Hur sköt man med en långbåge?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hur sköt man med en långbåge?

Inläggav teknist » 28 maj 2003, 19:57

Jag är inte speciellt insatt i bågskytte, men undrar över hur man siktar med en långbåge. Eller snarare vilken teknik som användes.

Det jag sett av moderntbågskytte är att när man inte har sikte sätter man fast nocken mot strängen och håller handen en bit nedanför. Pilen sitter alltså kvar av sig själv. Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen). Man siktar alltså i mitten och man kompenserar alltså inte för avståndet genom att sikta över eller under målet.

Är detta en mordenare variant, eller gjorde långbågeskyttar så förr i tiden? Alternativet är väl att hålla handen i samma höjd som pilen och antingen kompensera för det när man siktar eller att flytta handen upp och ned fast man håller i pilen.

Nån som vet hur det funkar, eller funkade, snarare :)
teknist

Inläggav Todd » 29 maj 2003, 13:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by teknist</i>

Jag är inte speciellt insatt i bågskytte, men undrar över hur man siktar med en långbåge. Eller snarare vilken teknik som användes.

Det jag sett av moderntbågskytte är att när man inte har sikte sätter man fast nocken mot strängen och håller handen en bit nedanför. Pilen sitter alltså kvar av sig själv. Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen). Man siktar alltså i mitten och man kompenserar alltså inte för avståndet genom att sikta över eller under målet.

Är detta en mordenare variant, eller gjorde långbågeskyttar så förr i tiden? Alternativet är väl att hålla handen i samma höjd som pilen och antingen kompensera för det när man siktar eller att flytta handen upp och ned fast man håller i pilen.

Nån som vet hur det funkar, eller funkade, snarare :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag ar inte en expert pa bagskytte men har hallt pa med bade modern och medeltida bagskytte.
Teknist skrev:
"Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen)". Sa har gor man absolut inte!![:D] For att elevara pilens bana sa flyttar du handen som du haller bagen i givetvis.[^]

Dessutom kan tillaggas att pilen<u> vilar</u> pa pil hyllan och ar inte <u>fixerad</u> dar, det finns daremot strang fixerade avfyrings mekansimer pa framforallt Copoundbagar underlatter avfyrning.

En riktig langbage efter medeltida forlaga kraver god drag teknik och styrka, betank att i extrem fallen kunde en langbage ha 180lbs. styrka och det med ca 32ins. drag langd kraver en enorm styrka och teknik.

Mvh Todd
Todd

Inläggav teknist » 29 maj 2003, 15:36

Vet inte riktigt om du förstod hur jag menade. Naturligtvis ändrar man höjdled med handen man håller bågen i. Men om du siktar i mitten av tavlan så skjuter du över om du står nära och under om du står 50 meter bort, om du siktar på samma sätt och håller på samma sätt. Men genom att hålla draghanden närmare pilen(om den sitter där av sig själv) så skjuter man högre, för pilen får en annan bana.
Det jag undrar var om de som sköt med långbågar varierade höjdled genom att göra så, eller om dom kompenserade förde det istället( alltså sikta över tavlan när man står många meter bort, för att lobba in den).
teknist

Inläggav Lasse C » 29 maj 2003, 20:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Teknist skrev:
"Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen)". Sa har gor man absolut inte.

Mvh Todd

Joho då, det gör man visst, det! I modernt tävlingsbågskytte utan siktmedel reglerar du elevationen genom att flytta handen på strängen under pilen! Du siktar utmed en linje öga-pilspets-tavla och reglerar elevation med att skifta dragpunktens placering under pilen - ju kortare avstånd, ju längre ner.
I alla fall fick jag lära mig det när jag tränade bågskytte. Eftersom tränaren bl a hade en hyfsad lista SM-meriter <u>antar</u> jag att det kunde finnas en viss kunskap bakom... [;)]
Lasse C

Inläggav Todd » 30 maj 2003, 08:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Teknist skrev:
"Hur högt man skjuter regleras genom att flytta handen upp och ned (man drar alltså från olika ställen på strängen)". Sa har gor man absolut inte.

Mvh Todd

Joho då, det gör man visst, det! I modernt tävlingsbågskytte utan siktmedel reglerar du elevationen genom att flytta handen på strängen under pilen! Du siktar utmed en linje öga-pilspets-tavla och reglerar elevation med att skifta dragpunktens placering under pilen - ju kortare avstånd, ju längre ner.
I alla fall fick jag lära mig det när jag tränade bågskytte. Eftersom tränaren bl a hade en hyfsad lista SM-meriter <u>antar</u> jag att det kunde finnas en viss kunskap bakom... [;)]
Ja ha du, sa du fick lara a dig a flytta nocken pa strangen, det later mystiskt, mig veterligen sa finns det oftast tva massings marlor pa strangen som man fixerar nocken till. Men man lar sa lange man lever.
Mvh Todd[8)]
Todd

Inläggav Lasse C » 30 maj 2003, 09:23

Ja ha du, sa du fick lara a dig a flytta nocken pa strangen, det later mystiskt, mig veterligen sa finns det oftast tva massings marlor pa strangen som man fixerar nocken till. Men man lar sa lange man lever.
Mvh Todd[8)]

Nej, men jag fick lära mig att flytta <font size="4"><i><b>handen</b></i></font id="size4"> - vilket också var det både jag och teknist skrev. Nockläget är fast. "Man lär så länge man lever" skrev du - t ex att träna på att läsa innantill kanske vore något att satsa på för din del? [:D]

Lasse C
(Kan också vara spydig...)
Lasse C

Inläggav Todd » 30 maj 2003, 09:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Mvh Todd[8)]

Nej, men jag fick lära mig att flytta <font size="4"><i><b>handen</b></i></font id="size4"> - vilket också var det både jag och teknist skrev. Nockläget är fast. "Man lär så länge man lever" skrev du - t ex att träna på att läsa innantill kanske vore något att satsa på för din del? [:D]

Lasse C
(Kan också vara spydig...)

Ja va tokigt det kan bli,,,

Angende langbagar sa om man vill kopa en riktig sa rekommenderar jag denna herre; Andrew Kirkham Longbows, crossbows, arrowheads
60 Leedham Road, Rotherham, South Yorkshire S65 3EB
01709-540390, (han ar relativt dyr).Han ar en av de mest respekterade Langbags makarna har i Storbritaninen.

En bra bok berorande amnet ar:

The Longbow - Robert Hardy.
ISBN 1 85260 412 3

Mvh Todd
Todd

Inläggav teknist » 1 juni 2003, 10:17

Ja det kanske inte vore dumt att skaffa sig en bok i ämnet.

Men tillbaka till grundfrågan. Gör/gjorde man på samma sätt med en långbåge som med en modern båge utan sikte?

När jag sköt långbåge på nått medeltidsställe i Danmark sa dom att man skulle hålla ett finger över nocken och två under. Det var typ alla instruktioner jag fick. Men då kunde man ju inte sikta i linje med pilen mot mitten, utan man fick sikta en bit över tavlan för att träffa mitt i(även om inte jag träffade mitt i[:D])
teknist

Inläggav Arild Krake » 1 juni 2003, 12:14

Som vanligt. Titta på bilder.

DÜRER, Albrecht
Martyrdom of St Sebastian
c. 1495
Woodcut
British Museum, London
http://gallery.euroweb.hu/art/d/durer/2 ... sebast.jpg

BALDUNG GRIEN, Hans
St Sebastian Altarpiece
1507
Oil on wood, 121,2 x 78,6 cm (central panel), 121,5 x 32 cm (each wing)
Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg
http://gallery.euroweb.hu/art/b/baldung/2/01altar.jpg

FOPPA, Vincenzo
St Sebastian
c. 1489
Fresco transferred to canvas, 268 x 173 cm
Pinacoteca di Brera, Milan
http://gallery.euroweb.hu/art/f/foppa/sebastia.jpg

Så vad kan vi dra för någon slutsats av detta? Jo att man åtminstone under sent 1400 till tidigt 1500-tal antagligen sköt med ett finger över nocken och ett eller flera fingrar under, då detta är avbildat i den dåtida konsten.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav teknist » 1 juni 2003, 15:54

Tack för bilderna! Ganska elaka förresten :)

Kan man anta att konstnären hade full koll på hur man gjorde?

Det ser ut som att de oftast använder 2 fingrar, men det kanske mest beror på hur starka fingrar man har [:)]
teknist

Inläggav Angus Maciomhair » 1 juni 2003, 16:05

Det här blir ett kort svar, hinner inte sitta framför burken så förbaskat länge.

Du nockar alltid pilen på samma ställe på strängen, det är därför man markerar ett nockläge. Visst, det går att ändra träffpunkt genom att ändra nockläget men det är dumt av flera skäl, bl.a för att det finns så pass många andra variabler som ska stämma från gång till annan (kan du hålla en sak konstant så gör det. Största skälet till att inte vandra runt med vare sig nockpunkt eller att vandra upp&ner med draghanden (aka strängvandring) är att det sliter ganska mycket på en träbåge. Ju längre ner under mittpunkten du håller vid uppdrag ju större påfrestningar utsätts den nedre lemmen för.

Regel #1:
<b>Glöm allt vad strängvandring heter.</b>
Strängvandring är ett sentida påfund. Skulle jag våga mig på en gissning skulle jag vilja säga 1800- eller 1900-tal.

Regel #2:
<b>Glöm allt vad pilhylla heter.</b> Även denna är ett sentida påfund.
Turkiska bågar (eller var det skytiska?) har använt en typ av överdragshylla som fästes på båghanden. På så sätt kunde de skjuta korta pilar längre och den lede fi kunde inte använda deras korta pilar i sina bågar och returnera dem till avsändaren.
Att merparten av de amerikanska "långbågarna" du ser i annonser har pilhyllor är ointressant, jag skulle inte ens klassa de flesta av dem som långbågar. Samma sak gäller för bågarna från LABO Import. Sist jag tittade i deras katalog hittade jag <i>en</i> båge som jag tyckte såg OK ut.
Om du sträcker ut bågarmen (utan att hålla i bågen och avslappnat vrider undan armbågsleden så kommer handen att vinklas in en aning och detta är fullt tillräcklig vinkel för att kunna skjuta direkt från båghanden. Om du har problem med att pilen "faller av hyllan" (dvs. båghanden i detta fall) så ligger problemet i att du klämmer åt pilnocken vid uppdrag.

Vad gäller fattningen så finns det två modeller: 1 över, 2 under; även kallat "mediterranian release" samt 1 över 1 under; även kallat "flemish release".
De bilder jag har sett har visat en flemish release men jag vill varna för detta. Inte så att jag själv har råkat ut för tråkigheter men efter att hört av en herre att han drog av långfingrets sena i högerhanden när han spände en 65#-båge så beslöt jag mig för att fortsätta med mediterranian-stilen.
Visst, om man tränar dagligen går det säkert att vänja kroppen vid en flermish release och tyngre bågar än så men då bör man nog lyssna ordentligt på vad kroppen säger också.

Uppdraget är en annan femma. Jag är inte helt hundra på att man drog de allra tyngsta krigsbågarna till mungipan eller örat. Man kan även ha dragit mot bröstet (draw to ye pappe). Jag måste djupdyka ner i Aschams bok vid tillfälle men det är en facsimilutgåva av originalmanuskriptet så det kommer ta ett tag.

