Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Skarek » 13 augusti 2007, 12:21

Jag har återuppväckt diskussionen hos styrelsen. Har även tagit mig friheten att citera dig.

Bra förslag och jag återkommer när jag fått lite reaktioner från de andra i styrelsen.
Skarek

Inläggav Vidar Fuskbane » 13 augusti 2007, 14:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>

Jag har återuppväckt diskussionen hos styrelsen. Har även tagit mig friheten att citera dig.

Bra förslag och jag återkommer när jag fått lite reaktioner från de andra i styrelsen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack för responsen Skarek !

Jag hoppas jag inte har "trampat på några ömma tår" med mina ibland kanske lite bitska inlägg, men syftet är enbart att få ett tydligt regelverk <u>innan</u> klassen Medeltidsskytte växer för mycket.

Vi ska ha roligt vid våra träffar och alla som arrangerar och driver medeltidsskytte med armborst skall ha all eloge.[:)]

Det roliga med medeltidsskytte blir ännu mer roligt om man känner att man iallafall tävlar på hyfsat lika villkor materiellt, och att den som har övat mest eller har en bra dag, förmodligen också rättvist vinner.

Med mina förslag kan ju alla vara med, och resultaten ställas mot de skyttar med jämförliga armborst som det man själv har !

Ha en god sommar alla medeltidsskyttar så kanske vi synes.
//Vidar
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 13 augusti 2007, 20:03

Hej, har inte varit här på länge och missat en del märker jag, men jag tänkta komma med lite förklaringar och klargöranden och kanske min syn på problematiken.

För det första är det inte Gutars bågskyttar som skrivit regelverket utan detta skrevs på armborstkonventet på Djurö 2006 där de flesta medeltidsskyttarna var närvarande. Det antogs senare av SAUs styrelse men eftersom Gutars anordnade SM förra året och i år så har de sina tävlingsregler för sin tävling men dessa stämmer överens med SAUs.

Anledningen till att SAU tillåtit en extra skåra är mkt riktigt att öka precisionen men det bör tilläggas att det är på grund av de svagare bågar vi använder. Tvåfjädrade pilar beter sig ganska ”hattigt” i luften om man använder för svag båge (men vi har faktiskt haft tvåfjädrade pilar i finalskjutning). Anledningen till att vi antagit en maxvikt på bågen till 250 lbs är dels för att skona pilfången och för att kunna få ut pilarna igen och dels för att pilarna tar mkt stryk om man har starkare bågar vilket gör att man får göra mycket nya pilar. Starkare bågar kräver också hjälpmedel i form av getfötter och dylikt som även de har sina säkerhetsrisker, på medeltiden brydde man sig inte så mycket om någon skadade sig men det måste vi göra idag ;)

Angående bågar så tillåter vi glasfiber och aluminium av den enkla anledningen att vi vill ha fler skyttar. Att göra en ”riktig” hornbåge tar mkt lång tid och gör man den lite fel kommer den att brista och skytten kommer troligen att tappa lusten. Än har jag inte sett många nygjorda hornbågar och skulle vi sätta kravet där skulle vi inte ha många skyttar.

Vidare har SAU förbjudit riktmedel/sikte av den enkla anledningen att det är det vi anser utmärker klassen medeltid att denna saknar sikten. (jag har tagit kontakt med DBPS för att ev starta en klass historiskt skytte dvs med sikten) Vet även att SCA godkänner ett bakre riktmedel (skall vara placerat bakom nöten). Riktmedel skulle innebära en mkt större skillnad än trefjädrat någonsin kan göra.

Sist skulle jag vilja att man skiljer på medeltida armborstskytte och medeltida armborst. Jag är väl medveten om vilka förändringar som tillåts och de kan (enligt mig) väl motiveras, även om flera inte håller med, men kom ihåg att ”medeltida armborstskytte” är en modern klass av armborstskytte och ingen medeltida sport. Och vi som ställer upp i SM gör det framför allt för skyttet och sporten och inte för medeltidsromantiken. De förändringar vi gjort är för att anpassa förlagorna till moderna förhållanden. Blir det tillräckligt många tvåfjädrade skyttar och efterfrågan finns kommer SAU skapa ytterligare klasser som jag nämnde har en ”historisk” klass diskuterats.

Gustav Malmborg (ordfarande i SAU)
krakfot

Inläggav Skarek » 14 augusti 2007, 07:42

Varför utmärker bristen på sikten klassen medeltid? Det kan iaf inte jag förstå. De historiska fynd jag sett av siktmedel, daterade före 1600, har varit relativt simpla, men de har med största sannolikhet varit siktmedel. De har bestått av nån liten pigg eller förhöjning bakom nöten, som ofta gått att flytta mellan ett fåtal lägen. Jag talar ju inte om kikarsikten eller de avancerade sikten som kom under 1600 & 1700-talet som i mycket liknar moderna gevärssikten. Jag ifrågasätter bara varför varianter som fanns på borst under medeltiden inte passar i medeltida skytte (historiskt korrekta borst eller inte).

Men men, jag ska sluta vara förståsigpåare och försöka sluta gnälla tills jag har mitt borst klart :P.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vi som ställer upp i SM gör det framför allt för skyttet och sporten och inte för medeltidsromantiken.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Kan inte motstå det med... Varför skjuter man medeltida/historiskt om det inte är för medeltidsromantiken [:D]
Skarek

Inläggav Vidar Fuskbane » 14 augusti 2007, 08:14

Ahh Krakfot, då har jag hopp om framtiden.[:D]

Hoppas denna historiska klass redan finns med vid nästa års SM då vi "medeltidsromantiker" som inte tycker det känns rätt att i medeltidsskytte blanda in moderna rymdmaterial också har en chans att vinna.
- Då kommer iallafall jag med glädje att grabba borstet och deltaga igen.

Jag tog en diskussion med en vän som är mycket intresserad av nordamerikanska indianer och som brukar delta i historiska event som indian.
Jag nämnde om mitt dilemma angående medeltida armborstskytte och han lyssnade förvånat och konstaterade att glasfiber, aluminium eller dacron aldrig ens skulle våga nämnas gällande vad som får vara i en indianpilbåge. Dom har indiantävlingsskytte och den som närmar sig med en fuskbåge av glasfiber eller med aluminiumpilar har naturligtvis inte fått delta.

Men blir det två klasser, en för historiskt korrekta och en för inkorrekta (eller ett handikappsystem), så kan ju ALLA delta.
- Även om man byggt en medeltida replik helt beståenda av kolfiber, plast och aluminium (Huuuuuuuuuuu så hemskt [;)]!)
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 14 augusti 2007, 17:10

Vad gäller glasfiber så undrar jag hur stor sporten skulle vara om vi förbjöd detta? Stålbågar är ju inte korrekt på 12-13 hundratalsborst som är det vanligaste på tävlingen... Och som sagt inte många som bygger hornbågar idag...

Vad gäller tvåfjädrat så gjorde jag några tvåfjädrade pilar till mitt borst i nettres och provskjöt nu på eftermiddagen. Med min styrka på borsten ca 160 lbs gick det alldeles utmärkt att skjuta på 40m med samma träffsäkerhet som med trefjädrade. Så ni som vill göra medeltida korrekt, skaffa en båge runt 160-180 lbs (och träna lite). (däremot vet jag att Rolf Kraak som har en svagare båge får större problem på 40m) Jag testsköt också pilar med fel styvhet men med tre fjädrar och då försämrades resultatet något. Med alla serier jag skjöt idag skulle jag kommit till finalskjutning i årets SM-tävling (ja, ja, jag sköt bättre nu än i SM-tävlingen då jag lyckades skjuta bort mig trots tre fjädrar).
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 15 augusti 2007, 07:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vi som ställer upp i 8822 gör det framför allt för skyttet och sporten och inte för medeltidsromantiken.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Kan inte motstå det med... Varför skjuter man medeltida/historiskt om det inte är för medeltidsromantiken [:D]
[/quote]

Mycket bra kärnfråga !

Om man INTE är medeltidsromantiker utan blandar in moderna materiel i bågarna, varför skjuter man då i medeltidsklassen och inte i klassen modernt fieldskytte istället där man BÖR ha kompositmateriel från rymden för att ha en chans att vinna ?
- Det är ju DÄR materiel som glasfiber, aluminium och kolfiber hör hemma, inte i medeltidsklassen ! Det hörs ju på namnet !

Jag må vara trög, men jag har svårt att inse.

Kan någon förklara.....Krakfot kanske ?
- Du förklarar bra.
Vidar Fuskbane

Inläggav Vidar Fuskbane » 15 augusti 2007, 07:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by krakfot</i>

Vad gäller glasfiber så undrar jag hur stor sporten skulle vara om vi förbjöd detta? Stålbågar är ju inte korrekt på 12-13 hundratalsborst som är det vanligaste på tävlingen... Och som sagt inte många som bygger hornbågar idag...

