[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Armborst

Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Micke D » 20 augusti 2007, 12:51

Grylen hur menar du med:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Sedan dess har det löst sig på fiskfronten men inte annars vad jag vet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Störlimmet har vad jag vet bara blivit dyrare med åren, även om jag hört att man odlar stör numera.

Dick's i Tyskland tar 242,76 Euro för 0,5 kilo störlim, och 51,41 Euro för 100gram.
Känns inte billigt![xx(]
Micke D

Inläggav grylen » 20 augusti 2007, 14:05

Men Micke, det finns ju dock[:D]
Innan de började odla stör så var det en fråga om att söka visa, åka till Ryssland, tjuvfiska jättestörar och ta simblåsan. Plötsligt så är summorna du nämner överkomligt i jämförelse eller hur? Konservatorer som förr kunde få lite av ryska kollegor fick en liten skvätt i botten på ett provrör. Såvitt jag förstår så är det rätt drygt om man är försiktig.
Vidar, klart jag skall ta kontakt med Totte och skaffa hjälp! Tack själv på förhand föresten.
Undrar om vi inte sågs för en kort tid sedan? Jag guidar på Kungsgården i Roma och pratade några snabba ord med någon som kan ha varit du.
grylen

Inläggav krakfot » 20 augusti 2007, 15:12

mig veteligen finns bara tre som byggt och skjutit med hornbåger i sverige i bodern tid, skulle vi hårddra det så pass skulle det inte bli mkt av tävlingar. Visst finns ju stålborsten men då är vi ju i senare tider och man kanske inte skall ställa upp på medeltidsveckan med ett stålborst med era argument (hur många stålborst fanns på Gotland 1288 eller 1361? Men visst finns drömmen i ens bakhuvud om att få ställa upp med en äkta hornbåge och nu börjar jag faktiskt få det som behövs för att göra en. Men sen kvarstår ju att se om den håller efter man laggt ner allt jobb på den....

Vad gäller fisklim mm. så är grundregeln att lim kokat på det material du skall lima är bäst skall du limma horn skall hornlim användas och senor senlim mm. Men eftersom det är laminat som skall göras måste man välja.

En bra sida för att få tag på benlim mm är http://www.museiservice.se/

Istället för utrotade bergsgetter kan man om man inte är allt för purjo använda buffelhorn fungerar alldeles utmärkt till ändamålet förutom att de var svåra att få tag i i norden på 1300-t. Men idag finns de på slöjddetaljer.

Senor är bara att gå till närmsta jägare och få ett par (antal) underben/armar och skära loss senorna och torka dem. Eller till närmsta slakteri. När de är torkade skall de hammras och alla sentrådar separeras för att sedan limmas på bågen.

I J. Alms bok finns som ni vet tvärsnitt på hur bågen är uppbyggd så det är bara att bygga, finns en ny tysk bok med många bilder också kan återkomma med ref på den.

Ett tipps för att inte få en för stark båge är att använda ett lager trä i bågen, detta gör också att bågen håller bättre har jag hört från en av de få som byggt hornbågar.

För övrigt tror jag inte på iden att konstruera ett borst i trolldeg men ser fram emot att bli överbevisad, jag har byggt ett fungerande i papper en gång även om genomslagskraften inte var så imponerande...
krakfot

Inläggav grylen » 20 augusti 2007, 15:29

Nu så Krakfot börjar detta bli riktigt konstruktivt. Kan vi få fram en instruktion hur man gör en dylik båge med material som går att få tag i så är vi snart hemma. Lite tveksam till buffelhorn men det är tidigt än så det kanske löser sig. Störlimmet skall ha den fördelen jämfört med annat period-lim att det tål att böjas utan att spricka. Vet inte hur abborlim som användes till lappbågar skulle fungera i jämförelse..
Den tyska boken du nämner skulle vara kul att veta mer om absolut!!
Så ni menar att man inte "måste" ha valbarder? Har för mig att det varit sådana i de beskrivningar jag läst, fast jag har ju inte läst alla.
grylen

Inläggav krakfot » 20 augusti 2007, 16:13

I valbarder är det ceratinet som man drar nytta av vilket är samma material som i hjorthjurens horn. Fördelen med valen är att man får ut större bitar. Från buffelhorn går det att få ut relativt stora bitar.
krakfot

Inläggav Micke D » 20 augusti 2007, 19:22

Grylen: Du behöver nog knappast vara tveksam för att använda buffelhorn i en hornbåge.
Frågan är i och för sig hur purjo du vill vara... Du får en sämre båge om du skulle använda dig av kohorn.
Annars så är det mest troligt att det är just stenbocken, Ibex, som är det som gäller för en hornbåge från tiden runt 1361.
Vanlig get skall tydligen ligga några snäpp under Ibex i kvalitet, men de hornen är ju å andra sidan sällan så värst raka så de kräver en hel del mer i jobb för att få till rätt form på.

Tyvärr är det så få hornbågar man har provat att "artbestämma" så vi vet knappt vad som finns inuti.

Krakfot skrev:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En bra sida för att få tag på benlim mm är http://www.museiservice.se/<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> <b>Här måste jag tyvärr höja ett varnande finger!</b> Personligen så skulle jag undvika <u>alla</u> typer av <u>flytande</u> hud- och fisklim då det gäller att bygga hornbåge av. Jag vet inget om detta märke som de säljer, men en amerikansk bågbyggare som bygger senförstärkta indianbågar har beskrivit att flytande hudlim kan vara ett alternativ om man är nybörjare, då det torkar mycket långsammare. Man har med andra ord mer tid på sig att få till senlagren att ligga där man vill innan limmet börjar torka. Torktiden gör ju tyvärr även att hela bågen tar mycket längre tid att bygga, då man måste se till att inte bygga in fukt i bågen. MEN det största problemet är att det suger tillbaka stora mängder av fukt så fort det får chansen.
Den amerikanske bågbyggaren åkte sen på någon form av uppvisning/tävling i den amerikanska södern där det var betydligt fuktigare än där han kom ifrån och bågen blev helt oduglig att skjuta med. Den fick sen ligga några dar vid AC aggregatet på hotellet, (ACn avfuktar), och fungerade sen hjälpligt men inte bra.

Sen kan man ju fråga sig om man vill använda sämre lim till en båge som kanske tar nått år eller så att bygga?

Torrt hud- och fisklim finns att köpa från Dick's Fine Tools i tyskland, senlim finns på åtminstone en färgaffär i Stockholm.
Micke D

Inläggav Micke D » 20 augusti 2007, 19:49

Glöm inte heller att hornbågar knappast var alenarådande runt 1361, träbågar av Idegran köptes in av stormakten Burgund fram till ungefär 1450.

Idegran är inte heller det lättaste att få tag i, men det går.
Micke D

Inläggav krakfot » 20 augusti 2007, 20:08

Tyska boken är Die hornbogenarmbrust - Geschichte und technik av Holger Richer isbn: 3-938921-02-01
krakfot

Inläggav grylen » 20 augusti 2007, 20:53

Micke, är du säker på träbågarna till Burgund? Inte så att jag misstror dig alls men det är alltid bra att kunna både hänvisa och lära sig mer från källan.
Då skulle det kanske inte visa sig fel med en kraftig idegransbåge, möjligen med senförstärkning? Detta börjar arta sig riktigt bra! En sådan senförstärkt båge med någon typ av beklädnad skulle kunna revolutionera medeltidsarmborsten av idag[8D]
Här på Gotland gör jag ibland idegranslångbågar. Markägare blir bara glada om man vill ta idegran. Jag har frågat skogsvårdsstyrelsen om fridlysta granar och de pekade ut de två bestånd av lysta granar som fanns på ön. Så detta är märkligt nog inget problem här. Jag vet att det är svårt annars. Jag träffade Harm Paulsen i Tyskland och han hade ett helsike att få tag i idegran, utbrett problem alltså, men inte här..
Krakfot. jag börjar såklart ändå söka boken för att lära mig mer!
grylen

Inläggav Micke D » 20 augusti 2007, 21:39

Europeiska Armborst, Josef Alm:
”I de Burgundiska militärräkenskaperna upptagas armborst med idegransbågar ännu 1433, 1437 och 1442. Mellan åren 1437 och 1448 inköptes 37 armborst med bågar av idegran”.(Rathgen, B. Das Geschütz im Mittelalter. Berlin 1928.)

Tyvärr så är det inte någon större mängd, men de köptes ju dock in fram till minst 1448.
Mellan samma år så köptes 1000 armborst med stålbågar.

Vi bör ju även tänka på att Sverige även då låg i Europas utkant, så jag gissar på att idegransbågarna var vanliga här även ganska sent under 1400-talet.
Stålbågarna verkar ha dykt upp i lite större skala här i Sverige först i och med Gustav Vasa.

Holger Richters bok är EN BIBEL när det gäller hornbågar så den är ett måste.
Kan köpas från http://www.amazon.de/
Micke D

Inläggav Micke D » 20 augusti 2007, 22:09

Hittade ett par bättre stycken från Alm:
”I 1300-talets Tyskland synas armborstbågar av trä och av horn ha varit lika vanliga. Enligt de för de kejserliga jaktreservaten gällande förordningarna från 1300-talet, så t.ex. från 1382, skulle vederbörande ärftlige jägmästare vid besök av kejsaren till denne överlämna ett armborst med idegransbåge, stock av lönn, elfenbensnöt och sträng av silke.” (Landau, G. Beiträge zur Geschichte der Jagd und der Falknerei in Deutschland. Kassel 1849.)

”Från Ragnit sändes 1396 till Tyska ordens högmästare 7000 bågämnen av idegran(ywen bogenholcz).” (Rathgen, B. Das Geschütz im Mittelalter. Berlin 1928.)

”I en (burgundisk) förteckning av 1362 upptages 189 lätta och tunga armborst med hornbågar och 382 lätta armborst med träbågar.” (Rathgen, B. Das Geschütz im Mittelalter. Berlin 1928.)

Så har du tillgång till idegran så är det definitivt inte fel att testa att bygga en träbåge.
Väljer man att bygga den efter de mått som finns om träbågen på Lillöhusarmborstet i Alms bok, så borde den ha en möjlighet att fungera rätt bra också.
Micke D

Inläggav grylen » 20 augusti 2007, 22:52

Kanon Micke och stort tack[:p]
Lillöhus kanske är en väl simpel modell då den har det gamla låset och alltså inget nöt. Men just grejen som du nu lärt mig här att träbågar inte alls var ovanliga. Det gör ju att man kan tillverka en vettig armborst med nöt och en mer raffinerad träbåge än Lillöhus. Det bör ju kunna betraktas som korrekt om än inte enligt en speciell förlaga. Väldigt mycket bättre än fejk helt och hållet i bågen. Som tur var så har jag även idegran som legat lagrat i något decennium nu. Gäller bara att hitta tid..
Skall slipa färdigt vikingasvärdet, tillera en stenåldersbåge, vara familjefar och ja. Men nu finns öppningen till att börja åtminstone[8D]
Jo, en länk om Lillöhusborsten (varför heter det borst?. Kolla sidan 21. http://www.vattenriket.kristianstad.se/ ... Christ.pdf
grylen

Inläggav Micke D » 21 augusti 2007, 06:17

Det var just det jag tänkte, armborstet är troligtvis äldre, har för mig på lösa grunder att ca 1180 nämns i pdf-en du länkar till, men bågmåtten kan ju användas.

Senförstärkning på en Idegransbåge är däremot inget som finns belagt i från Europa vad jag vet.
Micke D

Inläggav Vidar Fuskbane » 21 augusti 2007, 08:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by krakfot</i>

mig veteligen finns bara tre som byggt och skjutit med hornbåger i sverige i bodern tid, skulle vi hårddra det så pass skulle det inte bli mkt av tävlingar. Visst finns ju stålborsten men då är vi ju i senare tider och man kanske inte skall ställa upp på medeltidsveckan med ett stålborst med era argument (hur många stålborst fanns på Gotland 1288 eller 1361?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[?][?][?]

- Jamen Krakfot, enligt era egna regler på Gutars skyttar hemsida i paragraf 2 för SM i medeltidsskytte, under just medeltidsveckan på Gotland, så skall armborsten vara enligt modell från tidsperioden 1100-1500-talet för att få deltaga.
Då stålborsten dök upp på 1400-talet ser jag ju inga problem att ett stålborst får vara med.

Eller har jag missat något ?

I övrigt är det ju en strålande konstruktiv diskussion som pågår.
Ös på bara !

En fråga i mängden; är en armborststock i furu för mjuk ?
Funderar på att bygga ett lättare borst till min tjej.
Hon tycker mitt med stock av ek är för tungt.

/Vidar

P.S. Hur lägger man in en bild i detta forum? Har en del bilder att delge ang armborsttillverkning
Vidar Fuskbane

Inläggav Micke D » 21 augusti 2007, 08:46

Vidar skrev:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En fråga i mängden; är en armborststock i furu för mjuk ?
Funderar på att bygga ett lättare borst till min tjej.
Hon tycker mitt med stock av ek är för tungt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Furu är nog väl mjukt, välj lövträ!
En fin bit björk kan bli väldigt snygg med rätt oljning.
Annars så tycker jag att päron är något av det snyggare.
Undvik flammiga träslag, det verkar vara en gevärsgrej, har nog inte sett ett enda armborst med nån typ av trämönster egentligen.

Du behöver ju inte bygga stocken så grov som de flesta har på Gotland heller. Smäckert skall det vara!!!
Micke D

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen