Vikingens rustning

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Djingis Khan » 31 maj 2007, 22:30

Att det har funnits europeiska textilrustningar långt innan högmedeltiden betvivlar jag inte, vi kan ju ta grekernas linotorax som ett exempel. Men jag tänker mer på vadderade plagg av den typ som vi ser från och med 1000-talet ungefär, det måste ju finnas någon anledning till att det dyker upp nya begrepp vid den tiden som aketon, gambeson, wambais etc. Men frågan kring förmedeltida textilpansar finns det ju redan en tråd om, min poäng var egentligen att en brynja kan användas på egen hand utan vaddering under, även om det naturligtvis är att föredra.
Djingis Khan

Inläggav Skalde-Tord » 31 maj 2007, 22:37

Jag har burit hauberk, dock med bara en tjock ylletunika under och linnetunika under det, men jag kan säga det var inte bekvämt.
Dock så berodde det mycket på att brynjan var något stor för mig , inte i längd utan omfång
och säckade tyvärr.
Men att ha en bra anpassad brynja hjälper en hel del och då med en bra sittande vadderad tunika under.
Men jag betvivlar inte att även under vår vikingatid så bars det former av vadderade plagg, men som med alla textilier så ja, tidens tand är extra hård mot dessa, om det nu inte finns rätt förusättningar för att det ska bevaras.
Skalde-Tord

Inläggav Vendel » 31 maj 2007, 23:53

Sannolikt använde man inte riktigt de språkliga rustningstermerna som vi gör idag.
Brynja är samlingsnamnet på kroppsrustningar i allmänhet medan ringbrynjan är namnet på den rustningstyp som är tillverkad av ringar. Således kan vi inte riktigt vara säkra på vad som menas med en "brynja". Det kan röra sig om allt från ringbrynja till läderpansar eller vadderade rustningar.
Vidare bör vi inte dra alltför snäva slutsatser av fynden. Få av de existerande eller förmodade rustningsplaggen gör sig speciellt bra i högstatusgravar. Hellre begravas i flådiga kläder översållad med smycken än i en trist tygrustning[:p].
Vendel

Inläggav Lord_Nelle » 1 juni 2007, 09:46

Om jag inte minns helt fel så använde vikingarna sig utav ordet "Härtyg". Detta var ett samlingsnamn på all typ av kroppsrustning.
Lord_Nelle

Inläggav Lord_Nelle » 1 juni 2007, 10:08

Om du är intresserad av en billig Gjermundbuhjälm så kan du titta här.

http://cgi.ebay.com/Norse-type-Viking-s ... dZViewItem

Med lite ringbrynja i nacken och patinering så blir den riktigt bra.
Lord_Nelle

Inläggav Edvin » 1 juni 2007, 11:00

Lord_Nelle; Intressant uttryck. Vet du var du har fått det ifrån?

Sedan kan jag hålla med om vissa saker i tråden och känna mig lite skeptisk till andra. Jag antar att det är en förhållningsfråga till det befintliga källmaterialet och hur mycket man vill fantisera kring vikingar och deras utrustning. Om man ska hålla sig till det faktiska fyndmaterialet så hr vi som tidigare nämnts mycket lite att gå på (ringpansar, enstaka lameller, kantbeslag till sköldar, knivar, svärd, spjut och yxor). Nu så _bör_ man tycka att en textilbolstring under inte är en dum idé men några faktiska bevis för att så var fallet har vi inte. Som hypotes är det väl dock inte helt osannolikt att man bar någon form av textil vaddering under metallrustning om man hade råd med denna i första hand.
Edvin

Inläggav Martin Wallgren » 1 juni 2007, 11:53

Är inte "Tröja" ett gammalnorskt/nordiskt begrepp som betyder tjockare vadderande klädesplagg som används i strid? Det vill i alla fall en del personer i Norge hävda.
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 1 juni 2007, 14:58

Edvin

Härtyg och härklädnad återfinns i mången gammal skrift. Det kan även användas som verb. Att "härkläda" sig betyder att rusta sig för strid. För att citera den yngre eddan.

"Då skälver asken Yggdrasil och ingen lott på himlen och på jorden är då fri från fruktan. Asarna härkläda sig på tinget och einhärjarna kommer på vallen."
Lord_Nelle

Inläggav Vendel » 1 juni 2007, 15:43

"Härkläder" är ju ett kännt begrepp, men det vore spännande att se varifrån "härtyg" kommer. Jag tror inte att jag hört begreppet förut. En snabb googlesökning ger inga träffar.
Vendel

Inläggav Djingis Khan » 1 juni 2007, 16:07

Å andra sidan betyder tyg ursprungligen "material" enligt NE:s ordbok. Sedan kallades ju brynjeväv/ringpansar <i>maliotygh </i>i Sverige under medeltiden (jfr maglia, maille etc)
Djingis Khan

Inläggav Lord_Nelle » 1 juni 2007, 17:04

Härtyg och härklädnad har samma betydelse. Varför det finns 2 såpass lika ord vet jag inte. Min gissning är olika översättningar av det fornnordiska ordet.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 2 juni 2007, 13:01

Att tygrustningar av typen vadderade jackor/tunikor inte finns eller har återfunnits är ju mycket pga tyg inte klarat sig så bra.
Dock så tycker jag väl det är ganska naturligt att försöka bära något som gör det så bekvämt som möjligt.
Bara för det inte funnits fynd av det, så behöver det inte innebära att de inte hade det.
Jag försöker också tänka lite logiskt, för att dra hypoteser kring vad som vore bäst och hur man själv som viking tänkt det, ja, det tycker jag man kan göra utan att tappa den historiska aspekten.
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 2 juni 2007, 17:59

Inom militären talar man fortfarande om tyg som material, även om det begreppet håller på att fasas ut nu. Old habits die hard...

Det ligger mycket i att brynja snarast betydde all sorters skyddsplagg för kroppen, annars vore det inte nödvändigt med specialbeteckningen ringbrynja.
Angående begreppet tröja så talas det i Konghirdens texter om gambesons och dylika plagg om begreppet "vapentröja" och "stark vapentröja" som benämning på textila skyddsplagg runt 1300.

Man kan dock säga såhär:
Vi vet med säkerhet att romarna brukade någon form av textil klädsel under sin brynja, benämnt bland annat "subarmalis" men vi har inga fynd och ingen säker avbildning av en dylik, även om jag misstänker att en gravsten från 200-talet KAN avbilda en sådan. Bilden återfinns i Ospreys "Twillight of the Empire".
Vi har Lindisfarnestenen med sina krigare vilkan kan tolkas som vara utrustade med textilt pansar. Vi har Bayeuxtapteten som också av allt att döma visar textilpansar.
Vi har vår praktiska erfarenhet.

För övrigt så är min senromerska "subarmalis"/tidigmedeltida (1000-1100 tals) vapentröja snart klar!
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 2 juni 2007, 22:16

Bilder please!
Martin Wallgren

Inläggav Elling Polden » 4 juni 2007, 19:45

"Ringbrynje" er en moderne avledning av det tyske "kettenhemd". Tyskerne har nemlig ikke noe eget ord for brynje/maile.

Så vidt eg vet snakker sagaene aldri om "Ringbrynje". Man har derimot det sammensatte ordet "Spangbrynje".
Spang betyr liten metallplate (Som i Spanghjelm). En Spangbrynje er dermed en skjellrustning eller lammelar.

Byzantinerne hadde polstring under brynja i denne perioden, men å overføre det til skandinavia er litt som å si at man hadde stridsvogner med aircondition i Afrika på 1900-tallet med referanse til at Amerikanerne hadde det.
Begge deler er like sansynlig, så det er mye opp til den enkelte.

Rene tekstilrustninger er ganske skjelden i materialet fra tidlig middelalder også, så det vil vere naturlig å tro at det ikke har vert MER vanlig før 1066.
Elling Polden

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar