Handskar till Reenactment.

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Handskar till Reenactment.

Inläggav Max Gullberg » 27 mars 2005, 21:34

Hej!

Jag hade tänkte ta och börja med reenactmentsstrid ordentligt till våren. Men ett problem är att jag inte hittar något mönster till bra stridshandskar. Det är perioden 750-1100 som det handlar om så det är inga sen medeltida plåthandskar jag är ute efter.
Är det nån nått mönster eller äger ett par egna?

Mvh Max Gullberg
Max Gullberg

Inläggav Johan Käll » 28 mars 2005, 20:36

Under den tiden användes inte stridshandskar i någon större utsträckning, därav det dåliga källäget. Under 1100 kan man börja ha ringbrynjevantar integrerade med brynjan.
Johan Käll

Inläggav Todd » 29 mars 2005, 07:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Max Gullberg</i>

Hej!

Jag hade tänkte ta och börja med reenactmentsstrid ordentligt till våren. Men ett problem är att jag inte hittar något mönster till bra stridshandskar. Det är perioden 750-1100 som det handlar om så det är inga sen medeltida plåthandskar jag är ute efter.
Är det nån nått mönster eller äger ett par egna?

Mvh Max Gullberg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Max,

Det finns en typ av sul läder förstärkta handskar som jag har sett användas inom vikinga reenactment, jag tror inte att de har en historik förebild utan de är till för att skydda fingrarna och "look the part" kika med Elvegrimarne här på forumet de känner nog till var du kanb få mönster osv,

Ha det gott
Todd
Todd

Inläggav Max Gullberg » 29 mars 2005, 09:43

Tack så mycket. Har faktiskt kollat lite på Elvegrimarnes handskar.
Max Gullberg

Inläggav Edvin » 29 mars 2005, 18:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Max Gullberg</i>

Tack så mycket. Har faktiskt kollat lite på Elvegrimarnes handskar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Max!

Fick ditt mail på elvelistan men tänkte att det kunde vara bra att svara här också. Lite kortfattat så finns det en rad olika varianter av fightinghandskar men ingen är HK utan får ses mer som "sportutrustning". Ringbrynjehandskar blir alldeles för klumpiga och tunga så de flesta använder sig antingen av härdat läder eller helt enkelt tjockare sulläder över ett par flexiblare skinnhandskar. Utförandet kan variera allt från enkla svetshandskar eller MC-handskar med krage med 3 mm tjockt läder fastsytt eller nitat på handrygg och tumme till mer utstuderade varianter med enskilda fingrar och individuell rörlighet för lederna samtavancerade läderpunsningar och plastikarbete. Det går ju självfallet att hitta någon som kan göra det åt en om man har mer pengar än tid men annars så har ASK ett enklare mönster på sin sida som är enkel att anpassa till sin egen hand eller konstruktion:

Bild
Edvin

Återgå till Rustningar