Grylen: Du behöver nog knappast vara tveksam för att använda buffelhorn i en hornbåge.
Frågan är i och för sig hur purjo du vill vara... Du får en sämre båge om du skulle använda dig av kohorn.
Annars så är det mest troligt att det är just stenbocken, Ibex, som är det som gäller för en hornbåge från tiden runt 1361.
Vanlig get skall tydligen ligga några snäpp under Ibex i kvalitet, men de hornen är ju å andra sidan sällan så värst raka så de kräver en hel del mer i jobb för att få till rätt form på.
Tyvärr är det så få hornbågar man har provat att "artbestämma" så vi vet knappt vad som finns inuti.
Krakfot skrev:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En bra sida för att få tag på benlim mm är
http://www.museiservice.se/<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> <b>Här måste jag tyvärr höja ett varnande finger!</b> Personligen så skulle jag undvika <u>alla</u> typer av <u>flytande</u> hud- och fisklim då det gäller att bygga hornbåge av. Jag vet inget om detta märke som de säljer, men en amerikansk bågbyggare som bygger senförstärkta indianbågar har beskrivit att flytande hudlim kan vara ett alternativ om man är nybörjare, då det torkar mycket långsammare. Man har med andra ord mer tid på sig att få till senlagren att ligga där man vill innan limmet börjar torka. Torktiden gör ju tyvärr även att hela bågen tar mycket längre tid att bygga, då man måste se till att inte bygga in fukt i bågen. MEN det största problemet är att det suger tillbaka stora mängder av fukt så fort det får chansen.
Den amerikanske bågbyggaren åkte sen på någon form av uppvisning/tävling i den amerikanska södern där det var betydligt fuktigare än där han kom ifrån och bågen blev helt oduglig att skjuta med. Den fick sen ligga några dar vid AC aggregatet på hotellet, (ACn avfuktar), och fungerade sen hjälpligt men inte bra.
Sen kan man ju fråga sig om man vill använda sämre lim till en båge som kanske tar nått år eller så att bygga?
Torrt hud- och fisklim finns att köpa från Dick's Fine Tools i tyskland, senlim finns på åtminstone en färgaffär i Stockholm.