av Vidar Fuskbane » 13 augusti 2007, 07:51
Men vid Odens ballar, om nu klassen heter medeltidsskytte, så ska väl skyttarna visa MYCKET STOR respekt för tidsepoken medeltid !!!
Jag kan förstå frestelsen att förbättra sin precision och resultat genom att använda duraluminium, glasfiber, kolfiber och annat, men ska man inte vara med i en helt annan klass då ?
Det finns regler för fieldskyttar och där passar dessa "modifierare" anser jag.
SAU har här en stor och viktig uppgift att styra upp reglerna så klassen inte urartar totalt !
Om jag frestas att göra bågen av prestandahöjande kolfiber bakom ett skal av läder för syns skull och använder elekroniskt avancerad målsökning dold i pilarna för att alltid träffa rätt, är det rätt mot mina medtävlare och är det rätt i klassen MEDELTIDSskytte ?
Jag valde i år att inte delta i SM i medeltidsskytte i år som protest mot just detta. Jag var med förra året och konstaterade att vi inte alls tävlar på samma villkor.
(Min båge är byggd helt enligt en modell från 1500-talet med stålbåge och med tvåfjädrade skäktor.)
Det kändes förra året som att bli inbjuden till en kul tävling med SM-status, men att reglerna helt var anpassade till de arrangerade skyttarnas tidsinkorrekta bågar med betydligt större precision än min tidsautentiska. Jag fick provskjuta ett par tidsinkorrekta armborst och konstaterade mycket stor skillnad i precision, speciellt på längre distanser.
Gutarna gör en stor insats för armborsskyttesporten som vill utveckla denna klass, heder åt dem och ett toppeninitiativ. [:)]
Men SAU MÅSTE här bevaka respekten för autenciteten och genast införa i reglerna för SM i medeltidsskytte med armborst att ENDAST tidsautentiska material i armborsten får användas och att med medeltid definiera TILLEXEMPEL europeiskt 1000-1500-tal som tillåten medeltidsepok.
- Uppfinningar från 1700- eller 1900-tal FÅR ABSOLUT INTE användas !
Annars kommer klassen helt säkert att urarta med diverse dolda högteknologiska material i armborsten och då är ju själva idén med medeltidsklassen helt borta.
Människan är en innovativ varelse och i tävlingsmomentet kan frestelsen att hitta nutida uppfinningar för att träffa kryssfemman (mitt i prick) bli stor.
Titta bara på sport i övrigt där dolda träffknappar i värjor, doping och annat fusk blivit ett sätt att vinna.[:(!]
Men är det MEDELTIDSskytte så är det!
Tills dess reglerna anpassats till ovan föreslagna anser jag SAU skall frånta MEDELTIDsveckans tävling sin SM-status i MEDELTIDsskytte, och endast kalla den öppen tävling i armborsskytte !