[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Knivlagen

Knivlagen

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav vintern » 8 juli 2006, 21:00

JätteOT: Aghnar: framförallt blir det nog väldigt svårt för dig att gripa trafiksyndare med tanke på att du väl som väktare inte har rätt att stanna bilar? Fast om du ger dig på att envarsgripa någon i farten i 30km/h för fort någonstans så lova att säga till så ska jag komma och kolla :)
vintern

Inläggav Aghnar » 8 juli 2006, 21:27

Nej, men däremot så äger enskild person rätten att vid ett envarsgripande använda så mycket våld som krävs (inom rimliga gränser) för att hålla dom kvar på platsen, så man skulle kunna preja av fartsyndaren från vägen och sedan hävda att det var det som krävdes för att hålla kvar honom vid platsen. Problemet är nog att få det att verka som om det var ett våldsanvändande inom rimliga gränser[:)]

Men det här är som du säger kraftigt OT. Jag tycker vi släpper diskussionen om ett eventuellt avprejande från vägen här.
Aghnar

Inläggav AnnaS » 2 augusti 2006, 00:48

Bortsett från svärd och armborst, vad händer när jag kommer med min lilla "kvinnokniv" i bältet? Inget man dödar nån med kanske...
AnnaS

Inläggav Angus Maciomhair » 2 augusti 2006, 13:22

Små knivar duger väldigt bra att tillfoga någon stora skador med.
Det finns ingen magisk gräns för bladlängden som per automatik gör att den slinker igenom. Jag skulle gissa på att det, som vanligt, hänger på:
1)situationen
2)ditt uppträdande på platsen
3)ditt förflutna med ordningsmakten

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Aghnar » 2 augusti 2006, 19:51

Det stämmer, allt det är saker som har relevans för ordningsmaktens beteende mot dig när du har på dig kniv.

Se mina tidigare inlägg om bärande av vapen och knivar, och om hur du skall agera om saker blir beslagtagna.
Aghnar

Inläggav griskroppen » 2 augusti 2006, 23:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AnnaS</i>

Bortsett från svärd och armborst, vad händer när jag kommer med min lilla "kvinnokniv" i bältet? Inget man dödar nån med kanske...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var det inte så att kvinnor gärna bar kniven under sin
överklänning? Då kommer farbror Blå inte att se den,
i normalfallet. Om du tar fram den för att skära en
skiva rova till lunch, är det en uppenbar matkniv.
Tar du fram den för att skära nån på ICA är det ett
brott mot knivlagen (bland annat).
griskroppen

Inläggav Angus Maciomhair » 9 augusti 2006, 15:16

Vapenbeslag i Visby

[url="http://www.gotlandsallehanda.se/%5CGEN_Utmatning.asp?CategoryID=3116&ArticleID=1255475&ArticleOutputTemplateID=56&ArticleStateID=2"]Helagotland.se[/url], artikel 1
[url="http://www.gotlandsallehanda.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1255568&CategoryID=353&ArticleOutputTemplateID=63&ArticleStateID=2&ParentID="]helagotland.se[/url], artikel 2
[url="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=563959&previousRenderType=3"]DN[/url]
[url="http://www.tv4.se/nyheter/481966.html"]TV4[/url]

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Matti » 10 augusti 2006, 17:16

Paragrafrytteri som kommer att leda till att det snart inte kommer att vara riktigt realistiskt. Deltagare, vilka är deltagare? Måste man vara hantverkare eller dylikt och vara anlitad? Vanliga besökare får tydligen inte längre "klädda".
Högst irriterande, mycket irriterande. Folk var beväpnade förr i tiden och ska man inte längre ens få bära trubbiga vapen blir det ju löjligt. Ska vi gå med boffer om man inte får speciell "licens" eller? Vänta bara tills de slår till på en vikingamarknad, där ALLA bär någon form av vapen, vilket sannolikt var brukligt. Aldrig mer att jag bär min Arjeplogsyxa, trots att jag lagt ner möda på hölster och allt. Men min sax släpper jag inte. Den är trots allt trubbig och utan den blir min dräkt lite tam, tycker jag... Då slutar jag gå i dräkt helt.
Kan man inte göra det ordentligt och hela vägen, kan man lika gärna låta bli helt och hållet.
Så få halvmesyrer som möjligt. Som arkeolog kan jag inte gå med på att visa vad jag tror är en skev bild av historien.
Att alla ståtar med svärd år lika fel, men att alla springer helt obeväpnade och framförallt knivlösa är totalt ahistoriskt!

