Vikingens rustning

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Johan Käll » 9 december 2007, 23:46

ja, det stämmer. Den malströmmen är vad levadegörande av historia är.

Säger man att man uppvisar historia så tar man ett ansvar för att uppvisa en trolig bild av den. Vad man baserar den på, egna tankar, fria fantasier, kompisars utsagor, eller den rådande bilden vetenskapen för tillfället har bör man då redovisa för de man visar upp den för. De flesta av oss vill hålla oss till vad vetenskapen har kommit fram till eftersom många av oss tror att yrkesmän är duktigare, och har tillgång till andra material än lekmän och därför kan göra en mer initierad gissning.

Vill man bara springa runt i rliga kläder får man ha vad man vill på sig, men så fort man säger att man gör en historisk rekonstruktion så tycker jag man har ansvar för vad man visar upp.
Johan Käll

Inläggav Runristaren » 10 december 2007, 11:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Vill man bara springa runt i rliga kläder får man ha vad man vill på sig, men så fort man säger att man gör en historisk rekonstruktion så tycker jag man har ansvar för vad man visar upp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta är jag helt införstådd med, därför hänvisar jag mina pösbrallor, scimitaren och dojorna till att "jag" kommit hem från österns resor att "jag" har fajtats i bysan och fattat tycke för vapnen och kläderna[:)].
Historien kan berätta om att det är mycket som människor och ledare/hövdingar/kungar släpat hem, allt från vapen till mat.

Seriös historisk rekonstruktion innebär väl egentligen att bara sådant som grävts upp eller hittats i vrår på svensk mark, duger[;)]?

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 10 december 2007, 11:22

I princip ja. Det beror på vad man gestaltar och när. Vi, som sysslar med sent 1300-tal, håller oss till scandinavien och norra tyskland i det mått det går. Detta eftersom vår kung då var tysk och det tyska inflytandet var markant. Flera av oss skulle säkert vara Tyskar även eftersom vi gestaltar en grupp yrkessoldater som troligen värvades därifrån. Vi avhåller oss tillexempel så långt det går från Italienska, franska och Sweiziska källor eftersom dessa tillhör en 'annan kultursfär'. Engelska använder vi ibland då vi tillhörde samma handelsblock (nordsjöhandel). Det är svårare med vikingatid eftersom källäget är dåligt. Så är det.

Nu har vi halkat in på källtolkningar igen och denna tråd handlar om vikingatida rustning.
Johan Käll

Inläggav Matti » 9 januari 2008, 12:42

Hallå där!

Jag var precis inne på Elvegrimarnes hemsida och läste om lite oväderskläder och Hedebyfynd, när jag kom att läsa om de "västar" eller ärmlösa jackor som hittats i Hedeby.
Oftast fodrade och synbarligen oftast utan ärmar, men ganska kraftigt ylle vilket fick mig att dra mig till minnes den beskrivning jag läst om den senromerska Thoracomachus, som var ett plagg av filtat ylle oklart hur många lager, som rekommenderades att bäras under kjorteln för att det inte skulle suga up för mycket väta vid regn och som skyddade mot rustningens skav.
I korthet så fyllde de plagget samma funktion som en vapentröja, men synbarligen utan kanaler, även om det finns en bild på en gravsten som jag gärna vill tolka dithän!

Hursomhelst, i all denna diskussion om vikingatida och äldre plagg som skulle fungerat som en senare gambeson/vapentröja, så tror jag att dessa västar mycket väl skulle kunna fullgöra en sådan funktion! Två lager kraftigt ylle skulle ge tillräcklig dämpning under rustningen, speciellt om du har en bra kjortel ovanpå, även om deras skyddsvärde i sig inte var så stort. Men de skulle defenitivt kunna vara fullgoda som dämpningsplagg!

Nu är jag säkert inte först med denna slutledningm, men jag blev så till mig att jag måste skriva detta. Nu har jag också något att kika på för ett nytt rekonstruktionsförsök av en Thoracomachus!

Alla som vill ha en slags vikingagambe, rusa över till Elvegrimarnes hemsida!
Matti

Inläggav vikingR » 9 januari 2008, 18:32

Mode, inköp och arv är något som också kan vägas in när man gör en historisk rekonstruktion. Därför behöver man själv inte ha besökt de platser varifrån kläderna kommer. Finns det indikationer på att vikingarna bar något från en annan region så behöver det ju inte ha grävts upp tex i Birka.
vikingR

Inläggav Mjödbjörn » 10 januari 2008, 12:58

har sytt en ärmlös väst, efter fynden. Har den under vinterhalvåret för att få det lite varmare, samtidigt är den luftig om man är i "arbete" och får upp värmen. Fungerar mycket bra, fast jar har aldrig provat den under en ringbrynja. Men tanken är nog inte helt fel
Mjödbjörn

Inläggav Matti » 10 januari 2008, 23:59

Då blir det nog dags att prova med tiden! Nu får du ta och skriva på listan för Herulerna, Björn, så vi får lite liv där! Defenitivt så blir det en ny tolkning av en "thoracomachus" för min del så småningom. Och så behöver jag fixa någon form av tidstypiskt pansar att ha ovanpå.
Matti

Föregående

Återgå till Rustningar