"Jag tackar för era svar, jag tror jag väljer ett "clip" som du sade.
Detta "ser" mer autentiskt ut.
Fanns inte bucklare på vikingatiden, oj!
Jag vet bara att mina lärare använder bucklare, då jag gjort samma sak. Ajaj, nu är jag i en knepig situation.
Fanns det inte ens små sköldar?
Jag får väl ta ett snack med mina tränare.
Om inte annat går bucklaren att använda när man "strider i Huskarl".
Tackar för svar!
MVH: Hellhager"
Man har mig veterligen inte funnit några sköldar av bucklarstorlek under Vikingatiden. Detta är i och för sig inget bevis för att det inte funnits. Sköldar har varierat i form och storlek under den period vi kallar för Vikingatiden. Om man tittar på storleken på sköldar på de gotländska bildstenarna varier de, dock kanske ett uttryck för konstnärlig frihet, och så även på vissa av utsmyckningarna på Valsgärde/Vendelhjälmarna. Efter att ha tränat med både stora rundköldar, mellanstora sköldar byggda efter uppskattningar av ovannämnda bilder och bucklare skulle jag vilja säga att de har olika användningsområden och förmodligen fanns parallelt. De stora sköldarna är svårare att hantera i envigg eller i strid i uppbrutna formationer, men är mycket bra i sköldmur. Detta gör att jag misstänker att man tog det skydd man förväntades använda. Visste man att det var fråga om en kampanj där stora formationer förväntades använde man de stora sköldarna. Om man var Bågskytt eller förväntades gör mer geurillaliknade uppdrag ala skirmish eller räder skulle jag ta med en mindre sköld, diametr 55-65 cm. Vandrade jag bara omkring i handelsorten utan att förvänta mig krig utan bara krogbråk och liknande dispyter skulle jag nog bära en sköld av bucklarstorlek. (under senare tider fans ett engelskt utryck för sådana, swashbuckler)
Martin