Fjällpansar

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Fjällpansar

Inläggav blac » 15 juli 2004, 18:49

När och var användes fjällpansar?
blac

Inläggav Todd » 24 juli 2004, 11:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blac</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Framst Rommerska riket, av Rommerska kavallerister och officerare.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Todd » 24 juli 2004, 12:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blac</i>

Har ar en del bra links att kika pa en Lorica Squamata

http://www.larp.com/legioxx/squamata.html

http://rubens.anu.edu.au/student.projec ... scale.html

http://www.angelfire.com/il2/annatar/lsquamata.html

http://www.esg.ndirect.co.uk/Officer%20 ... pg_jpg.htm
Todd

Inläggav Vesuvius » 15 september 2004, 19:07

Men om man inte menar Lorica Segmentata eller den form av rustning som även fanns i Visby (alltså den ihopsnärda modellen) utan en äv regelrätta fjäll? Om nu en sådan ens fanns (instruktionsboken i Age of Empires II är ju inte direkt någon primärkälla... [;)]), fast jag har för mig att jag har sett åtminstonde en sådan, nånstans. Är även intresserad av de där ehop-snörda, de som man funnet i Visby. De har ibland sagts att de skulle kunna ha använts av hemvändande väringar som vart och svirat vid Bysantinska hovet...? Någon som har nån kommentar om sannolikheten? Allt från vikingatid fram till ca 1400 skulle jag bli glad för, bilder på fynd, målningar etc.

Mvh Ves
Vesuvius

Inläggav Todd » 15 september 2004, 22:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

Men om man inte menar Lorica Segmentata eller den form av rustning som även fanns i Visby (alltså den ihopsnärda modellen) utan en äv regelrätta fjäll? Om nu en sådan ens fanns (instruktionsboken i Age of Empires II är ju inte direkt någon primärkälla... [;)]), fast jag har för mig att jag har sett åtminstonde en sådan, nånstans. Är även intresserad av de där ehop-snörda, de som man funnet i Visby. De har ibland sagts att de skulle kunna ha använts av hemvändande väringar som vart och svirat vid Bysantinska hovet...? Någon som har nån kommentar om sannolikheten? Allt från vikingatid fram till ca 1400 skulle jag bli glad för, bilder på fynd, målningar etc.

Mvh Ves

Vesuvius,

Har du kikat pa de lankar jag bifogade ovan? Det kanns namligen som om du har en smarre begrepps forvirring:
LORICA SQUAMATA ar ett fjallpansar
LORICA SEGMENTATA ar en band kyrass
och jag antar att du menar Visby pansaret vilken ar en PLATA, Har har du en lank till hur ett sadant ser ut:
http://home.swipnet.se/~w-64205/rustningar.html

Det ar aven mycket mojligt att platan och dess olikar varianter har vandrat via Asien genom Bysans till vara breddgrader.

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Edvin » 16 september 2004, 12:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Har du kikat pa de lankar jag bifogade ovan? Det kanns namligen som om du har en smarre begrepps forvirring:
och jag antar att du menar Visby pansaret vilken ar en PLATA, Har har du en lank till hur ett sadant ser ut:

Det ar aven mycket mojligt att platan och dess olikar varianter har vandrat via Asien genom Bysans till vara breddgrader.

Ha det bra
Todd

Jag antar att han kanske menar den lamellrustning som hittades i Visby?

Med risk att vara introvert så citerar jag min C-uppsats... [:I]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Först en kortfattad kommentar om terminologi. I den litteratur som behandlar arkeologiska fynd av lamellrustningar används ofta men inte alltid en gemensam terminologi. För att undvika begreppsförvirring vill jag därför kortfattat presentera den terminologi som används i uppsatsen. Bengt Thordeman presenterade redan 1933 en terminologi i “The asiatic splint armour in Europe” för att beskriva de tre huvudtyper av rustningar som rör sig i samma fyndkontext som fynd av lamellrustningar. Han kallar typen som består av perforerade lameller sammansnörda med rem för ”lamellar armour” eller ”Lamellenharnisch”, rustningar där plåtar är nitade på insidan av ett överdrag för ”plate armour” eller ”Spangenharnisch” och slutligen typen där små järnfjäll nitas fast på ett underliggande tyg eller läder för ”scale armour” eller ”Schuppenpanzer” (Thordeman 1939:444, 1933:117).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bild
Edvin

Inläggav Raymund » 16 september 2004, 12:35

Fjällpansar förekommer ibland i belägringsscener från 1200- & 1300-talet, se tex
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... d=PAGE0454

/R
Raymund

Inläggav Vesuvius » 16 september 2004, 17:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Ha det bra
Todd

Sorry. Jag läste lite upp och ner... Jag trodde det stog lorica Segmentata [:I]. Men så e det ibland... [:)]

Men vad jag letade etter var det som Edvin kallade "scale armour", men även "lamellar armour". Och jag letar fortfarande etter fler (tack Raymund!). Bara som sidofråga (ber om ursäkt för alla frågor som kan te sig dumma och själklara, alla är vi barn i början...). Hollywood brukar inte kunna litas på, alla kategorier. Jag tänker på filmen Braveheart. De där fjällaiga sakerna som de engelska soldaterna i filmen konstant springer runt i (ordet brigantin poppar upp...?) har de någon grund alls i historien? (Vid den tiden och i det utförandet bör jag tillägga...)

Tackar Ödmjukast /Ves
Vesuvius

Inläggav Raymund » 16 september 2004, 19:59

Här tror jag faktiskt att kostymdesignerna faktiskt gått till väga på ett korrekt sätt; de har tittat på engelska källor från början av 1300-talet precis som de borde göra, och hittat en scen ur "the Holkham picture bible" (ca 1320), däremot så är deras tolkning klart diskutabel, men den var ju enkel att masstillverka och det var nog deras högsta prioritet.
Tyvärr så hittade jag bara en dålig version av bilden jag tänker på, kolla in ryttaren i mitten, längst ner på denna långsamma ryska sida:
http://www.xlegio.ru/armies/diu/kresie.htm

/R
Raymund

Inläggav Edvin » 16 september 2004, 22:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>
Sorry. Jag läste lite upp och ner... Jag trodde det stog lorica Segmentata [:I]. Men så e det ibland... [:)]

Men vad jag letade etter var det som Edvin kallade "scale armour", men även "lamellar armour". Och jag letar fortfarande etter fler (tack Raymund!). Bara som sidofråga (ber om ursäkt för alla frågor som kan te sig dumma och själklara, alla är vi barn i början...). Hollywood brukar inte kunna litas på, alla kategorier. Jag tänker på filmen Braveheart. De där fjällaiga sakerna som de engelska soldaterna i filmen konstant springer runt i (ordet brigantin poppar upp...?) har de någon grund alls i historien? (Vid den tiden och i det utförandet bör jag tillägga...)

Tackar Ödmjukast /Ves

Scale armour (eller Schuppenpanzer eller fjällpansar) hittades faktiskt också i Visby. Så det finns exempel på samtliga tre (plata, lamellpansar och fjällpansar) kategorier i fyndmaterialet från korsbetningen. Men man kanske får säga att fjällpansaret som hittades vid korsbetningen tillhör en mycket sen variant, däremot så innehåller brigadinrustningen som utvecklades i södra Europa under slutet av 1400-talet många likheter med både lamellrustningar men mest fjällpansar.

Om du vill läsa mer om rustningarna och se på bra bilder så kolla gärna in Thordemans böcker själv:

• Thordeman, Bengt (1933) The asiatic splint armour in Europe i Acta Archaeologica Vol. IV.
• Thordeman, Bengt (1935) Die asiatischen rustnungen der letzten Sven Hedin-expedition i Hyllningsskrift tillägnad Sven Hedin.
• Thordeman, Bengt (1936) Rustningarna från visbyslaget 1361 i Aarböger for nordisk oldkyndighed og historie.
• Thordeman, Bengt (1939) Armour from the battle of Visby, Stockholm: Almqvist & Wiksell
• Thordeman, Bengt (1944) Invasion på Gotland 1361 – Dikt och verklighet, Stockholm: Hugo Gebers Förlag
Edvin

Inläggav Thrinduil » 16 augusti 2005, 20:59

Ledsen att jag drar upp en gammal topic, men min låstes så...

Hur mycket vägde ett fjällpansar ungefär?
Säg en tröja utan ärmar som går ner till höften.
Thrinduil

Återgå till Rustningar