<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by krakfot</i>
självklart finns träbågar till långt fram i tiden och förstärker man dem med senor får hyfsat hållbara bågar. (men det är väl en fråga att besvara om de skulle klara många tävlingar á 180 pilar som vi skjuter på swedish open eller innomhus SM).
Mitt inlägg ang. stålbågar var endast att om man vill vara HK purjo så vill man väl inte ställa upp med ett sent 1400-talsarmborst när det skall föreställa 1361 eller 1288. Men givetvis är det tillåtet liksom täkta glasfiberbågar.
Vad gäller FURU skulle även jag föredra ett lövträ, Jag har björk och det har funkat bra även om jag tycker det är lite ljust. Annars kan du ju sätta på en glasfiberbåge så får du ner vikten...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Krakfot, jag har svårt att förstå dina argument [?]:
Skall man vara med i inomhusSM med 180 pilar så bygger man väl inte ett tidsautentiskt medeltidsarmborst utan riktmedel ?
- Det är ju därför medeltidsklassen bildats, där man skjuter betydligt färre pilar, och där ett horn, stål eller träarmborst SKALL vara i tävlingssammanhang!??
På inomhusSM använder man ju ett modernt fieldarmborst bestående av moderna materiel !
Ang. ditt inlägg om att vara HK Purjo om man kommer med ett stålbågat 1400-talsarmborst så står det ju ordagrant i SMreglerna att borsten SKALL vara av modell från, jag repeterar, <b>1100 - 1500-tal</b>.
OM jag kommer och deltar i SM i medeltidsskytte med min autentiskt byggda <b>1400</b>-talsreplika så tänker då jag inte känna mig som HK Purjo.
De som däremot deltar i SM i medeltidsskytte med <b>glasfiberbåge</b> [xx(][xx(] kan gärna gå runt och skämmas och titulera sig HK Purjo för mej [:(!]!
Jag anser att det är av SAU sanktionerat fusk och en klockren skandal !!
Glädjande nog har jag fått tag i en meterbit rosenträ till min flickväns armborststock.
Vad kan passa bättre till denna väna tös [;)]
//Vidar
Och jag nedlåter mej inte att använda modern glasfiberbåge i mitt 1400-talsborst för att minska på vikten.
- Då lyfter jag hellre 50 kilos mjödfat tills jag blivit karlakarl nog för mitt stålbågade borst [:D][:D]