1390-1400 tals rustning (högstatus)

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

1390-1400 tals rustning (högstatus)

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 08:06

Jag har letat och sökt, men hittar inget som ger mig svar på min fundering.
Det finns väldigt många "barnböcker" och lättlästa faktaböcker om riddare osv, och där när det kommit till 1300 och början av 1400-talet så syns de ofta med brigandin/wisbyharnesk på kroppen, och sedan hela armar och benskenor i metall och den klassiska bascinetten på skallen.
Hur var det egentligen, finns det avbildningar från den samtiden egentligen som styrker det.
Har googlat som en fåne efter detta, kollar på canis hemsida och bildgalleri men hittar inget där.
Skalde-Tord

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 08:08

Hoho, google hjälpte mig iaf nu oväntat nog.
http://www.german-hosiery-museum.de/ges ... d06_02.htm
Men frågan är den, är det en rustningsjacka/brigandin av något slag den mannen till vänster bär?
Skalde-Tord

Inläggav Lord_Nelle » 12 juni 2007, 08:16

Jag är inte 100% på att det är en brigandin. Den verkar sitta väldigt tight och fint, därför tror jag att det kan vara en tidig harnesk. Svårt att avgöra på en tecknad bild dock.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 08:24

Har hittat lite granna om det där nu efter mera letande, och det är nog någon form av brigandin/harnesk nämligen.
Förmodligen så tycks den sitta så tight och bra just för det är en illustration,
fast å andra sidan så vet jag inte hur pass välformad man kan göra en brigandin egentligen.
Skalde-Tord

Inläggav Lord_Nelle » 12 juni 2007, 10:43

1300-talet var en övergångsperiod inom rustningen. Först förstärktes surcoaten med metall och blev en coat of plates för att sedan under slutet övergå till den första harnesken. Övergångarna skedde flytande beroende på var i europa man befann sig. Sverige var till exempel inte direkt först med förändringarna. Håller du på att återskapa en riddare?
Jag jobbar med en riddare från ca 1350-1370.
Just nu har jag:
Pigface bascinet
Coat of plate
Ringbrynja
Splintade armskydd med buckla.

Jag håller på att knåpa på mina splintade benskydd med buckla.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 11:23

Ah hehe jag har varit inne på bägge delarna, alltså vikingatid och 1300-tal senare hälft.
Dock så tycker jag om utseendet på rustning med armar och ben i metall och en coat-of-plates på kroppen plus bascinet, dock inte en pigface nödvändigtvis.

Drömmen om en rustning lever kvar från ungdomens dagar, så det blir av nu verkligen för min del.
Sverige blir ju landet man ska fokusera på, med kanske några influenser från kontinenten.
Iom man ska börja om med stålstrid också känns det som att ha en heltäckande på armar och ben vore skönt.

Bilden jag länkade högre upp med den tyske riddaren där, ca 1365, ungefär så hade jag isf tänk mig.
HK indeed och mycket snyggt, med en tvåfärgad coat-of-plates förmodligen.
Skalde-Tord

Inläggav Raymund » 12 juni 2007, 11:26

I denna tråd på armour archive så finns det en hel del länkar till diverse grav-effigier från perioden.
http://forums.armourarchive.org/phpBB2/ ... hp?t=72772

Rent generellt är det farligt att titta för mycket på avritningar och teckningar som den du postade, eftersom man inte vet om artisten visste hur rustningen han ritar är konstruerad, det kan tom vara flera led från orginalet till bilden.
Det bästa är att se på orginalen direkt eller att få se bilden/kopian tillsammans med orginalet så man själv får bilda sig en uppfattning om artistens tolkning.

/R
Raymund

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 11:34

Jo det kan jag absolut tänka mig att det är.
Dock den avbildning jag postade där tidigare, kan tänkas det är ett sånt där globharnesk med en jacka/vapenjacka över, fast jag tror mer på en coat-of-plates variant dock.

Jo, det fanns mycket bra avbildningar där, och information också.
Men även där är det ju öppet för tolkningar, eftersom tyvärr så är jeppen som bar rustningen sedan länge död.
Hade varit perfekt att få gå fram och fråga sagde herreman ;D
Skalde-Tord

Inläggav Skalde-Tord » 18 juni 2007, 14:24

Som jag nu förstått det så var det en väsentlig skillnad i utseende på rustning från den här perioden på kontinenten och i Norden.
Hur långt "efter" låg vi tex i Sverige i fråga om rustningsmode/praxis?

Har inte hittat någon direkt artikel eller jämförelse som kan presentera det, eller går det att utifrån kontinentens rustningsfynd och reliefer kunna söka sig fram till det som vore troligt för oss i Norden.
Skalde-Tord

Inläggav Djingis Khan » 18 juni 2007, 14:51

Kul att du vill återskapa en riddare från 1300-talet andra hälft Skalde-Tord, det är just det som jag själv är inne på just nu. Jag har dock inte hittat några belägg för att svenska riddare eller svenner skulle ha varit särskilt mycket annorlunda från sina kontinentala motsvarigheter. Både vapen och rustningar importerades, främst från Tyskland men säkert också Italien, så de kan inte ha skiljt sig särskilt mycket i fråga om utrustningen. Det slutgiltiga resultatet måste ha varit beroende av ekonomi snarare än geografisk härkomst.
Djingis Khan

Inläggav Öhrn » 18 juni 2007, 15:13

Lite OT... [quote]<i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Kul att du vill återskapa en riddare från 1300-talet andra hälft Skalde-Tord, det är just det som jag själv är inne på just nu.
Jag med :)
Öhrn

Inläggav Skalde-Tord » 18 juni 2007, 17:43

Ok iofs kanske sant.
Eftersom Lübeck ska ha varit ett bra rustningcentra i närheten av Sverige, och våra nära band till Hansan, så lär ju import av rustningsdelar och rustningar inte varit sällan förekommande.
Åtminstone vet jag att på 1400-tal och senare, som tex Vasa's rustning är ju producerad och smid i Lübeck.
Då har man ju väldigt stora friheter i fråga om rustningsdelar och kvalite, bara dock försöka sig på att förklara sin
person och varför denne kunnat bli si och så välställd i sådana fall.
Skalde-Tord

Inläggav Theo » 19 juni 2007, 09:24

Ulf Sundbergs "Medeltidens svenska krig" innehåller ett antal foton (och några avritningar) av gravreliefer och statyer på inte minst tyska riddare från 1300-talet. Kanske kan vara värt en koll.

Killen på teckningen du länkade påminner lite om Günther von Schwartzberg (?), vars gravrelief (från ca 1350 om jag minns rätt) fanns med i tråden som Raymund länkade ovan:

Bild
Theo

Inläggav Lord_Nelle » 19 juni 2007, 09:45

Älskar de splintade ärmarna och benen. Håller på att knåpa på en sådan själv. Jag skippar dock tunnhjälmen till förmån för eb pigface bascinet.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 19 juni 2007, 12:50

Jo, det ser onekligen ut som samme riddare.
Och sidan är ju tysk, från något museum.
Splintade armar, tja, jag börjar nästan vända där i min åsikt :P
Tyvärr saknar jag själv det hantverkskunnandet för att med nog självsäkerhet kunna göra delarna på egen hand.
Skalde-Tord

Nästa

Återgå till Rustningar