Hej, har inte varit här på länge och missat en del märker jag, men jag tänkta komma med lite förklaringar och klargöranden och kanske min syn på problematiken.
För det första är det inte Gutars bågskyttar som skrivit regelverket utan detta skrevs på armborstkonventet på Djurö 2006 där de flesta medeltidsskyttarna var närvarande. Det antogs senare av SAUs styrelse men eftersom Gutars anordnade SM förra året och i år så har de sina tävlingsregler för sin tävling men dessa stämmer överens med SAUs.
Anledningen till att SAU tillåtit en extra skåra är mkt riktigt att öka precisionen men det bör tilläggas att det är på grund av de svagare bågar vi använder. Tvåfjädrade pilar beter sig ganska ”hattigt” i luften om man använder för svag båge (men vi har faktiskt haft tvåfjädrade pilar i finalskjutning). Anledningen till att vi antagit en maxvikt på bågen till 250 lbs är dels för att skona pilfången och för att kunna få ut pilarna igen och dels för att pilarna tar mkt stryk om man har starkare bågar vilket gör att man får göra mycket nya pilar. Starkare bågar kräver också hjälpmedel i form av getfötter och dylikt som även de har sina säkerhetsrisker, på medeltiden brydde man sig inte så mycket om någon skadade sig men det måste vi göra idag
Angående bågar så tillåter vi glasfiber och aluminium av den enkla anledningen att vi vill ha fler skyttar. Att göra en ”riktig” hornbåge tar mkt lång tid och gör man den lite fel kommer den att brista och skytten kommer troligen att tappa lusten. Än har jag inte sett många nygjorda hornbågar och skulle vi sätta kravet där skulle vi inte ha många skyttar.
Vidare har SAU förbjudit riktmedel/sikte av den enkla anledningen att det är det vi anser utmärker klassen medeltid att denna saknar sikten. (jag har tagit kontakt med DBPS för att ev starta en klass historiskt skytte dvs med sikten) Vet även att SCA godkänner ett bakre riktmedel (skall vara placerat bakom nöten). Riktmedel skulle innebära en mkt större skillnad än trefjädrat någonsin kan göra.
Sist skulle jag vilja att man skiljer på medeltida armborstskytte och medeltida armborst. Jag är väl medveten om vilka förändringar som tillåts och de kan (enligt mig) väl motiveras, även om flera inte håller med, men kom ihåg att ”medeltida armborstskytte” är en modern klass av armborstskytte och ingen medeltida sport. Och vi som ställer upp i SM gör det framför allt för skyttet och sporten och inte för medeltidsromantiken. De förändringar vi gjort är för att anpassa förlagorna till moderna förhållanden. Blir det tillräckligt många tvåfjädrade skyttar och efterfrågan finns kommer SAU skapa ytterligare klasser som jag nämnde har en ”historisk” klass diskuterats.
Gustav Malmborg (ordfarande i SAU)