[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Armborst

Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Skarek » 15 november 2006, 23:42

Tyvärr är nog svaret att man inte kommer i kontakt med armborstunionen. De har relativt allvarliga kommunikationsproblem. Jag skulle rekommendera att du gick med i någon förrening som redan är ansluten och som tar in folk nationellt för att få licenspapper från unionen. Om gutars gör det vet jag inte, men Stockholmslåsbågesällskap, där jag och ett par andra som postat i denna tråd är medlemar, gör det (även om jag inte vet om det var tänkt så från början).
Skarek

Inläggav Angus Maciomhair » 16 november 2006, 01:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

Sådär, då har jag äntligen hittat en förening som pysslar med armborstskytte i Sundsvall ...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Får man fråga vilken förening det är, och hur det kommer sig att de inte har kontakt med SAU om de nu håller på med armborstskytte? (Även om jag troligen redan vet svaret på den senare frågan)

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav krakfot » 16 november 2006, 14:10

Gutars tar emot medlemmar nationellt men har i alla fall varit ganska restriktiva med nya medlemmar även om det blivit bättre på senare år.
krakfot

Inläggav Sigfuss » 16 november 2006, 14:24

Angus >> Mer info:

http://www.sundsvall.nu/snu/servlet/com ... endkeys=84

http://www.st.nu/sport/index.php?action ... &id=203427

Vad tror du? Passar för ändamålet?

Krakfot, Hur ser polisen på det då? Om man bor i Sundsvall och föreningen finns på Gotland menar jag? Är det fortfarande ok att få licens?
Sigfuss

Inläggav krakfot » 17 november 2006, 10:49

Huvudsyftet med sin förening är väll inte att få en licens utan få tillgång till träningsbanor, träningshjälp och ett trevligt sällskap. Så jag personligen skulle välja en förening som finns i närheten. Det kan ev. bli ett problem om de inte är anslutna til SAU (lagen säger bara att man skall vara ansluten till en skytteförening inte att denna i sin tur måste vara ansluten till ett riksförbund men det underlättar.) Men ett tipps är nog att ringa till lokal polis och höra sig för och försöka gå dem till mötes i deras krav, (trots allt har ju de i Suask fått sina licenser).
krakfot

Inläggav Sigfuss » 17 november 2006, 12:41

Det var ju det jag tänkte på också, folk att skjuta med och så har jag ju i Gyllengran om inte annat så det är ju inte huvudskälet utan det är ju främst att få licens och skjutbana att hålla till på.
Sedan kanske man kan besöka Gutarnas bana under MTV?
Sigfuss

Inläggav nisse » 29 november 2006, 09:30

Jag har tänkt bygga ett armborst, men undrar över en del saker.
För det första undrar jag om någon vet någon svensk eller annan pålitlig sida där man kan köpa strängar och stålbågar ifrån.
För det andra undrar jag hur man ska fästa bågen och själva "foten" som man använder när man ska ladda armborstet. På dessa länkar visas två olika varianter: den ena är fastsatt med rep och den andra är med några slags beslag. Vilket är bäst och med vad är beslagen fastsatta med? Man hade väl inte spikar eller skruvar på medeltiden?
http://www.shoshone.k12.id.us/medieval/ ... ossbow.jpg
http://www.crossbows.net/strait.html
nisse

Inläggav Skarek » 1 december 2006, 00:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nisse</i>
För det andra undrar jag hur man ska fästa bågen och själva "foten" som man använder när man ska ladda armborstet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Surrning kontra metalllbeslag är styrt av tid och modell av armborst. Metallbeslagen är tåligare, men samtidigt gör de borstet tyngre. Surrningn är mer omständig att göra, kan lättare ta skada, men är lättare.

Stålbeslag förekommer mig veterligen bara på stålbågade borst. Jag skulle även säga att de oftast förekommer på borst av mer militär karaktär, något tyngre. Beslagen kommer parallellt med stålbågarna under slutet av 1400-talet och blir vanliga. Generalliserat så sätter fast dem genom att slå 2 metallkilar (en från var håll) genom ett urtaget hår i stocken och på så sätt skapa ett "bakåtdrag" i beslagen och med det tvinga fast bågen samt stigbygeln.

