av Uffe » 20 april 2005, 08:34
Hej,
Jag har inte provat att linoljebränna rostfritt, men är det en smidd detalj har man ett oxidskikt från ässjan som borde gå bra att oljebränna. Annars fungerar nog uppruggning som nämns ovan.
Men vill man ha en snygg yta, på ett smitt järnsmycke t.ex., så finns det några knep - det finns säkert många fler. Men för mig blir resultatet bäst om man stålborstar ytan först, så att den i alla fall fläckvis blir rätt blank. Sen finns det nog lika många åsikter om hur processen skall vara som det finns smeder, men själv bränner jag vid rätt hög temperatur och i två steg. Först en doppning i oljan och därefter ett snabbt vattendopp, därefter får föremålet "fräsa" i luft några sekunder och sen slutlig avkylning i kallt vatten. Det blir aldrig kladdigt, och jag inbillar mig att man på något sätt "härdar" linoljeytan då, och avslutar man sen med lite bivax på det och lite polering så blir det rätt snyggt. Tycker jag i alla fall.
Historiskt korrekt? Knappast, men kan ju vara kul att känna till ändå.
Jo, ett tips om underhåll av linoljebrända detaljer kanske kan vara bra också. De hängare m.m. som jag har i badrum/våtrum brukar jag stryka med ett mycket tunt lager lätt olja, t.ex. barnolja, någon gång i kvartalet. Då håller det utmärkt, även i en såpass fuktig miljö.
Hälsningar Uffe