"Knivlös man är livlös man." Som det hette en gång.

Krossande slagvapen finns ju för Guds skull överallt! Jag skulle hellre tillgripa ett kvastskaft än min trubbiga scramasax om det kom till bråk.
Matti

Inläggav griskroppen » 10 augusti 2006, 21:12

Frågan är var polisen ska dra gränsen för vad som är tidsenligt
vapenbärande till historisk dräkt. Jag tycker att det är bra om
16-åriga alver, fulla på mäsk som de gjort av de där rabarberna
i vallgraven, inte bär sin trehandskatana på ryggen, men att det
är trevligt om killen i handvävd dräkt från 1361 bär sin dolk.
Hur många poliser är tillräckligt intresserade för att se skillnad?

Btw: Är det HK med trubbig scramasax? :)
griskroppen

Inläggav Daniel G » 11 augusti 2006, 07:09

De som räknas som "deltagare" och som har rätt att bära föranmälda vapen under medeltidsveckan är de som har någon roll som funktionär i de olika programpunkterna: teater, uppvisning, föreläsning, tornerspel etc. Och dessa personer får endast ha sina vapen öppet under det aktuella programmet. Vid transport till och från skall vapnet förvaras dolt.
Man är alltså inte automatiskt deltagare bara för att man deltar i en procession eller besöker en föreläsning eller uppvisning.
Jag har som tidigare arrangör av Styringheims tältläger och ledamot i Medeltidsveckans verksällande kommitte haft många diskussioner om detta men det är ordningsmaktens villkor för tillståndsgivande.

Om man sen har vapen med sig när man ska gå på krogen tycker jag att man får skylla sig själv om de blir beslagtagna. Varför skulle det vara okej att kombinera alkohol och vapen i någon form under medeltidsveckan när det inte är det under resten av året.
Daniel G

Inläggav Lasse C » 11 augusti 2006, 10:21

Här känner jag mig lite kluven, det skall erkännas.

Å ena sidan anser jag att knivlagen enbart är ett larvigt försök att plocka politiska poäng – det tyckte jag redan innan den kom. Eftersom jag jobbar med missbrukare kan jag konstatera att den nettoeffekt knivlagen haft bland ”buset” (som väl ändå var en av tankarna med knivlagen) i varje fall inte är till det bättre.

Å andra sidan har jag ganska lite (i princip ingen) medkänsla med dem som fick sina prylar beslagtagna i Visby. Det är inte på något vis oklart vilka bestämmelser som gäller, och jag har i massor av sammanhang sett information om det i god tid före MTV. Om man inte vet när man kommer till MTV beror det på att man inte brytt sig, och då tycker jag att man får skylla sig själv. Bryter man mot bestämmelser får man ta konsekvenserna – oavsett om man tycker bestämmelserna är fåniga! Det hjälps inte!

Å ännu en sida kan jag hålla med om att många tidsenliga dräkter blir ganska tama, ibland rent av felaktiga utan vapen/redskap som faller under knivlagen. Hur lösa detta? <b>Måste</b> vapen/redskap som normalt har slida ha klinga, t ex? Om jag har en dräkt där ett svärd är ett ”måste”, kan jag då inte på allmän plats ha en ”attrapp” med slida och fäste, etc – som alltså ser ut som ett svärd, men saknar klinga? Ser OK ut, men följer lagen? Bara en tanke...

Å ytterligare en sida håller jag helt med Matti om att det är en milt uttryckt töntig fixering vid skärande/stickande vapen Bild. P g a kronisk värk i knäna sedan flera år går jag själv t ex alltid med käpp (om det inte för dagen är så illa att jag har kryckor). Min favoritkäpp är en naturvuxen sak av rönn, drygt trekvarts meter lång och närmare tumstjock, med en förtjockad ände som är krökt i 90º, och i medeltidsdräkt är det självfallet den som gäller. Väl torkad rönn är <i>benhård</i>, och börjar jag veva runt med käppen är den minst lika farlig som flera av de saker som beslagtas. Jag har väldigt svårt att se att polisen skulle beslagta min käpp – trots att det ur farlighetsaspekt och skyddet för allmänheten alltså vore minst lika befogat. (Nu är jag visserligen en fridsam person, men det är säkert flera av de drabbade vapenbärarna också) Var finns konsekvensen, undrar vän av ordning.