Surrningen är väl den äldsta metoden att sätta fast bågen och en metod som överlever under hela armborstets "livstid" (om man nu räknar med att de "dog" under 1800-talet när krutvapnen tog över helt).

Som jag sagt innan skulle jag rekommendera dig att läsa armborstlitteratur som rekommenderats tidigare i tråden. Studera bilder av borst och deras dateringar och på så vis bygga dig en uppfattning om surrning kontra metallbeslagen. Vad som är bäst är omöjligt att säga. Möjligen kan man säga vad som är mest historiskt korrekt på den modellen från den tiden som du bygger.
Skarek

Inläggav Vidar Fuskbane » 10 augusti 2007, 12:13

Appropå historist autenticet bör det nog tas en diskussion om var gränserna skall vara på sina håll.

Sitter och förvånat läser reglerna för SM i medeltidsskytte 2006 på Gutars armborstskyttars hemsida:
§ 2 står det ...Materialet i bågen får vara trä, horn, glasfiber(!) stål eller duraluminium (!!!).
...........I SM i Medeltidsskytte !!

Glasfiber eller duraluminium var såvitt jag vet inga material som förekom under medeltiden !! Även om man döljer dessa material bakom en skinn eller hornbit så luktar det urk att dessa materiel får vara med i en båge med 11-1500-tal som förebild !!

Dessutom vet jag att t.ex. Gutarna använder 3 styrfjädrar på sina skäktor(pilar)istället för det korrekta antalet 2 samt det moderna påfundet pilränna för att den tredje styrfjädern skall "få plats" . Först på 1700-talet (!) har man hittat armborst med 3 styrfjädrar på skäktorna.

Så de skyttar som bygger sina armborst och pilar enligt historisk förebild och åker ner för att delta i sm i MEDELTIDSSKYTTE, får enligt de resultatlistor som finns att beskåda, grundligt med stryk av Gutarnas otidsenliga armborst byggda av aluminium, glasfiber och skäktor från helt fel tidsepok.

Om jag vann SM med ett armborst med båge av glasfiber eller duraluminium och felaktiga skäktor, så skulle jag skämmas.

Meen det är klart, om jag tar mina 1400-talsautentiska träpilar med automatisk målsökning så kanske jag kan klå dem.............................eller har jag missat nåt ?
Vidar Fuskbane

Inläggav Skarek » 10 augusti 2007, 15:26

Vi i styrelsen till SAU håller för närvarande på att utarbeta regler för "medeltida skytte" i Sverige. Målet är väl att de som skjuter sk medeltida borst ska kunna delta. Därför vill vi inte förbjuda de alternativa materialen...

Tyvärr så verkar Gutars regler relativt omodifierat gå igenom som regler. Jag har hela tiden dock stridit för att restiktioner som gör att historiska original inte skulle kunna delta skall tas bort. Att få regler som är stränga så att inte duralaluminium etc får vara med är nog omöjligt. Stora delar av de historiska skyttarna finns just i Gutars och att stifta regler som gör att de inte får deltaga blir ohållbart.

Diskussionerna är dock inte avslutad. Möjligen kommer jag lyckas få bort en del restriktioner, men det är inte säkert. Troligen kommer regler fastställas och sen kommer individer och förreningar få gå på reglerna på årsmöten osv och kräva dem ändrade... Men som sagt, inget är klart än och jag kommer fortsätta att granska reglerna utifrån historiska fynd. Tills den dagen det finns nationella regler så kommer den som anordnar tävlingen få sätta regler och som det är nu så är det Gutars som har rätt att ordna SM i medeltida skytte på SAU:s uppdrag...

