av Angus Maciomhair » 12 juni 2004, 16:39
Det går att bygga sin egna spinemätare, ska se om jag har en länk någonstans. Jag har dock inte matchat mina pilar efter spine utan enbart efter vikt. Oftast när man köper dem är de matchade inom 5# spine men vikten varierar fortfarande en hel del. Det har hittills fungerat för min del.
Själva spinemätningen går till så att man har två stöd som pilen ligger på, dessa sitter med 26" mellanrum, och sedan hänger man en 2#-vikt i mitten och mäter hur mycket pilen kröker. Skjuter man med med väldigt långa skaft kan man behöva gå upp ett steg i spine eftersom pilen blir mjukare vartefter längden ökar, det är ju avståndet mellan pilspets och nock som är intressant vid skjutningen men detta verkar spinemätningen inte ta hänsyn till.
Instruktioner om hur man bygger en egen mätare finns [url="http://www.bambooarrow.com/tester.html"]här[/url]. Tänk på att vända ådringen i skaftet rätt vid mätningen, den ska vara orienterad åt samma håll som när du skjuter.
Arnaud, jag applåderar din inställning till cederskaften.
För att kanske råda bot på ditt dilemma med vikt hit och dit kan jag avslöja att jag har sett riktvärdet 10gr/# och det skulle då ge dig 80 extra grains att leka med ur en 40#-båge, eller 2/3 av spetsvikten.
Dessutom så antar jag att detta riktvärde har kommit till för att man inte ska skjuta allt för lätta pilar så det är nog ingen fara på taket om du mot all förmodan skulle landa på 12gr/#.
Vad gäller furu så har det fungerat bra för mig. De pilar i "Scottish Pine" jag har är prima, har inte haft några problem alls. Springer man till brädgården och jagar pilämnen bör man vara noga med att ådringen är parallell med kanterna för att få bästa möjliga hållbarhet. Jag föredrar dock att köpa mina skaft färdiga, än så länge.
Ha det...
/Angus