Jag tycker iofs det är ännu värre med kompositbågar av moderna plaster eller aluminiumbågar år 1288 eller 1361 än det är med stålbågar. Uppfinningen, stålbåge, är åtminstånde på g inom de närmaste 100 åren. I "Det europeiska armborstet" står det dock att det är mycket otroligt att det fanns stålbågade armborst i Sverige innan 1520.
Ska man klaga på autenticitet på nybyggda armborst så tycker jag generellt många av dem man ser håller förvånandsvärt låg historisk kvalitée. Det finns ofta många förenklingar och nymodigheter på dem som förstör en i övrigt schyst design ( även om man inte räknar materealet i bågarna och annat som inte syns på utsidan). Strängar görs av dacron, låsen är modernare designer, pilar har för många fjädrar, stockformen följer inte sin tidsålder, modernare siktmedel används och det fräses en ränna för ena pilfjädern i stocken.
Generellt tycker jag dock att hela "historiskt återskapande" hobbyn genomsyras av lite för mycket icket konstruktiv kritik. Jag försöker istället uppskatta folks hantverk och förmedla detta till dem. Sen är det alltid trevligt med en diskussion om vad som skulle kunna varit mer "korrekt" på en pryl, men allt för många går in för att bara klaga på folks hobbybyggen.
Man får helt enkelt stå för sin design av armborst och vara berädd att försvara det. I slutändan handlar det ändå mest om att man själv ska vara nöjd med sin pryl, inte att andra ska vara det. Man bör nog bestämma ett år ens armborst "är" ifrån och designa det från det och leva med de för och nackdelar det medför. Jag bygger min stålbåge kring 1500-talets mitt-slut och står för den åldern på den (det blir så med stålbåge). Stålet i bågen är modernt fjäderstål, alla andra metallprylar på den är också modernt stål långt mycket bättre än det som fanns år 1550. Jag har svarvat, slipat och sågat med elmaskiner. Ja felen finns i mängder (även om jag jag själv inte tänkt göra några medvetna snedsteg över huvud taget på den historiska designen, förutom att jag kommer ha en skyddssträng råhud på framsidan av bågen). Även om borstet blir en 1500-talsliknelse kommer jag dock troligen inte hindra mig att släpa med den tidigare evenemang, då nästan alla är tidsresenärer i något avseende, frågan är bara på vad man tittar.
Men jag vill egentligen inte klaga åt något håll. Tycker det är roligt att folk bygger borst och man lär sig med tiden. Även om jag lägger krut på att mitt borst ska bli "historisk korrekt" så vet ajg att jag kommer göra några feltänk eller missa någon detalj. Vi gör ju i slutändan ändå bara liknelser då vi aldrig kan veta hur det egentligen var.
Kina hade schysta automatborst grymt tidigt. Jag har dock aldrig hört om designen du beskriver, har du nån bild/ritning? Trodde de var av denna designen ungefär, iaf är det så jag förstått dem:
Det lär inte heller varit en riktigt nymodighet för få förunnat utan "hela" kinesiska arméen lär kring kristus varit utrustade med dem.