<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>
För egen del tycker jag att ovanstående resonemang är ett utmärkt exempel på när vi verkligen kan få ut något intressant ur spekulationer, när gissningarna är välgrundade och sannolika. Som jag ser det är det framförallt tre faktorer som gör användandet av fjäll- och lamellpansar HK om man vill återskapa en skandinav från folkvandringstid:
* Vi vet att fjäll- och lamellpansar existerade och användes vid den här tiden, inget snack om den saken
* Vi vet att skandinavier hade nära kontakt med kontinenten, och:
* Vi vet att de gärna importerade och kopierade material därifrån, se t.ex. på hjälmar och svärd + andra vapen. Fjäll- eller lamellpansar skulle alltså inte vara felplacerade i det sammanhanget
i likhet med de flesta antar jag, att historiskt återskapande ska utgå från ett iakttagbart faktaunderlag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
…Hehe!
Jaa, det här diskuterade jag om för ett tag sedan då jag gillar en riktigt smaskig scimitar[8D].
Pösbyxfantast som jag är skulle ju dessa två passa ypperligt tillsammans anser jag. Jag anförde liknande fakta som ovan att det var många nordbor som slogs för kalifen å liknande. Då fick jag svaret av de vetande att detta iof sig kunde gå för sig men att det nog skulle ses som ytterst opassligt som HK och ge en sned bild av hur vi i Norden kunnat se ut.
Tänk om någon fattat tycke för någon av alla de typer av hjälmar/gladiatorhjälmar som förekom ”nedåt”, kanske även någon hjälm med h…[:D]
www.runristare.ax