Hmm, medeltid enligt reglerna för SM i medeltidsskytte spänner mellan 1100 till 1500-tal, och inom denna tid finner vi stålbågar, träbågar och hornbågar.
Då borde reglerna för medeltidsskytte självfallet endast tillåta stålbågar, träbågar och hornbågar.

Enkelt och en simpel uppgift för SAU att styra upp.
Eller känns det rätt att tillåta aluminium och glasfiber ?
Jag tycker att namnet på tävlingsformen starkt förpliktar.

Meen med en uppdelning av klasserna är det ju tillåtet för alla rymdmaterial i borsten i en MEDELTIDSklass och tidsautentiska i en
annan.
Alla kan vara med samtidigt !

- Tillochmed ett Medeltida "armborstreplikor" helt gjort i trolldeg och plast [xx(]

Jag ser med spänning och förväntan fram mot SAU´s årsmötes beslut.
Vidar Fuskbane

Inläggav Skarek » 15 augusti 2007, 08:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Vidar Fuskbane skrev</i>
- Tillochmed ett Medeltida "armborstreplikor" helt gjort i trolldeg och plast [xx(]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta väcker den kreativa hjärnan, HUR skulle man bygga ett "medeltida" armborst i trolldeg och plast? Det borde gå att lösa [:D].

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hmm, medeltid enligt reglerna för SM i medeltidsskytte spänner mellan 1100 till 1500-tal<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur hård är den nedre gränsen? Skulle man få ställa upp med en replika av en CHU-KO-NU (kinesiskt automatarmborst från vår tidräknings första århundraden)? Eller är det europeiska armborst som gäller?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>krakfot skrev</i>
Vad gäller tvåfjädrat så gjorde jag några tvåfjädrade pilar till mitt borst i nettres och provskjöt nu på eftermiddagen. Med min styrka på borsten ca 160 lbs gick det alldeles utmärkt att skjuta på 40m med samma träffsäkerhet som med trefjädrade. Så ni som vill göra medeltida korrekt, skaffa en båge runt 160-180 lbs (och träna lite).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Schyst. Intressant med fälttester. Vad har du för dimensioner på dina pilar och hur mycket väger de? Var ligger deras balanspunkt ungefär? Vad använder du för material i skaften?
Skarek

Inläggav krakfot » 15 augusti 2007, 17:45

Jag förstod väll att någon skulle be mig förklara så då får jag väl göra det. Främsta anledningen till att jag skjuter medeltida armborst är inte mitt medeltida intresse i övrigt. Jag tar inte bara fram armborsten på div medeltidsdagar och SCA-event utan det händer lika ofta att jag åker på armborsttävlingar med mitt borst utan medeltidskläder mm. För att hålla skyttet på topp tränar jag flera gånger i veckan för att förbättra skyttet. Medeltidsskyttet har sin charm i och med att det är instinktivt och beror mkt på dagsformen och "känslan" medans modernt Fieldskytte (jag har ett sådant armborst också) har en helt annan skjutteknik med snälltryck ungefär som ett luftgevär. Siktet i field gör att man bara väntar på att någon skall skjuta bort sig snarare än att någon skall lyckes skjuta bra. En bra dag kan jag slå alla, som i Sm-tävlingen innomhus i våras, medan en annan dag har jag inte känslan och hamnar på 6:e plats. Därför menar jag att medeltida armborstskytte är en modern sport (hade den varit medeltida skulle den inte hetat medeltida...)
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 16 augusti 2007, 11:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Vidar Fuskbane skrev</i>
- Tillochmed Medeltida "armborstreplikor" helt gjorda i trolldeg och plast [xx(]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta väcker den kreativa hjärnan, HUR skulle man bygga ett "medeltida" armborst i trolldeg och plast? Det borde gå att lösa [:D].

Skarek, då duraluminium, plastnöt, dacronsträng, pilar av modell från fel tidsålder, modern pilskåra i borstet samt glasfiber tydligtvis får användas i MEDELTIDA armborstskytte..........OM DET SER UT som ett medeltida armborst, d.v.s. dolt bakom läder eller lindning........., så är ju steget inte långt för den late eller den icke medeltidsintresserade att gjuta en replik i plast eller knåda lite armerad trolldeg till en användbar stock, som får vara med i SM i Medeltidsskytte.[:D]

(Jag hoppas SAU förstår ironi [;)])

Och Krakfot, ditt genuina intresse är beundransvärt och glädjande att läsa om, men jag undrar om inte "skaparglädjen" att bygga ett fungerande armborst av medeltida modell till relativt billig peng, har gått liite för långt.

Är det inte dax att kolla lite vad vi håller på med.
Är det inte dax att skilja på skyttarna en smula enligt mitt förslag.

Vi kan fortfarande stå på samma bana och tävla !

Annars kan det bli som i mitt fall, att jag ledsnar på att få stryk av skyttar som i mitt tycke, fuskar.[:(!]
Vidar Fuskbane

Inläggav grylen » 16 augusti 2007, 20:52

Hoppas ni kan reda ut vad som skall gälla grabbar! Som ni förstår så undrar man när man just skall börja bygga..
Finns det någon som kan ge mer direkt instruktion hur man bygger en tidsenlig 1300-tals armborst med korrekt båge så sällar jag mig helst till den skaran. I nuläget är jag annars tvungen att fejka bågen vilket bär mig kraftigt emot!! Dessutom skulle jag oavsett aldrig kunna sjunka så lågt att jag gör en skåra för en tredje fjäder..
Och då bor jag ändå på Gotland[;)]
grylen

Inläggav Vidar Fuskbane » 17 augusti 2007, 08:04

[quote I nuläget är jag annars tvungen att fejka bågen vilket bär mig kraftigt emot!! Dessutom skulle jag oavsett aldrig kunna sjunka så lågt att jag gör en skåra för en tredje fjäder..
Och då bor jag ändå på Gotland[;)]
[/quote]

Braa Grylen ! [:D][:D][:D]

Otroligt härligt att se att du ämnar bygga ett armborst av genuina material och utan fusk.
Fejkarna med plastarmborst kan ha sin egen fuskklass [:(!]

Välkommen till de tidsautentiskas skara som skjuter MEDELTIDA armborst !
Vidar Fuskbane

Inläggav grylen » 19 augusti 2007, 19:45

Tack för det glada välkomnandet, men det kanske är lite tidigt som sagt..
Om jag inte får tag i vettiga instruktioner om hur jag skall göra en korrekt båge så måste jag fuska eller hur?
Hur gärna jag än vill göra rätt så måste det vara lösbart funktionsmässigt, ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Sist jag höll på med liknande projekt så behövdes ryska störfiskar, bitar av utrotningshotad val och delar av utrotningshotad bergsget, samt en del vanlig stor tjur (ej hotad). Sedan dess har det löst sig på fiskfronten men inte annars vad jag vet.
Alltså, vart hittar jag, köper eller tigger mig till info om hur att göra en korrekt båge på ett lösbart sätt?
När väl detta är löst så kan det som då är "vi med korrekta armborst" föra ut den kunskapen och därmed helt säkert bli många fler utan problem.
grylen

Inläggav Vidar Fuskbane » 20 augusti 2007, 07:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>

Tack för det glada välkomnandet, men det kanske är lite tidigt som sagt..
Om jag inte får tag i vettiga instruktioner om hur jag skall göra en korrekt båge så måste jag fuska eller hur?
Alltså, vart hittar jag, köper eller tigger mig till info om hur att göra en korrekt båge på ett lösbart sätt?
När väl detta är löst så kan det som då är "vi med korrekta armborst" föra ut den kunskapen och därmed helt säkert bli många fler utan problem.

Klart vi hjälper dig innan du nödgas fuska, Grylen.

<b>Kontakta Smeden Torsten Almén i Eskilstuna på Tel. **************
Posta inte 3:e parts mobil-/hemtelefonnummer på forumet.</b> /Angus, moderator
Han smider stålbågar själv och har stor kunskap i hur man bygger tidsautentiska armborst med bågar av stål, trä och horn.
Han är medlem i Stockholms LåsbågeSällskap.

Att få ett tidsautentiskt armborst måste naturligtvis inte betyda att man använder verktyg från 1300-talet eller senor från en mammutpung, utan vi(jag) använder naturligtvis moderna verktyg såsom t.ex. stämjärn, rasp och borrmaskin för att det skall gå smidigt att bygga.

Men kokar(urk) och pressar horn, limmar senor, kokar eget lim (som luktar nästan lika illa som nykokt horn!) och smider själva gör vi.
-De materialen borde ju finnas i ett tidsautentiskt armborst.
-Som du själv nämnt så känns det inte rätt att blanda in plast, aluminium och glasfiber i ett medeltida armborst !

Hade vi levt under inkvisitionens härjningar och dom dykt upp, så hade vi säkert blivit brända på bål som häxkarlar [:)]

Lycka till med ditt bygge Grylen [:D]
Vidar Fuskbane

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen