<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by teknist</i>
Jag är inte speciellt insatt i bågskytte, men undrar över hur man siktar med en långbåge. Eller snarare vilken teknik som användes.
Det jag sett av moderntbågskytte är att när man inte har sikte sätter man fast nocken mot strängen och håller handen en bit nedanför. Pilen sitter alltså kvar av sig själv. Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen). Man siktar alltså i mitten och man kompenserar alltså inte för avståndet genom att sikta över eller under målet.
Är detta en mordenare variant, eller gjorde långbågeskyttar så förr i tiden? Alternativet är väl att hålla handen i samma höjd som pilen och antingen kompensera för det när man siktar eller att flytta handen upp och ned fast man håller i pilen.
Nån som vet hur det funkar, eller funkade, snarare
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag ar inte en expert pa bagskytte men har hallt pa med bade modern och medeltida bagskytte.
Teknist skrev:
"Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen)". Sa har gor man absolut inte!![:D] For att elevara pilens bana sa flyttar du handen som du haller bagen i givetvis.[^]
Dessutom kan tillaggas att pilen<u> vilar</u> pa pil hyllan och ar inte <u>fixerad</u> dar, det finns daremot strang fixerade avfyrings mekansimer pa framforallt Copoundbagar underlatter avfyrning.
En riktig langbage efter medeltida forlaga kraver god drag teknik och styrka, betank att i extrem fallen kunde en langbage ha 180lbs. styrka och det med ca 32ins. drag langd kraver en enorm styrka och teknik.
Mvh Todd