Coat of plates

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 07:59

Eric, finns det möjligen möjlighet att få en pdf eller liknande på konstruktionen av nr.1 liknande platan? Alltså den med rundade flärparna?

Eller har du några generella tips för en förstagångsfixare?
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 8 april 2008, 09:28

Som alltid är första tipset att lusläsa "Armour from the Battle of Wisby" av Bengt Thordeman. Där finns också in-situ och schematiska skisser på alla rustningar från korsbetningen. B'sta utgåvan är orginalet från 1939-1940 (del 1 och 2) men det finns en nyutgåva från 2001 som fungerar om det kniper (ISBN-10: 1891448056). Den är dock inte alls lika bra, finns lite trådar om varför så inte är fallet.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 8 april 2008, 09:49

Som Edvin nämner ovan så är det bäst att kolla i böckerna. Jag gjorde ju platorna som beställningsjobb så vill någon göra ett lika dant så är det bara att kika på bilderna, mallarna tillhör kunden.

Edvin, varför skulle inte nyutgåvan inte vara lika bra som den gamla? Saknas det något eller är det bara för att båda böckerna är sammanslagna till en? Det är ju något tunnare papper i den nya så kvalitén går ju inte att jämföra men innehållet bör väl ändå vara det samma?
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 8 april 2008, 10:03

Nja, det handlar mest om att ritningarna i slutet av boken är i fina "fold-outs" i orginalet medan de är intryckta på en sida i den nya. Betydligt mindre alltså. Sedan är det flera schematiska skisser som är svartvita i nytrycket medan de är i flerfärg i orginalet, något som gör vissa partier svårlästa. Det är ju både en för- och nackdel att nytrycket är i en bok dock.
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 10:21

Ok, då är det ju typ den gamla man skulle fått tag i.
Nåväl, det finns på det däringa "intärnätt" lite bilder osv som kan ge lite fingervisning.
Har letat lite nu medan dödtiden här på arbetet och hittat bilder och lite referenser som
gör det liiite vidare i hur det skulle funka.

Men att göra en tygmall med papp ska det börjas med, så har jag mallar sen att gå på lädret och plåtarna, onödigt dyrt att göra fel med det som ska bli "dä riil diil".
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 8 april 2008, 10:32

Skalde-Tord, kika på biblioteket! Där finns det säkert en kopia av AfTBoW och om inte så kan de beställa hem den! Det är en fantastisk bok och jag kan inte rekommendera den nog om man är intresserad av rustningar eller medeltiden överlag.

En mall är mycket bra att göra innan. Jag byggde mitt utan men det var mer tur än skicklighet som gjorde att jag klarade mig.
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 11:05

Glömmer alltid bort att det faktiskt finns bibliotek!
Ska göra så.

Hehe, jo, det du hittils har gjort som man sett här på HV är mycket bra, så det förvånar mig inte.
Skalde-Tord

Inläggav Eric Hejdström » 8 april 2008, 16:25

Hm.. Vet inte om jag får/vägar posta det här men iaf.. Eftersom jag ändå ägen en kopia av boken så. Och dessutom så är den gamla nästan omöjlig att få tag på och ganska gammal. Jag har iaf. fått tag på hela den gamla på pdf, vilket gör att det inte är några som helst problem att skriva ut stora fina bilder om man vill ha det. Men nytrycket är mycket bra på så vis att det faktiskt går att få tag på för en billig peng! Men den håller inte samma kvalité som de gamla böckerna gör nej..
Eric Hejdström

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 10:10

Vilken upplaga av Thordemans är det som är med utviksplancherna?
Hittade nämligen två från 44 och en från 07 på antikvariat.

Den enda heter Invasion på Gotland 1361. Dikt och verklighet och den andra Invasion på Gotland 1361 enbart.
Inte så farligt dyra dock, runt 250 kr.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Eric Hejdström » 10 april 2008, 11:04

Invasionen på Gotland är en helt annan bok men ändå läsvärd. Den behandlar historier kring slaget vid Korsbetnignen. Böckerna som Edvin pratade om heter "Armour from the Battle of Wisby" och brukar kosta iaf 3500:- och uppåt för båda banden om man hittar dom på ett antikvariat. Men dom är sällsynta. Den jag har i hyllan är nytrycket från 2001. Du hittar den bla här:
http://www.chivalrybookshelf.com/titles/wisby/wisby.htm
Eric Hejdström

Inläggav Skalde-Tord » 10 april 2008, 11:17

Aaah, trodde jag verkligen hade tur där.
Men ack så var ej fallet.
Nåväl, då får det gå som det går då :)

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Djingis Khan » 5 september 2011, 21:55

Vilken platemodell är rörligast? Är kussnach-platorna smidigare än modellerna från Visby?
Djingis Khan

Inläggav Peter » 7 september 2011, 10:47

Det är bara en Küssnach-plata. Jag har varit på museet i Zürich och fotat den. Jag tror att rörligheten till stor del beror på hur du nitar.
Peter

Föregående

Återgå till Rustningar