Dette var jo et supert funn! Metallet i ringene er tydeligvis veldig godt bevart siden den ikke har ligget i jorden. En vanlig hettetype på 1200 og langt inn på 1300 tallet slik jeg husker samtidsavbildninger (og evt andre funn). Firkantet flapp på ryggen og brystet ser man på endel statuer, manuskriptavbildninger men ansiktsåpningen er ekstremt liten på Tofta brynjehuvan. Det kan jeg ikke huske å ha sett avbildet.
Men til dere som har fått tittet nærmere på dette vidunderet. Jeg har selv analysert ringbrynjeringer ved Historisk Museum i Oslo (UKM) og lurer på detaljer ved ringene. På radiointervuene mm har jeg klart å oppfatte at ringene er flate og naglet. Men er alle ringene naglet? Ofte er bare halvparten av ringene naglet, mens resten er hele (skiver).
Og jeg hørte også lærrester på brynjehuvan nevnt på intervjuene. Sitter disse lærrestene fast i brynjen, og evt hvor. Jeg klarer ikke å se dem på bildet fra Alexander Graff (fantastisk bra du sendte ut det bilde foresten!).
Vel detaljerte spørsmål, men man er jo interessert
Hilsen Vegard Vike
PS - Ny på Historiskaforumet, arkeologisk konservator og med i Kongshirden 1308 - Akershus
Har skrevet om brynje (oversettelse av Ny Bjørn):
http://www.erikdschmid.com/TMRS_PDF11.pdf