av Todd » 19 april 2004, 12:33
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>
Finns det några belägg för rustningsdelar av trä i Skandinavien? Jag läste nämligen att byzantinska soldater kunde ha ben- och armskenor av trä och ben
/DK M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har sett en hjalm gjord av vildsvins betar troligtvis en sermoniell huvudbonad, de enda tra rustninar jag har sett ar fran latin amerika (aztecer,maya etc.)dar hjalmar och kyrasser gjordes av tra. Men det hade att gora med att man inte hade ngt battre att tillverka dem av.
Vad galler rustning i allmanhet sa ar det tre faktorer som paverkar dess anvandning och utbredning:
1. Rorlighet vs. vikt
2. Skydds verkan vs. anvandnings syfte?
3. kostnad,tillgang vs. syfte
Om inga eller endast fa av ovan kriterier inte mots sa ar sannolikheten liten att man anvander rustning. Denna for oss idag helt naturliga syn var dessvarre relativit dyrkop kunskap speciellt i slutet av 1400talet borjan av 1500talet da rustnings smidet stod pa sin absoluta hojdpunkt men sjalva anvandandet ifragasattes starkt.
Jag har inte sett till nagot som kan tyda pa att man inom Svensk historia har burit ex. en trahjalm. Kan handa att jag har fel, men jag betvilar starkt att nagot sadant skulle kunna vara aktuellt med de tre ovan kriterier som ref.
Den svenska vikinga kulturens rustings anvandande ar ett valdigt intressant exempel pa hur man optimerade rustningsanvandandet efter syfte, tillgang, kostnad, rorlighet och vikt. Det ar inte av en handelse som man inte finner Lorica segmentata liknade alster inom Vikinga kulturen, som sjofarandefolk med en optimerad "Hit and Run" anfalls teknik sa var vikt och rorlighet det mest intresanta emdans under samma tidevarv sa finner man helt diametral syn fran de mer bofasta kulturer i Osterled.
Mvh Todd