting på klubbarna. Man använer det i samband med sk strängvandring. Ett slags systemskytte. Min erfarenhet av långbågsskytte är att man skjuter med sk. mellandrag, dvs ett figer ovanför nocken och två under. Då kan inte "strängvandring" bli aktuell. Så håller ju också alla siktesskyttar. Men ... till skillnad från dessa skjuter långbågsskyttar med det som du Angus kallar "maggroppskänsla". Något som talar för att man även gjorde så då man sköt långbåge på medeltiden är att dessa var mycket starka. En krigshär precisionssiktade knappast och på de långa avstånd de sköt behövde man nog aldrig flytta fingrarna under nocken – som man ju gör vid systemskytte på kortare avstånd.
Ang. det där med pilspruta:
Skall man nedgöra en fiendehär tror jag nog att pilspruteeffekten var ok men för den som jagar eller skjuter till måls gäller andra regler. I klubbarna försöker vi lära ut koncentration på varje skott. Att samla ihop sig, nå balans och rätt andning, lyfta bågen, dra upp, samt sikta och låta skottet komma är en fas som i början tar tid. Med övning sitter allt som ett mönster och skotten kan komma kvickare. Men - det som Angust kallar grundteknik måste alltid inövas och sitta först!
Många nybörjare har en teknik jag kallar för "indianskytte". Kastar upp bågen, drar pilen och öser iväg skotten. Följden blir en total spridning av skotten eftersom skytten inte är medveten om vad den gör. Med en grundteknik och att enbart tänka på en pil åt gången (som om du bara hade en enda och livet hängde på den) är man en bra bit på väg. Mindre indian och mera zen alltså!
Pull and let go.
/redneck
redneck

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen