[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vilket material är bäst till pilbågar?

Vilket material är bäst till pilbågar?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Vilket material är bäst till pilbågar?

Inläggav Johan__ » 2 juni 2004, 15:23

Själv pysslar jag med levande rollspel och med styrkevärdena på pilbågar som finns där (16-25 pound) så funderar man ju på vilka pilbågslösningar som ger mest fps ur dragstyrkan.

Själv har jag byggt en 27 pundare som skuter pil med 5,5cm diamter skumspets och pilvikt på 62gram 32-36 meter. Denna är en flatbåge av glasbjörk som arbetar genom hela bågen. Bågens vikt är 370gram.

Fundin hade byggt en pyramidbåge av ask som sköt bra har jag för mig.. Hur är räckvidden på den?

Johan
Johan__

Inläggav adam amatör » 10 juni 2004, 19:02

hej johan ingen expert men det "legendariska" ämnet är ju idegran.själv så har jag byggt flatbåge av ask(gick av vid första skottet tack vare en stor kvist och mycke defekter i träet.min första båge...)
adam amatör

Inläggav Angus Maciomhair » 11 juni 2004, 11:35

Bäst och bäst... det beror helt på vad du har för förutsättningar.
Har du inte tillgång till idegran eller tycker att det är för svårt att jobba i så att bågarna ideligen går sönder så kan alm, ask eller något annat vara ett mycket bättre alternativ.
Vill man återskapa en Walesisk bågskytt kan man gott lägga idegranen åt sidan eftersom de bågarna var av alm.

För att få en båge med lång räckvidd finns det ett par regler att följa:
*Håll nere lemmassan, särskilt vid nockarna. Det är lemmarna som accelererar strängen.
*Håll nere strängmassan, den ska accelereras av lemmarna.
*Använd lägre stränghöjd.

Sådant som inte rör bågdesign men inverkar på skottlängden.
*För lätta pilar lämnar ofta outnyttjad energi kvar i bågen. Ibland hör man bågar som skramlar rejält vid varje skott. Jag har dock ingen erfarenhet av flightskytte så jag vet inte hur de tacklar biten med lätta pilar vs. outnyttjad energi.
*Lägre fjädringsprofil ger lägre luftmotstånd. Detta ska dock viktas mot att pilen måste stabiliseras i luften. Mycket flaxande hit och dit är av ondo, om inte annat så för precisionen. Testskjut en pil i kraftig medvind och se hur den uppför sig
*Renare avsläpp
*Ha solen i ryggen

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 11 juni 2004, 12:04

Bara en liten observation.

Min första båge var en långbåge i Alm med relativt kort draglängd och en dragstyrka på 40#. Med mina första pilar som var mycket lätta skjöt jag bara ca 90-100 meter med den, och den skakade betänkligt. När jag bytte till något tyngre pilar försvann skakningarna och skottvidden ökade med 20 meter. Jag antar att bågen fungerade lite som om man skjöt den utan pil i första läget, och mycket av energin gick förlorad i skakningar.

Kan det ha att göra med rörelsemängd eller effektivare överföring av rörelseenergi?

Om man bortser från luftmotståndet så är det ju bara pilens hastighet och utgångsvinkel som avgör skottvidden. Normalt sett får en högre hastighet när den är lättare, men det borde finnas en maxhastighet med vilken bågen kan räta ut sig. Lätta pilar borde ligga närmare denna maxhastighet än tyngre pilar. (mv2/2) antingen för bara de rörliga delarna för bågen eller också med pilens vikt adderad. således ä r inte sambandet linjärt, och i ett visst viktspektrum borde en lite tyngre pil inte få särskilt mycket lägre hastighet.

Om vi nu resonerar in luftmotståndet igen kan man se det som en friktion, dvs en kraft som verkar i motsatt riktning som pilens. denna kraft är lika stor för likadant utformade pilar med olika vikt. Vad som inte är lika stort är dock pilens rörelseenergi som är mv2/2 om hastigheten är nästan lika blir rörelseenergin större hos en tyngre pil, vilket leder till att (utan gravitation) det tar längre sträcka för friktionen att få ner pilens hastighet till noll.

Sålunda borde en pil som utnyttjar den lagrade energin i bågen bättre genom att vara tyngre och ändå uppnå jämförbar utgångshastighet skjuta längre.

MEN detta gäller då antagligen bara i ett mycket litet viktintervall när bågen inte kan omvandla all sin lagrade energi till rörelseenergi i pilen utan istället skakar betänkligt.
Fundin

Inläggav Angus Maciomhair » 11 juni 2004, 12:58

Att en tyngre pil ibland går längre än en lättare beror som sagt helt och hållet på att mer energi tas upp av/överförs till pilen och ibland så pass mycket mer att de faktiskt går längre trots sin större massa. Se det som att en lättare pil lämnar bågen på kortare tid än en tung pil medan bågen bara kan överföra en konstant mängd lagrad energi per tidsenhet till pilen. Då blir det inte lika intressant att låta bågen ligga nära den maximala uträtningshastigheten längre, såvida bågen inte klarar att överföra all lagrad energi på den tiden. Givetvis ska villkoret vara att maximal energi överförs på minsta möjliga tid.
All överskottsenergi, dvs. lagrad energi minus överförd energi, kommer bågen omöjligt att kunna göra sig av med och det är det man upplever som skrammel, en spark i handen m.m.

Självklart gäller detta endast i de fall då det faktiskt finns överskottsenergi att hämta i bågen. När all energi är uttömd då pilarna lämnar strängen kommer en lättare pil troligen att gå längre än en tyngre. Det hänger på skillnaden i massa och pilarnas yta precis som du skrev. En tung pil tappar fart långsammare än en lätt pil så den lättare behöver inte gå längre per automatik, trots att den har högre utgångshastighet, återigen beror det på var i intervallet man befinner sig.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arnaud Guillaume » 11 juni 2004, 15:50

Förhållandet som citeras är normalt 8 grains (ca 0.5g) pilvikt per pund dragstyrka. En annan sak som kan vara intressant är hur styva dina pilskaft är, deras "spine", men där vet jag inte vad förhållandet ska vara.
Arnaud Guillaume

Inläggav Tuna » 11 juni 2004, 17:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

Förhållandet som citeras är normalt 8 grains (ca 0.5g) pilvikt per pund dragstyrka. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Antar att det är utan spets och styrfjädrar eller har jag fel[?]
/Kristofer
Tuna

Inläggav Angus Maciomhair » 12 juni 2004, 00:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

En annan sak som kan vara intressant är hur styva dina pilskaft är, deras "spine", men där vet jag inte vad förhållandet ska vara.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad gäller spine så är det svårt att säga någonting exakt. Man kan börja med att sikta in sig i rätt postnummerområde, t.ex. 50# spine för en 50#-båge men sedan blir det jobbigare. Det hänger nämligen på hur rent avsläpp man har och hur mycket spetsen på pilen väger.
Ett renare avsläpp ger mer kast och man behöver då en högre spine pga den ökade kraften bakom pilen. Likaså kommer en tyngre spets att sänka pilens effektiva spine och man behöver styvare skaft. Spetsen kan ses som en punktbelastning som måste övervinnas innan pilen kan sticka iväg. Högre belastning --> mer kraft måste till --> pilen kröker sig mer

Jag kommer inte ihåg hur det är, om man brukar dra ifrån 5# spine för träbågar eller lägga till 5# men för min ryttarbåge som jag tar ut ca. 45# ur fungerar 55#-spine väldigt bra med 125gr-spetsar och mediterranean release. YMMV.

Det som är viktigast när det gäller spine är att pilarna sinsemellan har samma spine.
För en <i><b>högerskytt</b></i> gäller att:
En styv pil med för hög spine kommer att träffa till vänster.
En mjuk pil med för låg spine kommer att träffa till höger.
<i>För en <b>vänsterskytt</b> gäller det motsatta</i>.

Har pilarna allt för olika spine kommer de m.a.o. att spridas hej vilt oavsett hur bra repeterbarhet man har i siktpunkten men om de har en matchad spine som ligger aningen för högt kommer de att sitta grupperat, aningen till vänster vilket enkelt avhjälps genom att hålla lite till höger.

Sedan är det min personliga åsikt att bågen ska bågen vara fortsatt tyst. Böjer pilarna "fel" kommer man höra ett ganska tydligt <b><font size="2">KLONK</font id="size2"></b>.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arnaud Guillaume » 12 juni 2004, 09:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tuna</i>

<i>Originally posted by Arnaud Guillaume
Förhållandet som citeras är normalt 8 grains (ca 0.5g) pilvikt per pund dragstyrka. </i>

Antar att det är utan spets och styrfjädrar eller har jag fel[?]
/Kristofer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, det är inklusive allt, så det är till att jaga vikt som en tok. Exvis väger en fältspets ca 8 gram, så skaft och fjädrar får bara väga 12 gram om man har en 40-pundsbåge! [xx(] För pilar med stora spetsar får man istället använda en tyngre båge för att det ska passa ihop (därav 150-pundsbågar och annat man läser om)

Tack för infon om spine, Angus. Vet du hur man mäter ett skafts spine-tal själv? Hade tänkt använda 8mm rundstav i furu, eftersom det känns klart vettigare än cederskaften som finns att köpa.
Arnaud Guillaume

Inläggav Johan__ » 12 juni 2004, 13:27

Tackar för bra inlägg!

