Det där med militärfiltar låter märkligt likt min plan...[:D]
Ja, jag tycker att du skall kika lite på kongshirdens hemsida och deras artikel om tygpansar från 12-1300-tal. Där kan du se hur soldaternas vapentröjor inte har någon synlig knäppning. Man antar därför att de snördes ihop bakom nacken.
Om man tittar på avbildningen av det "möjliga" romerska underpansaret som jag nämnde, så finns inte heller någon synlig öppning fram.
Frontknäppta kläder fanns förvisso i norden från folkvandringstid till vikingatid, och jag har för mig att förstärkta kaftaner bars som textilrustning bland ryttarfolk och sassanider. Det skulle kunna förklara varför krigare pressbleck springer runt i sina morgonrockar.
Men jag tror ändå att det bästa är att följa ett kjortelmönster men ha korta ärmar, som de enklare vapentröjorna på 1200-talsbilderna och det möjliga romerska underpansaret.
För en vikingatida gambeson kommer du inte längre, är jag rädd.
Jovisst, I Lars Magnar Enoksens amibitösa och väl optimistiska bok "Vikingarnas stridskonst" spekuleras det kring textil/läderpansar. Mannen från Hunnestadsmonumentet kan nog vara till hjälp. Hans rock, eller snarare två rockar, har slitar fram och back och möjligen i sidorna.
Ja, lycka till! Men kom ihåg att du är ute på djupt vatten. Så om någon frågar bör du förklara att gamben är en "lärd" spekulation.
Min personliga "tro" är att gambesonen uppkommit ur den romerska subarmalis och från de plagg som germaner och kelter säkerligen bar under sina brynjor. Brynjefynden från Hjortspring och Vimose tyder på att den knälånga brynjan med korta ärmar är en gammal standard (If it ain´t broke, don´t fix it!). Samma enkla brynjetyp bärs vid Hastings och den torde i alla tider tarvat någon form av stoppning under sig.
Om vi antar, notera antar, att brynjorna bland de nordliga folken inte förändrades mycket och dessa brynjor också spreds söderut, torde underpansaret som på sätt och viss var en nödvändig utrustningsdetalj, ha sett ungefär likadant ut. Återigen baserat på logiken, If it ain´t broke, don´t fix it!
Enklare krigare kanske fick nöja sig med tygpansaret, och gjorde dem kraftigare, men konstruktionen torde varit densamma.