<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>
Edvin: i en tidigare tråd som jag skrev i (nu hittar jag faktiskt inte den), så tas detta upp med flera plåtar==senare tidsperiod. Men detta är inte sant, då det även på 1200-talet fanns brigandiner med många små plåtar. Åtminstone enligt de som där skrev till mig.
Det som verkar varit tidstypiskt är formen. Mer tunn-formad == mer tidigare (typ 1200-tal). Mer timglas-formad == senare (typ 1400-tal).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är nog sant som du säger med formen. Däremot så måste jag invända mot kopplingen till brigadiner. Jag skulle nog försiktigt våga mig påstå att det rör sig om olika rustningstyper än "coat of plates". Nu har jag iofs bara gått igenom korsbetningsmaterialet men via det så skulle jag säga att de modernare varianterna har fler enskilda plåtar än de som verkar vara av inhemsk eller äldre produktion. Dessutom precis som du säger så är de inhemska simplare i formen (tunna) medan de tyska/danska är timglasformade och flerplåtigare. Sedan finns ju självklart undantag. Den äldsta rustningen har ju flest plåtar. Fast det är ju en lamellrustning så man kanske inte ska räkna in den.
Men, jag kan vara helt ute och cykla.