Vi gör vårt bästa i styrelsen för att få SAU på fötter, det är dock inte alltid lätt att sammanstråla en så lös diciplin som "medeltida" skytte. Vem blir lämnad utanför? Vem vinner på reglerna?

/Jon
Ledamot SAU:s Styrelse.
Skarek

Inläggav Elling Polden » 10 augusti 2007, 19:34

Fra senmiddelalderen av var buene stort sett laget av stål, før det i tre eller hornlaminat.

Metallbuer er altså fullt saklige, (men ikke i aluminum.)
funksjonsmessig kan stålbuer vere mye sterkere, som igjen gjør dem mer nøyaktige. (siden høyere hastighet medfører en flatere prosjektilbane.)
Elling Polden

Inläggav Vidar Fuskbane » 13 augusti 2007, 07:51

Men vid Odens ballar, om nu klassen heter medeltidsskytte, så ska väl skyttarna visa MYCKET STOR respekt för tidsepoken medeltid !!!

Jag kan förstå frestelsen att förbättra sin precision och resultat genom att använda duraluminium, glasfiber, kolfiber och annat, men ska man inte vara med i en helt annan klass då ?
Det finns regler för fieldskyttar och där passar dessa "modifierare" anser jag.
SAU har här en stor och viktig uppgift att styra upp reglerna så klassen inte urartar totalt !

Om jag frestas att göra bågen av prestandahöjande kolfiber bakom ett skal av läder för syns skull och använder elekroniskt avancerad målsökning dold i pilarna för att alltid träffa rätt, är det rätt mot mina medtävlare och är det rätt i klassen MEDELTIDSskytte ?

Jag valde i år att inte delta i SM i medeltidsskytte i år som protest mot just detta. Jag var med förra året och konstaterade att vi inte alls tävlar på samma villkor.
(Min båge är byggd helt enligt en modell från 1500-talet med stålbåge och med tvåfjädrade skäktor.)
Det kändes förra året som att bli inbjuden till en kul tävling med SM-status, men att reglerna helt var anpassade till de arrangerade skyttarnas tidsinkorrekta bågar med betydligt större precision än min tidsautentiska. Jag fick provskjuta ett par tidsinkorrekta armborst och konstaterade mycket stor skillnad i precision, speciellt på längre distanser.

Gutarna gör en stor insats för armborsskyttesporten som vill utveckla denna klass, heder åt dem och ett toppeninitiativ. [:)]
Men SAU MÅSTE här bevaka respekten för autenciteten och genast införa i reglerna för SM i medeltidsskytte med armborst att ENDAST tidsautentiska material i armborsten får användas och att med medeltid definiera TILLEXEMPEL europeiskt 1000-1500-tal som tillåten medeltidsepok.
- Uppfinningar från 1700- eller 1900-tal FÅR ABSOLUT INTE användas !

Annars kommer klassen helt säkert att urarta med diverse dolda högteknologiska material i armborsten och då är ju själva idén med medeltidsklassen helt borta.

Människan är en innovativ varelse och i tävlingsmomentet kan frestelsen att hitta nutida uppfinningar för att träffa kryssfemman (mitt i prick) bli stor.
Titta bara på sport i övrigt där dolda träffknappar i värjor, doping och annat fusk blivit ett sätt att vinna.[:(!]

Men är det MEDELTIDSskytte så är det!

Tills dess reglerna anpassats till ovan föreslagna anser jag SAU skall frånta MEDELTIDsveckans tävling sin SM-status i MEDELTIDsskytte, och endast kalla den öppen tävling i armborsskytte !
Vidar Fuskbane

Inläggav Vidar Fuskbane » 13 augusti 2007, 08:26

Men vid Odens ballar, om nu klassen heter medeltidsskytte, så ska väl skyttarna visa MYCKET STOR respekt för tidsepoken medeltid !!!

Jag kan förstå frestelsen att förbättra sin precision och resultat genom att använda duraluminium, glasfiber, kolfiber och annat, men ska man inte vara med i en helt annan klass då ?
Det finns regler för fieldskyttar och där passar dessa "modifierare" anser jag.
SAU har här en stor och viktig uppgift att styra upp reglerna så klassen inte urartar totalt !

Om jag frestas att göra bågen av prestandahöjande kolfiber bakom ett skal av läder för syns skull och använder elekroniskt avancerad målsökning dold i pilarna för att alltid träffa rätt, är det rätt mot mina medtävlare och är det rätt i klassen MEDELTIDSskytte ?

Jag valde i år att inte delta i SM i medeltidsskytte i år som protest mot just detta. Jag var med förra året och konstaterade att vi inte alls tävlar på samma villkor.
(Min båge är byggd helt enligt en modell från 1500-talet med stålbåge och med tvåfjädrade skäktor.)
Det kändes förra året som att bli inbjuden till en kul tävling med SM-status, men att reglerna helt var anpassade till de arrangerade skyttarnas tidsinkorrekta bågar med betydligt större precision än min tidsautentiska. Jag fick provskjuta ett par tidsinkorrekta armborst och konstaterade mycket stor skillnad i precision, speciellt på längre distanser.

Gutarna gör en stor insats för armborsskyttesporten som vill utveckla denna klass, heder åt dem och ett toppeninitiativ. [:)]
Men SAU MÅSTE här bevaka respekten för autenciteten och genast införa i reglerna för SM i medeltidsskytte med armborst att ENDAST tidsautentiska material i armborsten får användas och att med medeltid definiera TILLEXEMPEL europeiskt 1000-1500-tal som tillåten medeltidsepok.
- Uppfinningar från 1700- eller 1900-tal FÅR ABSOLUT INTE användas !

Annars kommer klassen helt säkert att urarta med diverse dolda högteknologiska material i armborsten och då är ju själva idén med medeltidsklassen helt borta.

Människan är en innovativ varelse och i tävlingsmomentet kan frestelsen att hitta nutida uppfinningar för att träffa kryssfemman (mitt i prick) bli stor.
Titta bara på sport i övrigt där dolda träffknappar i värjor, doping och annat fusk blivit ett sätt att vinna.[:(!]

Men är det MEDELTIDSskytte så är det!

Tills dess reglerna anpassats till ovan föreslagna anser jag SAU skall frånta MEDELTIDsveckans tävling sin SM-status i MEDELTIDsskytte, och endast kalla den öppen tävling i armborsskytte !
Vidar Fuskbane

Inläggav Skarek » 13 augusti 2007, 09:02

Jag håller i stort med dig Vidar. Som jag skrev innan så är jag helt emot frästa pilrännor för 3:e fjäder (3 fjädrar är ok men då ska de sitta som de satt historiskt) eller bågar av kolfiber. Jag har dock lite fått vika mig för anras åsikter.

Då jag hört dina åsikter även från andra håll så skall jag ta upp det med SAU:s styrelse ännu en gång. Se om vi kan göra nån form av mellanklass med "medieval-look-alike"-skytte och "rent" skytte.

Det stora problemet med "rent" skytte är vem som får rätten att syna folks borst och hur petig man ska vara med vad som är acceptablet. Får man t.ex. använda moderna lim i sitt borst (även om det inte syns)? Är det ok att ha en båge av rotting? Får man ha en bara-träkompositbåge (har jag aldrig sett historiskt, men kanske skulle gå att göra, vem vet)? Är en båge likt den som Payne-Gallwey "gör" i The Crossbow en tillåten modell? Den har lite lösningar jag heller aldrig sett på et original.

Vi har alla olika kunskap om historiska borst och som inom alla reenactmentrörelser så tjafsar folk om vad som är historiskt korrekt och inte. Det är ju lätt att välja bort moderna material i bågar, men vilka andra varianter på borst ska man tillåta. Har du/ni förslag på hur man regelmessigt skall styra hur borsten ska se ut så välkomnar jag och SAU förslag. Det är jättesvårt att utforma bra regler...