Bara några lösryckta funderingar…

Lasse C
Lasse C

Inläggav Rizzo » 11 augusti 2006, 11:17

Nu måste jag börja med att informera om att jag är lite rostig på japansk historia, men jag har hört att det fanns "knivlag" på Okinawa och att det är anledningen till att det finns vapenkator med jordbruksredskap såsom de ökända karatepinnarna :)

Då historien är dömd att upprepa sig så kommer knivlagen att snart få till effekt att Sensei Svensson i folkdräkt undervisar om användadet av den fruktansväda "Halvfamnsrönnen" ett vapen som enligt legenden kan klyva en Volvo V70...
Rizzo

Inläggav Mia » 11 augusti 2006, 19:27

Visst är det dumt att ta med vapen när alla vet vad som gäller, som Lasse C skriver, men vi (jag) vet ju inte vilka eller varför de hade vapen med sig. Kanske var några på väg hem från en föreläsning/visning de haft där kniv ingått, och bestämde sig för att slinka in och ta en snabb öl på väg hem efter en lång dag? Jag menar bara att de som tog med kniven kanske inte var så 'dumma' som det låter i tidningen, det 'bara blev så'. Troligen var det inte så, men ändå.. 'ibland bara blir det'.. [:p]
Mia

Inläggav Matti » 11 augusti 2006, 20:49

Nu skall jag erkänna att jag aldrig bevistat medeltidsveckan. Jag nöjer mig med mindre marknader och evenemang på västkusten, men jag är rädd för att poliser som i allmänhet har en tendens att se folk som potentiella lagbrytare gärna skulle sätta på för marknader där fullt av suspekta individer med dubiösa politiska åsikter springer omkring...

I övrigt så bär jag mina "vapen" när jag jobbar i dräkt på museet och skulle nog kunna försvara mig med att det är i pedagogiskt syfte.
Jag skulle nog aldrig ta med mig vapen på krogen... Ah, vänta, det gjorde vi i fotfänikan en gång. Vi marscherade in ställde av värjorna i ett lämpligt paraplyställ och tog en öl som man ju plägade göra under vaktrundorna när det begav sig. Dessutom var vi ju stadsvakt på patrull, och således bylingar själva!

Jag undrar varför polisen inte har gett sig ut efter alla karolinerföreningar och diverse kanonföreningar som ränner runt tungt beväpnade med värjor, musköter, bajonetter, kanoner och Gud vet vad. Aldrig hört att polisen beslagtagit ett trepundigt stycke och ett dussin bajonettförsedda musköter...

Mig veterlig har vi aldrig vidtalat ordningsmakten om att vi skall patrullera runt museet eller på Klippan i full mundering och panga och chargera med fällda pikar. Det verkar vara helt okej...

Men om jag går med min lilla kniv i Visby kan tydligen farbror björk bura in mig...

Är man mer suspekt i medeltidskläder än klädd som en av Kalle dussins bussar?

Jag förstår att det kan bli problem med jag kämpar med att se en konsekvens....
Matti

Inläggav griskroppen » 11 augusti 2006, 21:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
<b>Måste</b> vapen/redskap som normalt har slida ha klinga, t ex? [...] Ser OK ut, men följer lagen? Bara en tanke...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det måste de! (naturligtvis inte, egentligen) Men en del
av poängen med handsydda brokor &c är att man, för att låna ett
uttryck av Lennie Norman, är "brun ända in". Att veta, eller
åtminstone ha en rimlig förhoppning om, att om man blir ihjälslagen
och blir mosslik, så kan man lura arkeologerna ända tills de
hittar ens plomber. (Innan jag dör ska de ut. :P) Det handlar
ju inte i första hand om att vara snygg på utsidan, utan om att
vara "rätt".

Tack och lov försöker jag klä mig som en sen fjortonhundratalare,
och det finns många fina bilder på obeväpnade sådana, så jag kan
känna mig trygg.