Handslunga

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Handslunga

Inläggav Lasse C » 5 juni 2003, 12:28

Jag vet att den "gamla hederliga" handslungan i effektivitet kan jämföras med ett lätt handeldvapen - jag har själv fått till skottvidder på ca 100 meter och i alla fall hygglig precision med hönsäggstora stenar och enkelt smällt ballonger på 20 m håll. (När David fällde Goliat var det alltså inget "Herrens mirakel" - David var <b><i>expert</i></b> och Goliat var i realiteten chanslös! [:D])

Däremot måste jag erkänna att jag har rysligt dålig koll på hur mycket den användes under medeltiden. (Framförallt tänker jag på 12-1300-tal)

Vem vet? Och vilka är era erfarenheter av handslunga, i den mån ni prövat?
Lasse C

Inläggav Mattias » 5 juni 2003, 14:05

Har aldrig provat en, men det skulle det vara kul att göra [:)]
Har du någon beskrivning/bild på hur en/din handslunga ser ut? Skulle vara intressant att tillverka en och lära sig använda den.

Mvh

/Mattias
Mattias

Inläggav Lasse C » 5 juni 2003, 14:27

Vi skall se vad andra har att säga, men jag kan maila dig också.
Lasse C

Inläggav Halvor » 5 juni 2003, 15:54

Håndslynge? Bah!

STAVSLYNGE! Det er de som duger! med den öker du kastelengden med minst 25%, samt letter siktinga. I tillegg er den beskrevet i Kongsspeilet (1270-80 åra) som uunvärlig under kamp til sjös.

Bare se hvor fint det ser ut:

http://kongshirden1308.no/bilder/bilder/visby3.html men den ynkelige lille tassen av en slynge kastet jeg eplekart over 100 meter, og det uten å anstrenge meg vesentlig.

(jeg kastet forresten en kokt potet i brystet på en bueskytter på vikingmarkedet i trelleborg i fjor på ca. 50 meter (flaks). etterpå kom han bort til meg med potet over hele sin håndsydde kjortel og ville gledesstrålende vite hvordan man laget en stavslynge...)

Halvor (stavslyngefantast)
Halvor

Inläggav teknist » 5 juni 2003, 18:26

STAVSLYNGE(stavslunga?) verkar kul.
Halvor, har du några mått/ritningar på hur en sån bör vara utformad? Vore skoj om du hade.
teknist

Inläggav Arild Krake » 5 juni 2003, 21:34

Personliggen så föredrar jag den vanligga slungan men jag började ju på mellanstadiet. Det är funnet 6 st slung-fynd på Helgehandsholmen i Stockholm.

Här kommer det lite sidor i ämnet stavslungor.

http://cynewulf.black-panther.org.uk/theod/sslintro.htm

http://www.meridies.org/as/dmir/Arms&Armor/02/0217.html

http://www.staff.ncl.ac.uk/nikolas.lloy ... sling.html

http://members.iinet.net.au/%7Ermine/Gr ... bfil1.html

Ludvig (som inte heller är Halvor)
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 6 juni 2003, 05:30

Tackar, tackar! *ler med hela mitt skäggiga ansikte*
Handslungan är den jag provat (och haft attans kul med), stavslungan har jag på sin höjd läst om. Jag inser att jag måste prova stavslunga.

Ni som provat båda (exemepelvis Halvor och Ludvig): För- resp nackdelar med de båda typerna?
Lasse C

Inläggav Arild Krake » 6 juni 2003, 08:59

En stor nackdel med stav slungan är att man inte kan ha den i fickan. Stav slunga är roligt men känns lite mer mekanisk. Den är säkrare då stenen bara kan (oftast) bara åker fram, bak eller rakt upp, det senaste hände mig när jag provade stavslunga för förstagången. Jag rekommenderar äpplekart eller potatis som övningsammunition till båda slungvarianterna då de inte är fullt så farliga som sten. En stavslunga kan nästan vem som helst använda till strid efter några minuters övning, medan en handslunga kräver lite mer träning.

En fördel med handslungan är att den är så lätt att tillverka och ha med sig. När jag började slunga på mellanstadiet så använde jag min hemmasydda slips, det var på 80-talet och då var slipparna raka och i härliga färger, min var mintgrön/turkos.

Jag har personliggen oftast fått bättre resultat med de handslungor jag tesstat än med stavslungorna. Men då har jag ju lekt med handslungor i nästan 20 år och med stavslungor i 2 år så det kanske inte är så konstigt.

Ett annat roligt kast vapen är attel attel.

Ludvig (lycka till med era gamla slipsar)
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 6 juni 2003, 10:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Ett annat roligt kastvapen är attel attel.

Ludvig

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och "attel attel" är....?
Bumerangen och dess kusiner "killer stick", nula nula, etc, känner jag till väl efter ca 25 år, men detta är uppenbarligen något helt annat? Tacksam för förklaring.
Lasse C

Inläggav Micke D » 6 juni 2003, 11:32

Tjena Lasse,

en atlatl, (det här är den stavning jag har sett tidigare), är en pinne med en liten krok i änden som man hakade i i bakkant på tunna kastspjut, och fick på detta sett ökad hävarm vid spjutkastning.

Micke D (som uppenbarligen inte är Ludvig)
Micke D

Inläggav Dennis Thelning » 6 juni 2003, 14:58

vill oxå ha bilder/byggbeskrivningar på handslunga.
Dennis Thelning

Inläggav Halvor » 10 juni 2003, 16:06

Ang. stavslynge:

I tillegg til å väre beskrevet i Kongsspeilet, er den også avbildet på en rekke middelalderillustrasjoner, som regel i en tohåndsversjon. Grunnen til dette er at man ikke kaster noe särlig lengre med en lang stav enn med en kort, fordi hastigheten på staven synker med lengden. Man kan imidlertid kaste en större stein, fordi man bruker begge hender. Man må da ha kortere slynge for å unngå å bli slått ihjel...

På min egen stavslynge er staven ca 75 cm lang, slyngen noe kortere. Selve slyngen er identisk med en klassisk håndslynge (og slyngeposene er like de som ble funnet i Tönsberg og på Helgeandsholmen).

Min erfaring er at det går kjappere å nå et visst nivå med stavslynge, men at man kanskje blir mer treffsikker med håndslynge. Anbefaler å ta med en til Gotland da epleträrne utenfor Visby er fulle av kart under medeltidsveckan... prima ammo...

Halvor
Halvor

Inläggav Lasse C » 10 juni 2003, 17:31

Tack!
Precis vad jag undrade över! Antar att slunglängden på strax under 75 cm avser längden till pungen, inte totallängd?

Eftersom jag egentligen inte är intresserad av stora stenar blir det nog en enhands stavslunga med längre slunga, tror jag. Skall ju kasta för nöjes skull, inte ge mig in i faktisk strid! [;)]

Skall tyvärr inte till Visby - har inte semester då. (När det är svårt med bemanningen på jobbet krymper valfriheten...)
Lasse C

Inläggav Mattias » 11 juni 2003, 07:49

låter trevligt, ja alltså inte att du inte har semester och inte ska till Visby Lasse(tack för beskrivningen av handslungan förresten!), utan att du Halvor tar med dig en stavslunga dit. Ska nämligen själv till medeltidsveckan. Skulle vara kul att se hur den fungerar.

Mvh

Mattias
Mattias

Inläggav Mia » 11 juni 2003, 09:43

Vad inspirerande! jag blev jättesugen på att prova slunga nu. Jag har tidigare läst om atl-atl på denna sidan: http://w1.417.telia.com/~u41703001/atlatl.htm Men slunga verkar enklare (att tillverka). Jag ska inte heller till visby, är det någon som ska på hantverkslägret och har lust att ta med sin slunga dit?

Mia
Mia

Nästa

Återgå till Vapen