Hur såg egentligen vapentröjan eller panzaret ut i Sverige (här menar jag det som i huvudsak var Sverige då, dvs Svea- och Götalandskapen samt Hälsingland som verkar ha omfattat stora delar av norrlandskusten) under 1300-talet? Jag tänker främst då på soldater, knektar och enklare frälsemän.
Jag har läst (i handelsgillets handbok om vapentröjor/panzar) att tyskarna i stor utsträckning utsträckning använde varianten med flera lager linne, medan man i väster använde den stoppade varianten med bomull. Stämmer detta?
Om man använde stoppade vapentröjor/panzar i Sverige, vad stoppade man det med? Jag har läst här på forumet att tagel, gräs eller ull skulle kunna vara rimliga material. Importerad bomull känns kanske inte lika troligt eftersom det borde ha varit för dyrt.
Kan man tänka sig att en soldat eller knekt hade en förstärkt kjortel gjord av gamla spillbitar. Den skulle kunna bestå av två eller fler lager med ylletyg och vara fodrad på bägge sidor med ett eller flera lager linne. Kanske till och med med läder på utsidan. Skulle detta kunna vara en rimlig vapentröja/panzar att ha under en ringbrynja?
/Ulf