Till sist ett par frågor:
teknist skrev
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">När jag sköt långbåge på nått medeltidsställe i Danmark sa dom att man skulle hålla ett finger över nocken och två under. Det var typ alla instruktioner jag fick. Men då kunde man ju inte sikta i linje med pilen mot mitten, utan man fick sikta en bit över tavlan för att träffa mitt i<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur långt bort stod du då?
Om jag har en tapet i brösthöjd så siktar jag i golvet ca 4 m framför tavlan om jag står på 18 meter inomhus.
Som jag ser det finns det 3 möjligheter:
*Du siktade under, inte över
*Nockläget var ruskigt lågt
*Hejdlöst kuperad terräng

Om jag siktar mitt i en 122-tapet kan jag stå på dryga 70 meter

Och sista frågan går till Todd:
Har Mr. Kirkham någon hemsida eller har du bilder på några av hans bågar någonstans?

Hoppas det här hjälpte något iallafall.
Ha det...
/Angus, 175 cm över havet, har skjutit i Kungsängens BK sedan '97
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 1 juni 2003, 16:15

Tog en snabbkoll på bilderna.
Samtliga är ju religiösa motiv, S:t Sebastian är insyltad i samtliga.
Intressant att se ett tämligen modernt koger på bilden i http://gallery.euroweb.hu/art/f/foppa/sebastia.jpg

Tyvärr har jag inga bra icke-religiösa bilder med bågskyttar. Den 1:a jag kommer att tänka på är omslaget till Jonathan Sumption's bok "The Hundred Years War Vol 1: Trial By Battle"
http://images-eu.amazon.com/images/P/05 ... ZZZZZZ.jpg
Ladda hem bilden och förstora upp den. På bokomslaget syns det tydligt att skytten till höger drar upp med två fingrar.

Tyvärr vet jag inte varifrån det är taget närmare än:
"Cover photograph courtesy of Bibliothèque Nationale de France" [:(]

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav teknist » 1 juni 2003, 21:04

Tjena Angus. Tack för inlägget, det var mycket informativt och bra!

Svårt att se på bilden om han drar med 2 fingrar, men om du kan se det på bokomslaget så verkar det ju finnas många bilder med 2 fingrars dragning. Att man får höra 3 ofta kanske beror på att vi är klenare än en tränad medeltida bågskytt, som ändast behövde 2, bara en tanke [:)]

"Hur långt bort stod du då?"

Svårt att säga, det var 2 år sedan ungefär. Men det var inte längre än 20(skulle jag tro). Så jag borde inte ha behövt sikta högt alltså...

Men som jag ser det kan det ha varit nån av dessa anledningar:
-Jag drog inte tillbaka strängen riktigt så långt som jag borde, beroende på bristande kunskaper(är inte en van bågskytt precis).
-Bågen som fanns till låns var gjord för turister, som inte brukar skjuta båge=klen båge.
-Mina ögon kanske är lite vinda [B)][:D]
teknist

Inläggav Joakim K » 2 juni 2003, 07:44

Angus: Antaligen kommer bilderna från
http://www.bnf.fr/enluminures/aaccueil.htm
Tyvärr är de flesta inscannade med lite för låg upplösning i min
smak...
Joakim K

Inläggav Todd » 2 juni 2003, 14:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by teknist</i>

Svårt att se på bilden om han drar med 2 fingrar, men om du kan se det på bokomslaget så verkar det ju finnas många bilder med 2 fingrars dragning. Att man får höra 3 ofta kanske beror på att vi är klenare än en tränad medeltida bågskytt, som ändast behövde 2, bara en tanke [:)]

Angaende tva eller tre fingrar, det finns en helt annan aspekt som mojligtvis talar for tva fingrar, detta rorande de engelska bagsyttarna iallafall, under det "Hundra ariga kriget" kom det nu sa valkanda V tecknet till (ref.Winston Churchill mfl.)anledlingen till detta var att Fransmannen hade som praxis skara bort pek och lang finger pa tillfangatagna Engelska bagskyttar. Sa som ett tecken pa kampvilja sa visade man V tecknet.

Mvh Todd
Todd

Nästa

Återgå till Vapen