(8mm rundstav i furu kommer innbära att du får gott om splittrade pilskafft skulle jag tro.. Björk är ett bättre allternativ till furu om jag förstått saken rätt.)

Johan (hade inte det konstaterar han efter att ha läst Agnus inlägg [:o)])
Johan__

Inläggav Angus Maciomhair » 12 juni 2004, 16:39

Det går att bygga sin egna spinemätare, ska se om jag har en länk någonstans. Jag har dock inte matchat mina pilar efter spine utan enbart efter vikt. Oftast när man köper dem är de matchade inom 5# spine men vikten varierar fortfarande en hel del. Det har hittills fungerat för min del.

Själva spinemätningen går till så att man har två stöd som pilen ligger på, dessa sitter med 26" mellanrum, och sedan hänger man en 2#-vikt i mitten och mäter hur mycket pilen kröker. Skjuter man med med väldigt långa skaft kan man behöva gå upp ett steg i spine eftersom pilen blir mjukare vartefter längden ökar, det är ju avståndet mellan pilspets och nock som är intressant vid skjutningen men detta verkar spinemätningen inte ta hänsyn till.
Instruktioner om hur man bygger en egen mätare finns [url="http://www.bambooarrow.com/tester.html"]här[/url]. Tänk på att vända ådringen i skaftet rätt vid mätningen, den ska vara orienterad åt samma håll som när du skjuter.

Arnaud, jag applåderar din inställning till cederskaften.
För att kanske råda bot på ditt dilemma med vikt hit och dit kan jag avslöja att jag har sett riktvärdet 10gr/# och det skulle då ge dig 80 extra grains att leka med ur en 40#-båge, eller 2/3 av spetsvikten.
Dessutom så antar jag att detta riktvärde har kommit till för att man inte ska skjuta allt för lätta pilar så det är nog ingen fara på taket om du mot all förmodan skulle landa på 12gr/#.
Vad gäller furu så har det fungerat bra för mig. De pilar i "Scottish Pine" jag har är prima, har inte haft några problem alls. Springer man till brädgården och jagar pilämnen bör man vara noga med att ådringen är parallell med kanterna för att få bästa möjliga hållbarhet. Jag föredrar dock att köpa mina skaft färdiga, än så länge.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 12 juli 2004, 09:28

Nu har vi data för min lajvbåge. Med Enhörningsstandard, 8kr dragvikt (lite drygt 16#) draglängd på 68cm och en spetsdiameter på 47mm skjuter bågen 37-42 meter.

En kul grej är min sista båge, en 168cm lång flatbåge i alm med recurve som kompenserar de ca 1,5" stringfollow som den först fick. bågen är på ca 30# vid 30" och skjuter en tavelpil 150-160 meter! Märkligt nog känns den inte så snabb, men man bedrar sig när den är enormt mjuk att dra.

Om man kortar draget till 28" tappar man enormt mycket fart i skottet, jag testade inte längden då, men det känns som om man förlorar rätt mycket.

Strängen är väldigt lätt och tvinnad av lingarn (skomakargarn) vilket gav rätt bra resultat jämfört med tillersträngen av hampasnöre.
Fundin

Inläggav Johan__ » 18 juli 2004, 10:48

Mycket intrestant Fundin! [:)] Undrar även vad du har för vikt på pilen.

Johan
Johan__

Inläggav redneck » 18 augusti 2004, 09:47

Alla bågbyggare!
Har hitintills bara byggt mina bågar av material jag kunnat köpa hos välsorterade lövträ-handlare. Företrädelsevis amerikansk ask, alm, bok och lönn. Helst importerat från USA eller sydeuropa då dessa träd växer rakare, jämnare i ådringen samt så gott som kvistfria och utan knaggar. Nackdelen är att virket är sk parallell-sågat och därför inte är helt perfekt för en self-bow. Med kombination av två eller tre träslag har jag dock fått några mycket hållbara och välskjutande - dessutom vackra bågar.
Nu är det så att tanken på att göra bågar i ett stycke från eget skördat träd kittlar mig. Jag har lov av en markägare på en stor ö öster om Kalmar, att ta den ask jag behöver. Han har en hel skog att välja av! Är det några fler här på forumet som är intresserade av att vara med på någon eller några ask-stavar att lägga på tork? Jag åker i början av oktober eller kanske under februari, som tycks vara den bästa månaden att fälla, och tar det jag behöver - och lite till. Finns intresse så meddelar jag min mailadress för vidare överenskommelse.
Kan de va nåt?
redneck

Inläggav viking0523 » 18 augusti 2004, 10:20

Det låter intressant.
Vad blir kostnaden?
viking0523

Nästa

Återgå till Vapen