<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Har du kikat pa de lankar jag bifogade ovan? Det kanns namligen som om du har en smarre begrepps forvirring:
LORICA SQUAMATA ar ett fjallpansar
LORICA SEGMENTATA ar en band kyrass
och jag antar att du menar Visby pansaret vilken ar en PLATA, Har har du en lank till hur ett sadant ser ut:
http://home.swipnet.se/~w-64205/rustningar.html
Det ar aven mycket mojligt att platan och dess olikar varianter har vandrat via Asien genom Bysans till vara breddgrader.
Ha det bra
Todd
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag antar att han kanske menar den lamellrustning som hittades i Visby?
Med risk att vara introvert så citerar jag min C-uppsats... [:I]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Först en kortfattad kommentar om terminologi. I den litteratur som behandlar arkeologiska fynd av lamellrustningar används ofta men inte alltid en gemensam terminologi. För att undvika begreppsförvirring vill jag därför kortfattat presentera den terminologi som används i uppsatsen. Bengt Thordeman presenterade redan 1933 en terminologi i “The asiatic splint armour in Europe” för att beskriva de tre huvudtyper av rustningar som rör sig i samma fyndkontext som fynd av lamellrustningar. Han kallar typen som består av perforerade lameller sammansnörda med rem för ”lamellar armour” eller ”Lamellenharnisch”, rustningar där plåtar är nitade på insidan av ett överdrag för ”plate armour” eller ”Spangenharnisch” och slutligen typen där små järnfjäll nitas fast på ett underliggande tyg eller läder för ”scale armour” eller ”Schuppenpanzer” (Thordeman 1939:444, 1933:117).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">