[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - "Min båge skjuter..."

"Min båge skjuter..."

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

"Min båge skjuter..."

Inläggav Djingis Khan » 20 maj 2004, 12:01

Alltför ofta ser jag folk skriva på diverse ställen om deras bågars minst sagt fantastiska prestationer. "Min långbåge som jag gjort själv genomborrar lätt en tre tums stålplåt på 600 meters avstånd", "Min båge skjuter igenom en tjock ekstam" osv osv.

En del "historiska" uppgifter som man hittar är inte mer pålitliga: Det kan låta i den här svängen:
"Jag läste om hundra engelska långbågsskyttar som i en salva mejade ner tusen franska riddare innan de ens hade hunnit se sina motståndare", "En beriden mongolisk bågskytt som sköt bakåt i sadeln genomborrade tre förföljande riddare med samma pil på 400 meters avstånd blabla" etc...

Så kan ni här på historiska världar som har erfarenhet av traditionellt bågskytte berätta om era erfarenheter? Jag skulle behöva få en motvikt mot all osanning som folk slänger ur sig. Jag har själv en ungersk kompositbåge tillverkad av Csába Grözer som nätt och jämt naglar sig fast i en vanlig piltavla på ca 150 stegs avstånd, men mer erfarenhet än så har jag inte

/Mikael
Djingis Khan

Inläggav Angus Maciomhair » 21 maj 2004, 09:26

Den enda tumregel jag sett är från TBB, volym 1 tror jag, där en flatbåge anses kunna skjuta 100+dragstyrkan i yards om jag inte minns alldeles galet. Jag har aldrig testat själv pga utrymmesbrist och vad som kan tänkas gälla för ELB eller div asiatiska bågar har jag ingen aning om.

Till sist beror det även en del på skytten och tekniken i avsläppet.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 25 maj 2004, 07:18

Långbåge (rotting)20# 71 meter
Långbåge (alm)kort draglängd)40# 110 meter
Mongolbåge (glasfiber)43# 144 meter
Flatbåge (Black locust, Robinia psudoacacia) 47# 151 meter

Alla pilar var normala ej flight-pilar med tavelspetsar.

56# Mongolbåge i glasfiber + pilar med tavelspetsar
Bivaxärdat läder 4 mm, rakt igenom
Fjäderstålsringbrynja + halmtavla + ytterligare ett lager ringbrynja, rakt igenom men fatnade efter att ha penetrerat andra brynjan.
2mm välvd plåt, djupa märken men ingen penetration.

www.primitiv.nu finns ett citat av Saxton Pope som beskriver hur en bodkin spets skjuter igenom nitad ringbrynja + trälår + nitad ringbrynja bågen är en 71# flatbåge i idegran.

DE här testerna borde ge dig en uppfattning, så fort jag är klar med min ELB i idegran som blir en kopia av en Mary Rose båge, då får du mer fakta, om mongolbågarna kan man säga att de hade sällan styrkor över 60# annat än speciella styrketestbågar od, läs mer på www.atarn.org
Fundin

Inläggav UrsusRex » 25 maj 2004, 07:43

@ Fundin
Hur sköt du då du mätte avstånd? Vilken vinkel?

Jag tycker avstånden låter korta?

Nu är det länge sedan jag var ute med min båge men jag skjuter gott över 100 meter (ca 120-130 meter) med min 23# ELB. Ask- Hickory- Idegran(ej aktiv idegran). Bågen är ett beställningsjobb från Storbrittanien som sedan kortats ner då den var för lång och jag fick den till bra pris. Jag är kanonnöjd med den och har använt den vid reenactment, live och liknande. Är min båge exeptionellt bra eller? Jag sköt i ca 15-20 graders uppåtvinkel. Det är som jag alltid sagt, egentligen så är det inte dragstyrkan som borde bestämma om man får använda bågen inom SCA och liknande. Men vad skulle man använda istället?

När jag tänker på det så sköt min gamla 45# relativt kort kanske 150 meter. Var den sämmre lämpad för SCA? 49% skillnad i dragstyrka 20% skillnad i avståndsresultat i runda slängar mellan 45# bågen och 23#;aren. Skitsamma! Minnuvarande båga är så Vacker så jag är nöjd med "nedbytet" av dragstyrka för att få använda den i tex SCA.

Sett 90# idegran ELB skjuta 150 meter i motvind (inga stormar nu alltså men motvind) Samma båge sköt igenom ett lager nitad brynja, tjockt vaderat linnetyg samt trängde in ca 5-10 cm i bröstet på ett griskadaver avstånd; ca 40-50 meter. Bodkinspets.

Mot 1,5 millimeter varmvalsad stålplåt ca 5 meters avstånd gick pilen igenom minst 20 cm med Bodkinspets.

En sådan båge är min dröm - en 90-100plus# Idegransbåge....mest en onödig lyxpryl som jag för närvarande inte ens skulle orka spänna är jag rädd. Men en "riktig" medeltida stridsbåge.

Mvh
Björn
UrsusRex

Inläggav Fundin » 25 maj 2004, 11:08

Jag skjöt i lite olika vinkel och kollade hur långt pilarna gick. Jag skjöt på ett nittimetersfält och in på ett annat nittimetersfält, så jag stegade första nittimetrarna och fortsatte med nästa och räknade bara om.

Skillnaden ligger dels i hur snabb bågen är, samt hur tunga pilar man har. Jag skjöt med relativt tunga pilar som jag köpte billigt i ungern, sedan påverkar fjädrarnas utformning mycket. Jag använder ganska stora och skruvade fjädrar.

Jag tror inte man kommer upp så mycket i längd med tyngre båge om man inte kan bygga den betydligt snabbare, däremot klarar en tyngre båge tyngre pilar = högre anslagsenergi.

Nu var det väl en mycket lätt motvind när vi skjöt, men att en båge på 50# eller mindre inte skjuter över 200 meter i normala förhållanden verkar vara ett sunt antagande.

En dubbelt så tung båge skjuter inte dubbelt så långt, den lagrar inte ens dubbelt så mycket energi (kraft * väg) så vi kan anta att en 100# långbåge kanske skjuter drygt 200 meter, om den är extremt välbyggd kanske 300, vet någon vad rekordet liger på?

Att däremot en turkisk flight-båge skjuter mycket längre är klart, men det är med extremt lätta pilar och överdrag, dessa är inte pilar som användes i strid.

Att fantasivikter på bågar över 200# inte användes är ganska säkert, rykten går men jag tror att de inte är annat än rykten. Jag hörde om en kinesisk båge som användes bara för att visa sin styrka, den låg på 110# vilket verkar rimligt. Själv är jag inte så stor men rätt stark och drar i allafall 80#, har aldrig provat tyngre.
Fundin

Inläggav GreenMan » 25 maj 2004, 14:38

Gjeldene norgesrekord med privitiv bue er på 250 meter med tønneformet pil. Dette var en 75 punds flatbue i ask. Nest lengste målte skudd er på 238 meter skutt med en 105 punds D-snitt langbue i ask backet med hickory.
GreenMan

Inläggav Fundin » 26 maj 2004, 08:28

GreenMan jag undrar bara vad tönneformet pil är? Att det är någon slags flight-pil förstår jag, har den en speciell form?
Fundin

Inläggav Angus Maciomhair » 26 maj 2004, 11:24

tønne = tunna?
I så fall är det troligen samma piltyp som på engelska kallas "barreled".
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 26 maj 2004, 11:47

Okej, bredare i mitten, slimmad fram och bak men med en liten breddning för nocken.

Jag tycker att GreenMans rekord är intressanta, det verkar som om antagandet att engelska krigsbågars räckvidd på drygt 200 meter verkar ganska rimligt med tanke på att bågarna kanske är något tyngre men så även pilarna. 105# är en ansenlig styrka och helt klart i klass med flera bågar från Mary Rose.

Det finns så mycket legender osv innom bågskytte, särskilt med olika medeltidsbågar, men man ska komma ihåg att en båge aldrig kan överföra mer rörelseenergi till pilen än den energi som den lagrar när man drar den.

En enkel formel för en rak båge är ju att ta draglängden i meter multiplicerat med (dragvikten på bågen vid fullt drag plus dragvikten på en strängad båge vid 1 cm och dividera med 2) detta gäller om dragkraft/väg grafen är rak, annars kan man bara ta arean under kurvan.

Detta är om bågen skulle vara hundraprocentigt effektiv, nu är de inte det, men så kan man i allafall få fram den maximala rörelseenerin.
Fundin

Inläggav GreenMan » 26 maj 2004, 13:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

tønne = tunna?
I så fall är det troligen samma piltyp som på engelska kallas "barreled".
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jupp [:D]
En annen ting er en test som ble gjort med to likt designede flatbuer den ene på ca 25 pund den andre på ca 35 (dette var ingeniører i oljeindustrien som synes det er gøy å leke Legolas i skogen). Med samme piler skjøt de nøyaktig like langt. Konklusjon - design av pil og bue har mye å si for hvor langt en bue vil kunne skyte. En langbue har som regel lengre og tyngre lemmer enn en flatbue med samme dravekt. Således vil flatbuen bruke mindre energi på å forflytte lemmene og mer av den lagrede energien vil gå til å forflytte pilen.
GreenMan

Inläggav Filurix » 3 juni 2004, 20:39

Hahahahaa, att en båge skulle genomborra en tre tums stålplåt från 600 m är ju rent skrattretande. [:D] Var har du sett det? Tre tum stålplåt är ju 7,5 cm och drygt en halv km skjutavstånd. Du milde vad folk säger...[:)][:D] Jag har svårt att tro att en båge skjuter igenom en PLANKA som är 7,5 cm tjock. [8D]
Filurix

Inläggav Fundin » 4 juni 2004, 10:12

OM det inte är balsaträ som sitter stummt mot ett underlag och bågen är rejält kraftig......
Fundin

Inläggav Filurix » 4 juni 2004, 15:10

Balsaträ hmm... det är kanske en annan sak. Men 7,5 cm... Aja, det lär vi nog aldrig få reda på. Kan inte tro att någon skulle köpa så mycket balsa och sedan skjuta hål i det.[:D]
Filurix

Inläggav GreenMan » 5 juni 2004, 07:16

Nja. Har sett en 105 punds langbue med brynjebryter (lang bodkin) bli skutt fra ca. 20 meter - gjennomboret en halmskive med ca 15 cm tykkelse, så gått gjennom 2 cm kryssfiner på baksiden og stått ca. 5 cm ut fra fineren. Men ja 7,5 cm har jeg vanskelig for å tro at skal være mulig å skyte gjennom.
GreenMan

Inläggav Johan__ » 5 juni 2004, 20:16

Jag är hemskt ledsen GreenMan men jag förstår inte alls det där... [8)] Kan någon översätta till engelska eller svenska?

Johan (menar inget illa men förstår inte de Norska orden..)
Johan__

Nästa

Återgå till Vapen