av Raymund » 30 april 2004, 07:40
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BloÞrafn</i>
För tillfället håller jag på att göra en långärmad ringbrynja. Hur lång ska den vara? Var ska slitsarna vara?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En bit ner på låret verkar vara norm, slitsar kan sitta i sidan eller fram/bak båda varianterna förekom.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Under den ska jag försöka tillverka en tunnare gambeson. Hur lång ska den vara?
Gambesoners vara eller icka vara för perioden har diskuterats livligt, men gör den lika lång som brynjan.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Som 1100-1200-talssoldat, kan jag ha en sådan ärmlös, slitsad tunika över ringbrynjan? Hur lång ska den vara?
De förekommer inte på riddare förän ca 1200, så då är de uteslutna på vanligt fotfolk.
Jag ska även tillverka hosor och brokor.. men vilken sorts skor bör jag ha?
Nån sorts sidsnörskor eller ankelhöga remskor borde funka. Kolla lite på skoforumet.
Jag behöver även ett bälte.. hur brett eller smalt bör det vara? Vilken sorts spänne?
Breda bälten förekommer bara som svärdsbälten, så ett smalt bälte (1,5 - 2,5 cm) med ett enkelt spänne i brons/mässing borde funka.
Vad för slags vapen bör jag bära?
Ett spjut är aldrig fel.
/R