T.ex. har jag vait emot att man förbjuder riktmedel (då de inte vill ha kikarsikten på borsten), då det finns historiska riktmedel innan 1600, vilka borde vara tillåtna. Samtidigt så är det självklart att skytteklassen inte kommer bli rättvis. Ett 1200-tals armborst kommer troligen inte ha en chans mot ett 1599-års modell med alla den tidens moderniteter.

Som sagt, jag välkomnar diskussion, jag välkomnar konkreta regelformuleringsförslag och förslag på hur man ska lösa det rent praktiskt. Det är ju lite tråkigt om vi sätter så hårda regler så knappt någon får tävla på tävlingarna eller det saknas kompetent personal på plats som kan godkänna borst.
Skarek

Inläggav Vidar Fuskbane » 13 augusti 2007, 11:48

Ja Skarek, jag förstår problemet och att det inte är lätt att tillfredsställa alla eller göra regler.
Att upprätthålla en god stämning för att expandera armborstskyttet är viktigt och att minimera "tjafset" huruvida saker och ting är historiskt korrekta.

Vi ska ha kul i utövandet av vårt gemensamma medeltidsintresse !

Men otydlighet föder utrymme för missförstånd och möjlighet att vinna fördelar genom att tolka "luddiga/obefintliga" regler till sin egen fördel. Särskilt med SM-status på tävlingen.
- Och då blir det ju lite mindre kul !

Tydliga regler är därför av största vikt, särskilt i bildandet av en ny klass. Detta så de som vill vara med vet vad som gäller och t.ex. inte bygger ett armborst som de senare kanske inte får tävla med.

Därför har jag följande två förslag så att alla gamla och nya medeltidsskyttar kan vara med :

Alternativ 1) Ge de som skjuter "rent" medeltid med HELT tidsautentiska armborst ett handikapp medelst 1 pil extra per serie gentemot de tidsinkorrekta armborsten med högre precision.
1 extra pil på 20, 30, och 40 meter. Totalt 3 pilar altså.

- Då kan alla skjuta samtidigt och ha kul. Dylika handikappsystem finns t.ex. i bowling och golf och fungerar väl där !

Alternativ 2) Gör två klasser i medeltidsskytte.
En för de skyttar med tidsautentiska armborst. Tidsspann 1000-1500-tal. Inga sikten (instinktivt skytte). Horn trä eller stålbågar. Stålbågen skall vara säkerhetslindad. Två styrfjädrar och om tre styrfjädrar skall de vara placerade på pilen såsom de historiska orginal som hittats. Inga otidsenliga påfund tillåtna såsom t.ex. plast, aluminium eller glasfiber. Strängar och lindning av tidsenliga naturmateriel. Nöt av horn, järn eller trä.
Besiktning av armborstet görs av kunnig besiktningsman/tävlingsledare vid inskrivning.

En annan klass för "fri stil" där alla materiel är tillåtna men att armborstet skall se ut som en medeltida dito. Inga riktmedel tillåtna (instinktivt skytte).

- Alla kan även här skjuta och ha trevligt samtidigt och på samma tävling, men delas upp i Fri stil och Historisk stil i resultatlistan beroende på armborstets klassificering/tillhörighet.
- Enkelt och rättvist.

Jag har stor föreningsvana och vet att för mycket krångel kan få de mest entusiastiska att tappa sugen, men blir det tydligt från början och från SAU, så tror jag tillväxten sker betydligt snabbare, trevligare och lugnare.

Medeltidsklassen kommer att bli stor enär medeltidsintresset i stort ökar lavinartat. Då gäller det att fokusera på vad som tydligt skall gälla regelmässigt från SAU´s sida redan från början.

Märkligt förresten att en förenings regelverk skall gälla okritiskt då det är saktionerat av SAU som Svenska Mästerskap.
Men frågan kanske inte har lyfts tidigare av andra skyttar som mig ?

Min önskan till årsmötet på SAU är att ovanstående förslag beaktas.

Vänliga hälsningar
// Vidar
Vidar Fuskbane

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen