Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav krakfot » 21 augusti 2007, 13:27

Hudlimet och benlimet från museieservice är torra lim och fisklimet flytande om jag förstått det rätt, har i ock för sig aldrig provat dessa lim men bara hört gott om dem.

självklart finns träbågar till långt fram i tiden och förstärker man dem med senor får hyfsat hållbara bågar. (men det är väl en fråga att besvara om de skulle klara många tävlingar á 180 pilar som vi skjuter på swedish open eller innomhus SM).

Mitt inlägg ang. stålbågar var endast att om man vill vara HK purjo så vill man väl inte ställa upp med ett sent 1400-talsarmborst när det skall föreställa 1361 eller 1288. Men givetvis är det tillåtet liksom täkta glasfiberbågar.

Vad gäller FURU skulle även jag föredra ett lövträ, Jag har björk och det har funkat bra även om jag tycker det är lite ljust. Annars kan du ju sätta på en glasfiberbåge så får du ner vikten... ;)
krakfot

Inläggav grylen » 21 augusti 2007, 17:36

Jag har provat både hudlim och benlim och funnit dom för hårda. Nu gjorde jag bara tunna kakor av mängder olika lim men fann att de var stenhårda och värmekänsliga. Troligen även fuktkänsliga men det kommer man väl aldrig helt ifrån. Mina kakor smälte helt enkelt på ett vanligt elementet. Kronlim, pärllim, i kakor, små kuber och granulat, inget har fungerat på teststadiet. Möjligt att man inte kan testa på det sätt jag gjorde dock. Dock fanns många av dessa lim för + kaseinlim, men det var tydligen störlim som användes och det fanns nog skäl till detta. Husbloss hette det väl för övrigt, efter stören (Husa). Ännu har jag dock inte testat abborrlim, skinnen ligger kvar i källaren någonstans..
grylen

Inläggav Micke D » 22 augusti 2007, 13:40

Tänk på att limmet inte "bygger" något. Det skall tydligen inte fungera något vidare att limma igen några glipor med det, så det blir rätt så tunna lager. Och med så tunna limlager så blir det nog inte så hårt.
En hornbåge var nog stenhård i och för sig.

Jag skall kolla igenom Holger Richters bok igen och se om jag hittar något mera om limmer.
Det enda som jag hittat är att en hornbåge på ett Schweiziskt armborst var byggt av horn från ko och någon typ av hudlim, troligtvis från ko det med.

Vad jag vet så finns inget historiskt belägg om att man använde Störlim till armborst, men det brukar ju räknas som det bästa animaliska limmet.
Micke D

Inläggav grylen » 22 augusti 2007, 22:00

Kohorn har jag liggande i plattor men det känns svårt att få dit dom klokt för att de är ju lite korta. Man skulle ju kunna såga ribbor, limma omlott som parkett och pressa dit idegran bak och fram. Lite senor frampå så borde man vara framme liksom. Nu kanske det blir i häftigaste laget att spänna för hand och om det inte finns belägg för senförstärkta så..
Nu har vi plötsligt ett omvänt problem; alla material vi talar om är plötsligt helt medeltid men grunden för konstruktion saknas istället?! Jag var trött i huvudet redan innan efter att ha guidat en tysk jomsviking runt södra Gotland hela dagen..
Angående lim så får jag väl fundera på att ta upp mitt gamla lim och testa med trästrippar och tunn limfog.
grylen

Inläggav Vidar Fuskbane » 23 augusti 2007, 07:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by krakfot</i>

självklart finns träbågar till långt fram i tiden och förstärker man dem med senor får hyfsat hållbara bågar. (men det är väl en fråga att besvara om de skulle klara många tävlingar á 180 pilar som vi skjuter på swedish open eller innomhus SM).

Mitt inlägg ang. stålbågar var endast att om man vill vara HK purjo så vill man väl inte ställa upp med ett sent 1400-talsarmborst när det skall föreställa 1361 eller 1288. Men givetvis är det tillåtet liksom täkta glasfiberbågar.

Vad gäller FURU skulle även jag föredra ett lövträ, Jag har björk och det har funkat bra även om jag tycker det är lite ljust. Annars kan du ju sätta på en glasfiberbåge så får du ner vikten... ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Krakfot, jag har svårt att förstå dina argument [?]:
Skall man vara med i inomhusSM med 180 pilar så bygger man väl inte ett tidsautentiskt medeltidsarmborst utan riktmedel ?
- Det är ju därför medeltidsklassen bildats, där man skjuter betydligt färre pilar, och där ett horn, stål eller träarmborst SKALL vara i tävlingssammanhang!??
På inomhusSM använder man ju ett modernt fieldarmborst bestående av moderna materiel !

Ang. ditt inlägg om att vara HK Purjo om man kommer med ett stålbågat 1400-talsarmborst så står det ju ordagrant i SMreglerna att borsten SKALL vara av modell från, jag repeterar, <b>1100 - 1500-tal</b>.
OM jag kommer och deltar i SM i medeltidsskytte med min autentiskt byggda <b>1400</b>-talsreplika så tänker då jag inte känna mig som HK Purjo.

De som däremot deltar i SM i medeltidsskytte med <b>glasfiberbåge</b> [xx(][xx(] kan gärna gå runt och skämmas och titulera sig HK Purjo för mej [:(!]!

Jag anser att det är av SAU sanktionerat fusk och en klockren skandal !!

Glädjande nog har jag fått tag i en meterbit rosenträ till min flickväns armborststock.
Vad kan passa bättre till denna väna tös [;)]

//Vidar

Och jag nedlåter mej inte att använda modern glasfiberbåge i mitt 1400-talsborst för att minska på vikten.
- Då lyfter jag hellre 50 kilos mjödfat tills jag blivit karlakarl nog för mitt stålbågade borst [:D][:D]
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 23 augusti 2007, 17:27

Åter igen så finns flera tävlingsformer i medeltid varav utmohus SM avgörs med 18 pilar plus finalskjutningar. Innomhus SM som är saktinerat av RF är 90 pilar på 18m. Jag tycker dock att glasfiberdiskussionen är överdriven av flera anledningar, dels tror jag inte att den förbättrar skyttet eftersom de glasfiberbågar finns att tillgå är optimala på ett medeltida borst. Dels kommer det ta död på sporten, dels kommer det vara omöjligt att avgöra huruvida det är inblandning av moderna material i bågen för vi kan ju inte "öppna och se". Däremot har jag större förståelse för tvåfjädrat eftersom detta är an synlig modifikation, men som sagt för dem som vill vara korekta kan skaffa sig en starkare båge och ändå ha chans på guld. (Det är ju inte bara bågen som räknas det måste till en hel del träning).

Känner ni till att det kommer vara 3D VM i lemmhult i slutet på månaden? där är avstånden max 25m så trefjädrade har ingen fördel överhuvud taget. Så det är bara och träna och anmäla er...(troligtvis kommer det bara att räknas som SM för jag tror inte att det kommer tillräkligt många nationer till medeltidsklassen).
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 24 augusti 2007, 08:29

Om jag blir betraktad som HK Purjo av SAUs ordförande´ "Krakfot" när jag använder mitt stålbågade armborst, så bojkottar jag givetvis alla medeltidstävlingar i SAU´s regi och ställer min plats till förfogande för dem som har segerchans i MEDELTIDSklassen med avancerade och tidsinkorrekta plastarmborst [}:)][}:)].

Tävla på helt olika villkor gör jag inte och att nedlåta sig till att i MEDELTIDSskytte använda glasfiber, dacron, kolfiber, rymdlim och annat som NATURLIGTVIS inte skall få användas i denna enligt namnet starkt förpliktande tävlingsklass, gör jag ju förstås inte heller.

Även om det är otroligt roligt att skjuta så borde det väl finnas NÅGON stolthet kvar, eller är det allenarådande att alla "fuskare" med rymdpistoler[;)] skall få vara med i medeltidsklassen.

Skandal !

Hälsningar Hans Kunglighet Purjo

P.S. Nu orkar jag inte tjöta om detta mer utan har ventilerat mina åsikter och hoppas på bättring.

Vet inte om jag vågar engagera mig och i hopp om att kunna påverka/förändra, komma på SAU´s nästa årsmöte?

- Risken är väl att man sitter på mötet med "Purjomössan" på huvudet.[:D]
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 24 augusti 2007, 09:30

jag ber om förlåtelse om jag trampade någon på foten, jag tycker det är beundransvärt att folk orkar vara "hk purjo" och jag är det ibland också i och med att jag bara går omkring i handsydda medeltidskläder t.ex. Så jag trackar inte ner på någon för att de vill vara så korrekt som möjligt för det skall uppmuntras och lyftas fram. Det jag vänder mig emot är att detta ofta medför en åsikt att alla andra skall följa i samma spår och att inget annat är gott nog, och detta tycker jag är farligt eftersom det tenderar att skrämma iväg folk. Jag tycker det är bätter att vara lite förlåtande så att man får in folk i skyttet och att de senare kan förbättra sig. Nästa armborst jag kommer bygga kommer vara mer purjo än mitt förra men om kravet hade varit hornbåge från början hade jag nog aldrig börjat.

Så istället för att klanka ner på alla andra så hjälp dem att bli bättre jag tror nog en sådan här diskussion kommer att medföra att vi kommer se fler tvåfjädrade pilar i framtiden.
krakfot

Inläggav Vidar Fuskbane » 24 augusti 2007, 11:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by krakfot</i>

jag ber om förlåtelse om jag trampade någon på foten, jag tycker det är beundransvärt att folk orkar vara "hk purjo" och jag är det ibland också i och med att jag bara går omkring i handsydda medeltidskläder t.ex. Så jag trackar inte ner på någon för att de vill vara så korrekt som möjligt för det skall uppmuntras och lyftas fram. Det jag vänder mig emot är att detta ofta medför en åsikt att alla andra skall följa i samma spår och att inget annat är gott nog, och detta tycker jag är farligt eftersom det tenderar att skrämma iväg folk. Jag tycker det är bätter att vara lite förlåtande så att man får in folk i skyttet och att de senare kan förbättra sig. Nästa armborst jag kommer bygga kommer vara mer purjo än mitt förra men om kravet hade varit hornbåge från början hade jag nog aldrig börjat.

Så istället för att klanka ner på alla andra så hjälp dem att bli bättre jag tror nog en sådan här diskussion kommer att medföra att vi kommer se fler tvåfjädrade pilar i framtiden.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Klart vi skall lyfta fram alla som vill vara med och skjuta armborst.
- Det är ju det roligaste som finns att göra med byxorna på [;)]

Men måste alla blandas i samma klass som någon soptunna ?

Tänk en veteranbilsrallytävling där man enbart får ha med orginalbilar som är från låt säga 1940-1960.
Skulle du då få vara med i en bil från 1955, modifierad med raketmotor, etanoldrift eller turboladdning ?

Där måste ju motorsportförbundet styra upp med regler vilka korrigerar tillbaks till hur det var tänkt.

Här har Ni på SAU en viktig uppgift att se till att klassen medeltidsskytte verkligen ÄR en klass för medeltidsskytte och inte en allmän slaskklass för hemmabyggare helt utan respekt för medeltida material och utan medeltidsintresse !!

Ska det vara så svårt att dela upp resultaten i två klasser enligt mina tidigare förslag ? Vi kan ha trevligt och skjuta samtidigt på skjutvallen ! Glasfiber, dacron....ALLA kan vara med och INGEN blir bortskrämd. Och vi tävlar på hyfsat lika villkor !!
Comprende ?
(Jag upprepar mina förslag därför att jag inte får några konkreta svar på förslagen, utan mest svamliga utsvävningar om sporten i stort.)

Och att alla andra skall följa min åsikt som allenarådande är inte korrekt. Jag vet bara att många andra delar mina åsikter.
Jag såsom medeltidsskytt känner mej främmande (HK Purjo) idag i denna klass.

Risken annars om ingen lyssnar från SAU, är att vi medeltidsskyttar som vill skjuta autentiskt medeltidsskytte, istället blir bortskrämda från SAU och bildar en egen organisation.
- Och det är ju inte optimalt då vi medeltidsarmborstskyttar ju inte är så många.
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 24 augusti 2007, 11:59

jag ser inget problem i att i framtidan ha två klasser eller fler för den delen. Men det blir lite fjutigt att ha en klass med en eller två deltagare (fler är ni inte som kommer till tävling och läger) detta kanske beror på regelverket men jag ser det som problematiskt att starta en kalss där vi riskerar att inte få tillräckligt många skyttar. Men för att tillmötesgå er har jag till och börja med föreslagit för styrelsen att det skall in en skrivning i regelverket för medeltida skyttet att det skall uppmärksammas vem som är den bästa skytten som inte har moderna material eller anpassningar i båge, pil, stock och sträng. Alla i styrelsen har inte svarat på detta men det verkar som att detta kommer gå igenom, men jag återkommer i frågan.
krakfot

Inläggav Micke D » 24 augusti 2007, 12:53

Jag håller med ordförande Krakfot att vi bör bli några stycken innan vi kan hojta om en klass för riktiga armborst.

Vi bör däremot alla i armborstsvängen, jobba för att det blir fler som skjuter ”o-syntetiskt”, (jag gör det ju inte själv ännu), jag hoppas att jag skall vara ”o-syntetisk” till sommaren 2008.

Men jag tycker det är bra att det finns tankar på en egen klass i framtiden.
Tyvärr så tror jag, även om det nog svider lite grann, att Vidar får finna sig i att det kan ta ett par år innan vi har nått dit.

Tyvärr så är det ju samma sak med ”långbåge-skyttet” under medeltidsveckan, det mesta är glasfiber, och av ungefär samma anledning skulle jag tro, det är enklare att bara köpa sig en båge trots att den inte är det minsta historisk.

En liten fråga som poppar upp:
Hur många startande tycker ni att vi bör vara för att kunna köra en egen klass tycker ni?
Finns det några regler för det?

Vi skulle ju kunna träffas och se hur många vi blir till Medeltidsveckan 2008, eller vad säger ni?
Jag bistår gärna med kunskap så länge folk vill nyttja den!
Micke D

Inläggav Vidar Fuskbane » 24 augusti 2007, 12:59

Tack för responsen Krakfot.

Jag ser fram mot dessa anpassningar och kommer att mer aktivt delta i både tävlingar och läger om det du skrev om "uppmärksammas", blir en realitet i regelverket.
Spännande att se hur det kommande regelverket för medeltidsskytte kommer att se ut förresten.

Nä, nu skall jag iväg och skjuta långbåge och imorgon skall jag fila på tjejens armborststock i rosenträ.

Ha en bra helg
//Vidar
Vidar Fuskbane

Inläggav Vidar Fuskbane » 27 augusti 2007, 10:35

Visst är jag med på en "osyntetisk-träff" där vi armborstskyttar med strävan mot autenticitet träffas. Jättekul och säkert givande att jämföra och provskjuta olika armborst.

Men funderingarna på tävlande det lägger jag ner då rättvisa i reglerna saknas.
Visst är det skoj att dyka upp med sitt autentiska armborst, men att komma sist i tävlingar mot "plastpistoler", det gör jag inte igen.
- Kom inte med klyschan att "övning ger färdighet" och dyligt, för efter provskjutningar har jag konstaterat stora skillnader i precision mellan "platspistoler" och tidsautentiska medeltidsarmborst.
Speciellt på 40 m.

Så jag fortsätter att bygga istället och i min ensamhet skoj-skjuta på den gamla nedlagda skjutbanan......i väntan på en rättvis armborstklass.

Och att långbågeskyttarna FÅR ställa upp och tävla med glasfiber(!)bågar är ju lika skandalartat det[:(!][:(!].
Hade detta styrts upp tidigt med tydliga regler från centralt tävlingshåll beträffande materielval, så hade detta inte inträffat.
- Deltagarna hade inte köpt en glasfiberbåge för att ta med till Gotland om detta i reglerna inte tillåtits från början, utan förstås valt en autentisk pilbåge !

Ska vi komma i plastkläder med "medeavel-look" och på en robothäst i plast härnäst till medeltidsveckan på Gotland ??
..........ÄR DET VERKLIGEN OKEJ ??

O hur f-n kan man ha mage att ställa upp med plastgrejor på ett medeltidsevent ? [xx(]
O vara stolt segrare i medeltidstävlingar med ett vapen bestående av dacron, glasfiberplast och/eller aluminium (illa dolt bakom en läderbit!!)
Jag fattar inte det ! Skäms man inte ?
Lajv kan jag förstå, men inte annars !

Arrangörerna av medeltidsarrangemang MÅSTE ta ett större ansvar att styra upp.
Annars urartar detta till en soppa av jippokaraktär.
Medeltidskänslan och autenticiteten måste vi vara rädd om !!!!
Skapa därför tydliga regler om detta från början!
-Plast får inte vara med.
-Digitalklockan ska inte vara på! Moderna materiel ska inte finnas innanför grindarna till medeltidseventen.
Där ska medeltidskänslan vara stor och där ska inte mobiltelefonerna högljutt ringa !

Är det bara jag som mår illa av "plastinvasionen" bland oss medeltidsintresserade entusiaster ?
Är det bara jag som vill bromsa eländet ?

Mvh En något förbittrad Vidar, som i vanliga fall är en glad skit [;)]
Vidar Fuskbane

Inläggav krakfot » 27 augusti 2007, 21:19

man kan undra om glasfiber nu är så bra och träning inte ger resultat hur kommer det sig då att det är två helträbågar som särskjuter om förstapris i långbågetävlingen under MTV? Men nog tjatat om detta för det verkar inte som vi kommer vidare och att vi bara sitter och spekulerar och försöker resonera logiskt. Låt oss testa våra hypoteser och mötas man mot man Vidar. Vi skjuter en tävling på 20, 30 och 40m jag skjuter med ditt borst så får du skjuta med mitt så ser vi vem som vinner? Ställer du upp?
krakfot

Inläggav grylen » 27 augusti 2007, 23:35

Själv har jag gjort mig lite svår här på Gotland med att gå och gnälla på just glasfiberlångbågar. Jag brukar (nästan) skämtsamt säga att de varken är långbågar eller ens europeiska. De är representanter för att de amerikanska bågarnas utveckling är kvar där vi var för ca 8000 år sedan. Nordamerikanska plattbågar med glasfiber är vad de är! De kanske kallas långbåge av en amerikan i hemlandet men här är det inte en långbåge och därmed basta. Lika lite som att jag kan ta med en Volvo till USA och kalla den för en typisk amerikansk bil. Jag förstår att detta svider då glasfiber är lättillgängligt. Mycket värre att hugga skog och lagra i många år, speciellt om träden är fridlysta. Man får väl ha en entusiastklass som får stöd nog att ses som "gräddan". Att man inte blir ansedd som kuff utan som något att eftersträva.
När jag visat mina bågar för folk med amerikanska plastplattbågar så är de vanligaste reaktionerna två: Är det så de såg ut! Och, en sådan måste jag göra en dag! Ingen har tyckt att det är svårt att skjuta med den eller något negativt. Verkar kanske helt OT men detta berör ju naturligtvis hela armborstgrejen direkt. Hur skall vi tänka och hur går vi vidare nu när det gått snett? Man kan ju inte exkludera tidsenlighet i något som skall kallas medeltida..
grylen

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen