av Johan Käll » 26 september 2007, 18:21
Nja.. jag har gjort panzaret och handskarna.. men det är inte jag som är i dem. Det är Morgan. Dock slängde han sig av någon outrundlig anledning på mitt hjälmbrätte (de som sett min hjälm vet att det är mycket brätte att slänga sig på) så att näsan fick en smäll. Man ser det nödtorftigt blodkoagulerade såret uppe på snoken... det gick så klart upp varje fight under helgen.
De har inte använts med sköld mer än bucklare, då gick de utmärkt. Rent allmänt är stridshandskar i vägen när man hanterar sköld. De är bara stora och ivägen.. speciellt kragen på dem. Dessa är mest tänkta till våra spjutbärare, de är 'resurshandskar' dvs för utlån till de som inte har egna, precis som det gula panzaret.
De tog inte lång tid att göra... kanske fem sex timmar sammanlagt, kanske lite mer. De är helt i linne, med linne på insidan med. Stoppningen är linnedrev. De är gjorda så tighta som möjligt. Till början var det tänkt att de skulle täckas med brynja, men jag gillade dem som de är så det fick vara.
Jag skulle kunna tänka mig att ett lager tjockt läder skulle kunna vara bra att ha med som understa lager. Det skyddar ju händerna något mer.
De där plåthandskarna som Edvin ville se kommer senare... jag hade slut på batteri i kameran.